Nieuws Actueel
Zo val je online op door branded parties
Een bedrijf starten is één, maar vervolgens je product of dienst succesvol aan de man brengen kan een flinke uitdaging zijn. Om ondernemers hiermee te helpen startte Carlijn Offergelt Brand Your Party.

Een soortgelijk concept zag Carlijn Offergelt in de Verenigde Staten, maar omdat ze de uitwerking wat ‘cheesy’ vond, maakte ze een vertaalslag naar een eigen concept passend bij de Nederlandse markt. Het resultaat daarvan werd Brand Your Party, dat anderhalf jaar na oprichting al de startupfase aan het ontgroeien is.
“Op het gebied van marketing zijn er heel veel online en offline initiatieven”, vertelt Offergelt, “en bij Brand Your Party combineren we ze.” In samenspraak met de opdrachtgever wordt een unieke brand party bedacht om een product, productlijn of merk onder de aandacht te brengen. “Dat is denkbaar voor alle branches. Zo ligt food & beverage erg voor de hand, maar ook hebben we een party georganiseerd voor het nieuwe sportschool/boutique-concept Saints & Stars, L’Oréal en Diks Autoverhuurbedrijf.”
Lees ook: Zo pak je de onlinemarketing binnen jouw bedrijf aan
Zodra het idee voor de party bedacht is, start de zoektocht naar potentiële hosts. “We gaan op zoek naar ambassadeurs van een merk of product, mensen die tot de doelgroep behoren. Deze ambassadeurs worden op basis van hun profiel en een ingevulde vragenlijst met de hand geselecteerd.” Het aantal host-plekken kan per campagne verschillen. “Voor de exclusieve verhuisparty van Diks Autoverhuur wordt één host gezocht, terwijl Hüttenkäse 600 luxe kantoorlunches voor tien collega's beschikbaar stelde.”
De geselecteerde hosts kunnen vervolgens hun eigen vrienden, kennissen of collega’s uitnodigen voor de party. Op die manier introduceren ze bij hun eigen netwerk het product of merk. Dat gaat meestal verder dan de aanwezigen op de party. “Je ziet dat mensen foto's en video's massaal delen via social media. Uiteraard hebben wij ook manieren om dit te stimuleren, want hiermee creëren we nog meer bereik voor de brands. De aanpak blijkt bovendien perfect te werken om moeilijk bereikbare doelgroepen te bereiken. “Dat geldt met name voor Millennials die met traditionele marketing-uitingen lastig te bereiken zijn. En opvallend genoeg responderen ook vrouwen in de leeftijdscategorie 35-55 jaar opvallend goed.”
Lees ook: Zo scoor je op Instagram
Daarnaast levert de campagne opdrachtgevers ook belangrijke consumenteninformatie op. “Potentiële hosts vullen allemaal een vragenlijst in met vragen rond het merk. We gebruiken die informatie om de beste hosts voor het merk te vinden, maar alle data samen kan het brands natuurlijk ook waardevolle inzichten geven.”
Het succes van Brand Your Party zit hem volgens Offergelt in het feit dat je ‘op een sympathieke manier je merkverhaal kunt vertellen’. “We organiseren een kwalitatief goede en spraakmakende party en dat wordt helemaal een succes als we een host vinden, die de juiste match vormt met het merk of product. Op die manier ontstaat er interactie. De tijd dat marketeers alleen maar konden zenden is passé.” De vergelijking met influencers, die ook via hun netwerk producten promoten snapt Offergelt, maar ze ziet een belangrijk verschil. “Het gebruik van betaalde influencers heeft de laatste tijd een vlucht genomen, maar het ergens schuurt het. Dat zit hem in de authenticiteit. Ik verwacht dat mensen daar binnenkort niet meer intrappen.”
Lees ook: Emilie Tabor (IMA): ‘Wij groeien elk jaar met vijftig tot honderd procent’
Offergelt heeft de ambitie om ook over de grens party’s te organiseren en daarnaast zijn er verschillende initiatieven om het concept zelf nog verder te ontwikkelen. “We hebben onlangs een manier bedacht om een koppeling met sales te maken. Zodat iedereen bij wie op een party het enthousiasme over een product is aangewakkerd, direct kan overgaan tot aankoop. Een ander iets is dat ik met de jongens van SayCheese bezig om een plek te creëren, waar alle gedeelde content over een party samen in een livestream zichtbaar wordt zodat alle content nog beter meetbaar is.”
Carlijn Offergelt prijkt inmiddels op de TheNextWomen to Watch; een lijst met de 100 meest ondernemende en veelbelovende vrouwen in Nederland.