Nieuws Actueel
'Onze markt in Frankrijk is enorm gegroeid'
Stations in Parijs, winkelcentra in Londen en de luchthaven in Marseille, de roltrappen zijn er allemaal gemonteerd door Mulder Montage. Directeur Berry Verweij: "We monteren 500 roltrappen per jaar, waarvan maar 175 in Nederland. Onze grootste markt ligt dus in de rest van Europa."

De opslaghallen aan de Hoorn in Alphen liggen vol met onderdelen. Een dieplader rijdt het terrein op. Berry ziet het vanuit zijn kantoor. "Dat zijn oude roltrappen uit Noisy le Grand, vlakbij Parijs. We doen alles met roltrappen, behalve maken en verkopen. Onze corebusiness bestaat uit transporteren, monteren en reviseren. We hebben vijftig mensen in dienst en zijn in Europa marktleider." Mulder Montage doet zaken met alle grote fabrikanten: Schindler, Otis, Kone en Thyssenkrupp. "Het is een kleine wereld. Ik probeer voor alle klanten regelmatig iets te doen, al is het maar twee treden vernieuwen. Zo zorgen we ervoor dat ze bij grote projecten eerder aan ons denken."
Grillige planningVoor die grote projecten heeft het Alphense bedrijf zeven projectteams die overal in Europa kunnen worden ingezet. "De montage van roltrappen zit bijna aan het eind van het proces. Dat maakt de planning grillig. We zijn groot genoeg om daarmee om te gaan en klein genoeg om in te spelen op de wens van de klant. Elke opdracht is weer anders."
Mulder Montage is het actiefst in West-Europa. "Voor elke regio hebben we één persoon die de contacten onderhoudt en nieuwe opdrachten zoekt. Ik doe de landen waar we niet veel werk hebben. Daar ga ik de boel oppakken en proberen tot leven te brengen. Als dat lukt, geef ik het werk over aan iemand anders."
Veel investerenZes jaar geleden heeft Berry een oud-medewerker teruggehaald en hem Frankrijk toegeschoven. "Ik geef hem alle vrijheid om zijn gang te gaan. Sinds hij de Franse kar trekt, is onze markt in Frankrijk enorm gegroeid. We zijn zelfs het enige Europese bedrijf dat in Frankrijk roltrappen monteert. Andere bedrijven beginnen er niet aan. Je moet er een adres hebben, er zijn meer veiligheidscontroles en belastingaangiftes dan in Nederland, je moet je personeel aanmelden bij de arbeidsinspectie en je hebt vergunningen nodig om 's nachts en 's zondags te werken. Je moet organisatorisch dus veel investeren, maar als je het eenmaal goed hebt geregeld, is Frankrijk een prettig land om in te werken."
Mulder Montage werd in 1971 als transportbedrijf opgericht. In 1973 kwam de eerste montageopdracht, voor de metro van Rotterdam.