Cd's hebben we niet meer nodig om naar muziek te luisteren. Of dvd's om films te zien. Ook de jonge Eindhovense start-up P33 houdt zich bezig met de transformatie van fysiek object naar een dienst. P33 bedenkt een platform waarbij we altijd over een auto kunnen beschikken zonder dat we die een bezitten.
Open innovatieZes mensen zitten er achter het bedrijfje. Vier studenten aan de TU/e, onder wie de 20-jarige Eindhovenaar Steven Nelemans. Hij studeert electrical engineering en is de voorman van P33. De twee ervaren krachten zijn internetondernemer Merien ten Houten en Guus Frericks, oprichter en directeur van HighTechXL, het programma dat jonge en veelbelovende hightechbedrijven met raad en daad bijstaat. P33 is daarbij sinds begin deze maand aangesloten.
P33 is een samenwerking overeengekomen met Athlon Car Lease, een grote specialist in autoleasing en onderdeel van de Eindhovense leasemaatschappij DLL. "We gaan de kennis van Athlon en hun data op het vlak van innovatieve, duurzame en kostenefficiënte initiatieven rond mobiliteit combineren met onze nieuwe, frisse ideeën", zegt Nelemans. Directeur Frans Janssen van Athlon Car Lease: "Open innovatie geeft ons de mogelijkheid sneller nieuwe diensten te ontwikkelen."
BezitP33 werkt aan een softwarematige oplossing waarmee duurzame mobiliteit als dienst centraal staat. "Ik ben op de High Tech Campus", licht Nelemans toe. "Ik zie hier grote parkeergarages die om 9.00 uur vol- en rond 17.00 uur leegstromen. In de tussentijd staan auto's hier werkloos, terwijl er genoeg mensen zijn die dan boodschappen doen, of een uitstapje maken."
Met bezit uitlenen zijn we nu terughoudend, weet ook Nelemans. We zijn bevreesd voor schade, en dat we geen controle hebben over eigendommen. "Dat ondervangen we doordat in ons model geen sprake meer is van bezit. Wij bieden gebruikers hetzelfde gemak en dezelfde flexibiliteit als bij autobezit, maar zonder de nadelen, zoals ook hoge kosten en CO2-uitstoot."
FlexibelP33 wil elektrische auto's flexibel gaan inzetten. "Daardoor zijn minder auto's nodig. Dat betekent minder parkeerplaatsen en meer ruimte voor groen."
Hoe dat beloofde, nieuwe mobiliteitsconcept van P33 eruit gaat zien, is nog de vraag. Nelemans: "We verkeren vooralsnog in de ontwikkelingsfase." In eerste instantie komt de dienst van P33 beschikbaar voor gesloten gebruikersgroepen. Vermoedelijk wordt het platform eind dit jaar, begin volgend jaar ook toegankelijk voor het algemene publiek.