Actueel

Half miljoen volgers: hoe Patisserie de Rouw een hit werd op social media

 
Arthur, Doris, Lisa en Niels de Rouw bij de lancering van de verzendwebshop van de patissier. Foto: Patisserie De Rouw. Arthur, Doris, Lisa en Niels de Rouw bij de lancering van de verzendwebshop van de patissier. Foto: Patisserie De Rouw.
Arthur, Doris, Lisa en Niels de Rouw bij de lancering van de verzendwebshop van de patissier. Foto: Patisserie De Rouw.
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Toen Patisserie de Rouw in Vught een jaar geleden besloot serieus werk te maken van social media en elke dag video’s te posten, nam het aantal volgers rap toe. Inmiddels staat de teller op een half miljoen. ,,Er komen mensen vanuit het hele land. Deze week kwam er zelfs een man uit Zwitserland”, vertelt Lisa de Rouw, derde generatie binnen het familiebedrijf.

Lees verder onder de advertentie

Patisserie de Rouw in het Brabantse Vught staat al meer dan 60 jaar bekend om het creatieve, hoogwaardige aanbod. Als enige Nederlandse patisserie is het bedrijf (sinds 2008) aangesloten bij Relais Desserts, een exclusieve vereniging van internationale toppatissiers. In Nederland was het ambachtelijke familiebedrijf al bekend, naar sinds de derde generatie Lisa (28) en Niels (23) de Rouw in het bedrijf zit is de patissier bijna wereldberoemd te noemen. Samen met hun ouders Arthur en Doris draaien ze de zaak, waar kwaliteit, versheid en service hoog in het vaandel staan.

Patisserie De Rouw heeft half miljoen volgers

Broer en zus besloten een paar jaar geleden social media serieus op te pakken en mensen met dagelijkse video-updates te inspireren. In creatieve korte video’s nemen ze mensen mee in het assortiment en het productieproces. Dat heeft inmiddels geleid tot een half miljoen volgers op social media. ,,Tot een paar jaar geleden geloofde mijn vader helemaal niet in social media”, vertelt Lisa. ,,Hij vond dat je nooit kon meten of daar echt klanten op binnenkomen. Inmiddels denkt hij daar wel anders over.”

Want door social media krijgen ze tegenwoordig mensen vanuit het hele land in hun winkel in Vught. ,,Deze week hadden we een man in de winkel, die vanuit Zwitserland was gereden voor ons kerstassortiment. Acht uur heen en acht uur terug, speciaal voor ons. Hoe bedoel je, de kracht van social media?”

Lees verder onder de advertentie

Tot een paar jaar geleden geloofde mijn vader helemaal niet in social media

Lisa de Rouw

En dus is haar vader inmiddels ook helemaal om. ,,Voor zijn verjaardag heeft hij een Instagram-teller in de winkel gekregen, waarop we precies bijhouden hoeveel volgers we hebben. De teller staat nu op 287.000. Alle kanalen bij elkaar opgeteld hebben we een half miljoen volgers. Instagram is het grootst, maar Tiktok groeit snel.”

Patisserie De Rouw opent verzendwebshop

De patisserie had al jaren een webshop waar lokale klanten hun patisserie en gebak kunnen bestellen en in de winkel of het Pick-up-Point-luik kunnen ophalen. Maar door de vraag vanuit het hele land door social media is op initiatief van de derde generatie onlangs een ‘verzendwebshop’ geopend, waar een deel van het assortiment kan worden besteld en door het hele land en zelfs in België en Duitsland kan worden bezorgd. Nu hoeven volgers op social media niet meer naar Vught af te reizen, maar kunnen ze thuis op de bank bestellen.

Lees ook: De ene zus is schoonheidsspecialist en de ander patissier, toch hebben ze samen een bedrijf

Lees verder onder de advertentie

De patissiers posten iedere dag een video, die ze maken met de iPhone. Lisa: ,,Er wordt niks in scene gezet en we huren geen influencers in. Volgers reageren op onze berichten en delen het. Zo wordt het bereik snel groter.” En dat werkt uiteindelijk weer omzetverhogend. Bestsellers zijn de Dubai pistachechocoladerepen, champagnetruffels en Vughtse hartjesbonbons. ,,Er komen mensen in de winkel vragen naar dingen die we hebben gepost op Instagram. En dat zijn echt niet alleen jongeren, maar ook oudere mensen, zelfs opa’s en oma’s. De winkelmedewerkers informeer ik tegenwoordig over wat ik online heb gezet, zodat ze weten waar het over gaat als er mensen op binnen komen.”

Monica Geuze in de winkel in Vught

Ook influencer Monica Geuze (1,4 miljoen volgers op Instagram) wist de winkel te vinden. ,,We hebben haar niet betaald of uitgenodigd. Ze kwam uit zichzelf omdat ze in de buurt een cursus had en daar taart van ons geserveerd kreeg. Die vond ze zo lekker dat ze naar de winkel kwam. Ze kocht onze Brabantse worstenbroodjes en plaatste er ’s avonds een story over. De worstenbroodjes kregen daarna meteen een omzetboost.”

Op het moment van schrijven zit de patisserie middenin de Sint-drukte en worden er veel chocoladeletters, borstplaat, gevuld speculaas en ander Sint-lekkers verstuurd. ,,Daarna gaan we meteen door met Kerst, dat van oudsher altijd nog drukker is. Ook op social media springt Kerst eruit. We plaatsen onlangs een video over hoe we een chocoladeboom met noten maken, met kerstmuziek eronder. Daarmee hadden we 17,3 miljoen weergaven op Instagram en 3,3 miljoen op Tiktok.”

Lees verder onder de advertentie

Halal gelatine

Voor de patisserie is het inspelen op trends, thema’s en feestdagen een ongoing proces. En dat gaat gepaard met bijpassende content op social media. En denk dan niet alleen aan Sinterklaas, Kerst en Pasen. ,,We spelen ook steeds meer in op bijvoorbeeld het Suikerfeest en Offerfeest. Inmiddels gebruiken we alleen nog maar halal gelatine in onze producten, zodat de moslimgemeenschap onze producten ook kan consumeren. We zijn zeker niet de enige die dat doen, maar we onderscheiden ons op smaak en kwaliteit. Ook deze klanten vinden ons via Instagram en komen soms zelfs vanuit Rotterdam, Amsterdam en België naar Vught gereden. En kunnen nu dus ook via de verzendwebshop bestellen.”

Lees ook: De Dubai-reep van chocolaterie De Bonte Koe is opeens een TikTok-hype. ‘We hadden dit nooit kunnen bedenken’

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.