Nieuws Actueel

Picnic haalt 250 miljoen euro op - nieuw high-tech center in Utrecht

Picnic heeft bij een nieuwe investeringsronde 250 miljoen euro opgehaald. Het bedrijf gaat een high-tech gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht bouwen, met een vloeroppervlakte van 42.000 vierkante meter. Met deze stap zet Picnic een stevige, nieuwe stap in een verdere groei. Op weekbasis kunnen er 150.000 orders verwerkt worden.

Van onze redactie 27 november 2019

Laatste update: 27 november 2019 22:00

Picnic michiel muller ecommerce

Michiel Muller tijdens de persconferentie in het hoofdkantoor van Picnic, in Amsterdam.

Het high-tech distributiecentrum wordt gevestigd in Lage Weide in Utrecht, direct langs de A2, en moet over twee jaar gereed zijn. Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld.

Een aanzienlijk deel van de opgehaalde 250 miljoen euro hieraan besteed, een investeringsbedrag dat twee jaar na de eerder opgehaalde 100 miljoen euro kon worden genoteerd. De vier vermogende ondernemersfamilies die wederom investeren zijn de families Fentener van Vlissingen (NPM Capital), Hoyer (Hoyberg), De Rijcke (Kruidvat) en Finci (supermarktketen Boni).

Duizend nieuwe banen

,,We gebruiken deze financiering om de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de tech-industrie aan te nemen", vertelt Frederik Nieuwenhuys, mede-oprichter van Picnic. ,,Het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht vormt samen met onze elektrische autootjes de basis van onze groeistrategie en levert ook nog eens duizend banen op." Door het inzetten van slimme technologie kunnen onze medewerkers efficiënter en ergonomischer werken.

Met het nieuwe distributiecentrum kondigt het bedrijf ook aan om de voedselverspilling 'vrijwel geheel' terug te dringen. Daarnaast wordt het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk teruggebracht.

De overige zeven distributiecentra van Picnic blijven voorlopig open. ,,We willen in de toekomst nog meer gerobotiseerde centra bouwen, dan zullen we bekijken wat er met onze bestaande gebouwen gebeurt," stelt Michiel Muller.

Albert Heijn

,,Logisch dat Picnic kiest voor een geautomatiseerd distributiecentrum om de strijd aan te gaan met Albert Heijn,’’ zegt retail-expert Cor Molenaar. ,,Er is een oorlog gaande in supermarktland. Om een concurrentieslag te slaan, is het te begrijpen dat Picnic gaat voor een geautomatiseerd distributiecentrum om de boodschappen uiteindelijk voor een nog lagere prijs aan te bieden.’’

,,Verder komt Picnic hiermee gedeeltelijk tegemoet aan klachten van personeel. Er zijn onder meer klachten over een te hoge werkdruk en werkomstandigheden."

Eerder dit jaar kondigde Picnic-ceo Michiel Muller in onze videoserie Werkverkeer hun enorme uitbreiding in Duitsland aan. Kijk mee: