Nieuws Actueel

Steeds meer (piep)jonge ondernemers: wat zijn hun uitdagingen?

Elk jaar schrijven zich meer jongeren in om een eigen bedrijf te beginnen. Ze staan te trappelen om te ondernemen, maar succes is zelden gegarandeerd. Wat zijn de valkuilen? “Veel jongeren denken te moeilijk, begin gewoon eens klein.”

Guy Hoeks 28 februari 2019

Piepjonge ondernemers

Ondernemers worden gezien als dé vernieuwers van de economie en krijgen geregeld een heldenstatus toegedicht. Dat is niet vreemd. Ga maar na, ieder groot bedrijf is ooit klein begonnen. Vaak belichaamt één persoon de drijvende kracht achter het groter geheel. Waren het voorheen Freddy Heineken en Frits Goldschmeding (Randstad), nu flikken Pieter Zwart (Coolblue) en Pieter van der Does (Adyen) het kunstje van ondernemen in het groot opnieuw: een bedrijf starten en uitbouwen tot een florerende business.

Voor Thijl Klerkx (24) was ‘internetondernemer’ Ben Woldring, het brein achter talloze vergelijkingssites, bijna tien jaar geleden het grote voorbeeld. “Hij had niet alleen ideeën, maar voerde ze ook uit: dat bleek dus gewoon te kunnen!

Op zijn 15e wordt Klerkx al eigen baas. Met een bakfiets bezorgt hij biologische boodschappen bij klanten in Amsterdam, die online besteld worden. “Woldring heeft met het internet laten zien dat leeftijd geen rol speelt en veel jongeren geïnspireerd.”

Snelste toename

Een trend die zich de laatste jaren constant doorzet, zal weinigen daarom verbazen: steeds meer jongeren schrijven zich in als eigen baas bij de Kamer van Koophandel (KvK). Volgens recente cijfers van de Kamer is het aantal jongeren tussen de 19-24 jaar dat zich heeft ingeschreven, afgelopen vijf jaar gegroeid van 54.170 naar 72.338. De leeftijdscategorie 25-34 jaar kent de grootste toename: van 233.581 ondernemers in 2014 naar 302.621 nu.

Misschien wel de opvallendste groei zit in de jongste leeftijdsgroep: het aantal ondernemende ‘jonkies’ tussen 13-18 jaar is tussen 2014 en 2019 bijna verdubbeld: van 1.795 tot 3.208. Deze groep demonstreert dan ook relatief gezien de grootste toename.

Onder curatele

“Vaak begint het met een bijbaan bij Deliveroo of Thuisbezorgd, waar je een KvK-nummer voor nodig hebt”, zegt Thom Uildriks (19), die denkt dat de explosieve groei bij de jongste groep vooral daaraan te danken valt. “Vervolgens kun je net zo gemakkelijk een eigen idee uitwerken.” Twee jaar geleden begon hij het bedrijf Boxrs4all dat onderbroeken doneert aan mensen in Tanzania. Overigens meldde Uildriks zich toentertijd aan bij de KvK vanwege zijn bedrijf.

Oprichter van accelerator Rockstart Oscar Kneppers noemt het “geweldig nieuws” dat 14 en 15-jarigen een idee in de praktijk proberen uit te werken. “Traditioneel het pad volgen van school naar werk hoeft niet altijd meer.” Het ouderlijke nest zorgt volgens hem voor een bepaalde zekerheid. “Onder curatele van je ouders; waarom zou je dan niet zo snel mogelijk beginnen?”

Laagdrempelig

Ook Klerkx erkent dat het makkelijk is om voor jezelf te beginnen. “Het is nu super laagdrempelig”, zegt hij. “Toen ik begon was het niet eens duidelijk of je je als minderjarige kon inschrijven. Plus: banken wilde je geen zakelijke rekening geven, maar dat is inmiddels allemaal een stuk eenvoudiger.”

Kneppers vult aan: “Zeker tegenwoordig kun je gemakkelijk en goedkoop geld ophalen.” Maar ondernemen draait volgens hem in eerste instantie niet om geld in je eigen zak steken. “Juíst om de vrijheid, want dan kun je groeien. En dat kapitaal investeer je in je bedrijf.” Dat weet Uildriks ook. Hoewel een eigen bedrijf volgens de twintigjarige “een beetje gehyped” wordt, is het beter dan vakkenvullen bij de Albert Heijn. “Je gaat lekker je eigen gang en steekt er veel van op.”

Valkuilen

Evengoed zijn er genoeg valkuilen voor jonge ondernemers. Misschien wel meer dan voor de oudere generatie ondernemers. Volgens Klerkx krijg je plots te maken met een boel verplichtingen. “Denk aan belastingen en administratie”, zegt hij. “Dat kan voor een jong iemand best zwaar zijn.”

Klerkx kan het weten. Na zijn bakfiets te hebben ingeruild voor een bureau, wilde hij de aanval inzetten op de traditionele markt van maaltijdbezorgers. Maar het liep anders: na anderhalf jaar doekte hij onlangs zijn bedrijf Dayli op. “Verkeerde keuzes”, geeft hij als verklaring. Toch zou hij het zo weer doen: “Je moet het ook maar gewoon proberen. Wat is het ergste dat je kunt gebeuren?”

Zoek hulp

Mislukken hoort erbij vindt ook ervaren ondernemer Kneppers. “Je hoeft niet gelijk succesvol te zijn. Op je 25e of 30e kun je een tweede of derde bedrijf runnen dat wél werkt”, zegt de investeerder, die met marketingplatform Emerce eens nat ging en met Rockstart - zijn derde bedrijf - uiteindelijk succesvol was. “Het ligt heel dicht bij elkaar”, aldus Kneppers. Hij zwaaide afgelopen zomer na acht jaar af bij de startup-broedplaats. Uildriks vult aan: “Airbnb begon met het verhuren van matrassen en had dus ook niet direct het perfect uitgewerkte businessplan. Veel mensen denken te moeilijk, begin gewoon eens klein.”

Op weg naar een eerste succes als ondernemer, kun je niet om anderen heen. “Zoek gelijk hulp”, zegt Uildriks, die in de beginfase advies kreeg van Jumbo-icoon Frits van Eerd. Ook Klerkx adviseert hetzelfde te doen. Hij zocht destijds hulp bij Annemarie van Gaal, die binnen twee uur antwoordde. “Altijd kritische en lastige vragen”, zegt hij, “maar juist daarom heel leerzaam.”