Nieuws Actueel

Quiz brothers: leven in teken van de pubquiz

De grote liefde voor spelletjes bracht de drie broers Duijndam bij een pubquiz. Jan maakte er vervolgens zijn werk van, schrijft het AD.

Fred Vermeer | Foto: Remco Zwinkels 19 december 2016

Pubquizbroers

Pubquizzen zijn razend populair. Voor het bewijs daarvan is één blik in de agenda van Jan Duijndam (31) voldoende. Zeven quizzen staan er voor deze week met inkt vastgelegd in de kolommen. 'Quiz Brothers' heeft zo veel aanvragen gekregen dat Jan zijn baan opzegde en zijn beroep maakte van de presentatie van quizzen, daarbij gesteund door broers Cies (40) en Joachim (36).

Cies werkt overdag bij de Koninklijke Marechaussee en stort zich in de avonduren, als zijn twee kids op bed liggen, op het bedenken van nieuwe vragen of het nakijken ervan tijdens een quizavond. Maar ook hij kan presenteren, evenals Joachim, die in het dagelijks leven tekstschrijver en vertaler is.

Stampvol

Op een doorsnee woensdagavond kunnen Jan en Cies het wel samen af in, bijvoorbeeld, De Jachthaven aan de Lange Wateringkade in thuishaven Kwintsheul. Niettemin zit het deze avond met twaalf deelnemende teams stampvol in het fraai verbouwde café, terwijl het nota bene helemaal geen competitieavond is.

,,De competitie doen we twee keer in de maand op zaterdag'', licht Jan Duijndam, de jongste van de drie Quiz Brothers, toe. ,,Dit is zomaar even tussendoor. Het is het derde seizoen dat we competitie spelen en we hebben nu veertig teams van maximaal zes deelnemers. Dat is te veel voor één avond, dus daarom plannen we het over twee. De beste tien teams uit beide groepen spelen aan het eind tegen elkaar in de finale en de winnaar krijgt een enorme bokaal. En eeuwige roem natuurlijk.''

En dat is alleen nog maar in De Jachthaven, de thuisbasis van de drie Heulenaren. Kroegen, sportclubs, bedrijven, alles waar tafels en stoelen te posteren zijn, een hapje en een drankje voorradig zijn en stroom om de apparatuur in te pluggen is een potentiële locatie voor de Quiz Brothers.

Quizvirus

Jan en Joachim kwamen in hun studententijd in Leiden voor het eerst in aanraking met een pubquiz en Cies op Curaçao. ,,Ik wist helemaal niks, maar het was hartstikke gezellig'', zegt hij. De andere twee raakten ook besmet met het quizvirus. Cies presenteerde een keertje een quiz voor familie en daar werd toen zó enthousiast op gereageerd dat mensen opperden dat hij dat toch vooral vaker moesten gaan doen. ,,Daarna volgde een flinke groep bij Vet Heuls, een feest dat een keer per jaar in Kwintsheul wordt gehouden'', blikt Jan terug. ,,Dat ging ook best. Zou het iets voor De Jachthaven zijn, vroegen we ons af. Bij de eerste proef waren direct zeventig deelnemers.'' Quiz Brothers was een feit.

Gaandeweg kregen de broers steeds meer aanvragen. ,,Ik werkte bij NIFE Energieadvies en ging eerst van vijf naar vier dagen op kantoor'', zegt Jan. ,,Toen van vier naar drie en toen kwam ik op een punt dat ik dacht: ik vind het zó leuk, ik ga het gewoon fulltime doen. Gewoon twee jaar proberen en kijken of het genoeg oplevert. In het slechtste geval moet ik weer op zoek naar een baan.'' Maar daar lijkt het niet op. Integendeel. Zeven quizzen in de week, het loopt als een trein.

Hilarisch

Geen quiz is dezelfde. ,,We hebben inmiddels een archief van zo'n 7.000 vragen, 5.000 plaatjes en 2.000 muziekfragmenten'', zegt Cies. ,,En dat verandert ook natuurlijk. Vragen over de actualiteit verdwijnen snel en er komen nieuwe bij. Bedrijven kunnen zelf ook vragen aanleveren. Verschijnt er ineens een babyfoto op het scherm en moeten de deelnemers raden welke werknemer het is. Hilarisch. Of een vraag over het eigen vak. Kun je meteen zien wie het beste op de hoogte is.''

De vragen die deze woensdagavond in De Jachthaven de revue passeren, zijn zeer divers. Acht rondes van tien vragen, inclusief plaatjes en muziekfragmenten. Een kleine greep: wat verzamelt een filatelist? Juist, postzegels. En iets moeilijker: Hoe heten de mannelijke genitaliën van een plant? Meeldraden. Maar er zijn ook vragen uit de regio: in welk dorp werd onlangs een naakte vrouw voor het raam gefilmd door bouwvakkers? Dat was in De Lier, uiteraard, en de meeste deelnemers herkenden ook het logo van bakkerij Van den Berg uit Maasdijk wel, bekend van de gouden pepernoten en oliebollen.

,,Of je eerste wordt of laatste, dat maakt niet uit'', zegt Jan. ,,Het gaat erom dat iedereen een leuke avond heeft.'' En leuk is het zeker, ook al word je laatste, zoals deze verslaggever in z'n eentje overkomt. Want zes weten nu eenmaal meer dan een.