ActueelRecreatie en Tourisme

Zakelijk varen met Bleaze: kantoorruimte op het water

Aangeboden door Bleaze
beeld deondernemer
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Bij startup Bleaze – begin dit jaar opgericht – komen de passies van de oprichter voor water en ondernemen bij elkaar, vertelt de goedlachse Amsterdammer vanaf zijn eigen boot ter hoogte van de Nieuwe Meersluis in zijn woonplaats. ,,Het is dé nieuwe manier van bootbezit.’’ Bleaze is volgens hem een van de eerste spelers in Nederland waar je als bedrijf of organisatie een hypermoderne, elektrische sloep kunt leasen.

Je leaset bij Bleaze een boot voor een periode tussen 24 en 60 maanden. Je bent als enige eigenaar van de sloep, zodat er geen dubbele boekingen kunnen ontstaan. De sloep kan ook in de weekenden worden gebruikt.

De klant wordt volledig ontzorgd, belooft De Boer. Want Bleaze regelt alles: van ligplaats en verzekeringen tot onderhoud, reparaties en schoonmaak na afloop van een evenement. Ook zorgt Bleaze er voor dat de kussentjes voor vertrek goed liggen, dat de koelkast gevuld is met drinken en dat er voldoende eten aan boord is. Het is opstappen en gáán, waar dan ook in Nederland.

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

De eerste 20 tot 40 schippersuren zijn bij het contract inbegrepen, afhankelijk van het soort contract. Daarna regelt Bleaze een schipper tegen kostprijs. Wie 72 uur voor vertrek boekt, is verzekerd van een schipper. Jelle staat zelf ook met enige regelmaat achter het roer. ,,In de eerste plaats omdat ik het leuk vind om op het water te zijn en blije mensen om me heen te hebben. En een nieuwe klant heeft in beginsel altijd met mij te maken, zodat ik tijdens het varen kan achterhalen wat hij of zij wil, wat de wensen en verwachtingen zijn.’’

De vloot

De vloot van Bleaze bestaat uit voormalige reddingssloepen tussen de 8.50 en 10 meter lang, met plek voor maximaal veertig mensen. Wanneer een bedrijf of organisatie besluit een boot te leasen, duurt het ongeveer 2.5 maand voordat er daadwerkelijk mee gevaren kan worden. ,,Ik maak gebruik van zeewaardige reddingssloepen. Ze worden eerst volledig gestript, vervolgens worden ze omgebouwd tot een luxe sloep met alles er op en er aan, inclusief toilet. Het is heerlijk varen, want geruisloos. In het kader van duurzaamheid en verantwoordelijkheid nemen vind ik het ook niet meer dan logisch om elektrisch te varen. Dieselmotoren stinken, maken lawaai en zijn slecht voor het milieu.’’

Voor meer informatie, zie Bleaze.nl

Als een klant wil, kan de boot volledig in de huisstijl van het bedrijf of de organisatie worden gemaakt: kleuren, bestickering en logo, alles is mogelijk. Tot en met de kussentjes aan toe. Zo wordt de boot een ideaal reclame- en recruitmentmiddel. ,,Wanneer je met een branded boat door een stad vaart, weet je zeker dat je aandacht krijgt. Omdat je zo zichtbaar bent. Je bent een eyecatcher op het water.’’

Jelle maakt gebruik van een aantal investeerders. Dat moet ook wel, want een boot kopen en laten opknappen kost al gauw 75.000 euro. Hij krijgt geld in de vorm van een lening. Hij hoopt dit najaar te groeien naar zes klanten. ,,Ik doe nog een studie bedrijfskunde er naast. Daar ben ik binnenkort mee klaar, daarna kan ik me volledig focussen op Bleaze.’’ Zijn kantoor – inclusief opslagruimte – bevindt zich in Amsterdam, maar Bleaze levert aan bedrijven en organisaties in heel Nederland.

Lees verder onder de advertentie

Varen is toch ook veel leuker dan een restaurant of groot terras? Op het water zie je mensen naar elkaar toegroeien, dan ontstaat er een team. Of het nu collega’s of zakenrelaties van elkaar zijn

Waterrat

De Boers passie voor varen ontstond op al zeer jonge leeftijd: hij was acht toen hij begon met wedstrijdzeilen. Hij bleek een talent en maakte jarenlang onderdeel uit van het nationale beloftenteam. Tot zijn achttiende zeilde hij op hoog niveau en deed hij mee aan wedstrijden in heel Europa. ,,Ik ben gestopt omdat ik me wilde focussen op school.’’ Hij ging naar Zwolle en volgde de opleiding Maritiem Officier. Tijdens stages voer hij op containerschepen van ruim honderd meter lang. ,,Stond ik midden in de nacht in mijn uppie in de stuurhut van een groot vrachtschip op zee. Dat was gaaf.’’

Van Marokko, Denemarken en IJsland tot Canada, de VS en Belize: hij kwam overal. Hij rondde de studie in Zwolle met succes af, maar zag het toch niet zitten om de rest van zijn leven werkend op zee door te brengen. ,,Ik wil mensen om me heen hebben, bovendien wilde ik ondernemer worden. Als kind was ik al bezig met dingetjes kopen en verkopen, zoals Flippo’s en ander speelgoed.’’

'Kan mij geen betere kantoorruimte voorstellen'

De ondernemer wil graag investeren in goede, langdurige relaties met klanten, ook deelt hij graag zijn liefde voor varen en water. ,,Er ontstaat vaak iets moois wanneer een groep mensen bij elkaar op een boot zit. Varen is toch ook veel leuker dan een restaurant of groot terras? Op het water zie je mensen naar elkaar toegroeien, dan ontstaat er een team. Of het nu collega’s of zakenrelaties van elkaar zijn. En er zijn nauwelijks prikkels. Als je even geen zin hebt om te praten, kijk je gewoon om je heen. Het mooie van varen is dat je de omgeving steeds ziet veranderen. Nederland is echt zo prachtig vanaf het water. Ik kan me geen betere kantoorruimte voorstellen.’’

Jelle was te gast in De Ondernemer Live, het radio fragment kun je hieronder terugluisteren.

Voor meer informatie, zie Bleaze.nl

Lees verder onder de advertentie