De toegevoegde waarde van CO2-compensatie staat al langer onder druk. Onder meer het verschil in plek van uitstoot (hoog in de lucht) en compensatie (door bomen, dus laag bij de grond) wordt betwijfeld. ,,Door te compenseren maak je de CO2-uitstoot niet ongedaan. Die zit al in de lucht. We laten bomen planten en maken onszelf wijs dat we kunnen blijven vliegen zoals we gewend zijn. Dat is niet zo."
De reisorganisatie van Griep komt met een alternatief plan om de klimaatimpact van reizen te beperken. ,,Ons plan is om elk jaar de CO2-uitstoot van al onze reizen met 5 procent te verminderen. In 2030 willen we 55 procent onder het niveau van 2019 zitten. In ons openbare klimaatactieplan lees je hoe we dat doen.”
Lees ook: Elske Doets: 'Dump dumpprijzen in de luchtvaart'
Wat Griep betreft is vliegen veel te goedkoop. ,,De vervuiler betaalt geldt niet voor de vliegindustrie. Als maatschappijen opdraaien voor de schade die ze veroorzaken, worden ze gedwongen om te investeren in innovaties, zoals hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen. Er moet een echte prijs voor vliegen komen. Zolang die er niet is, leggen we onszelf een CO2-belasting op. Op dit moment is dat 15 euro per reiziger buiten Europa en 6 euro per reiziger binnen Europa. Dat bedrag gaat elk jaar omhoog. De klant betaalt daar niets extra's voor. De opbrengst investeren we in duurzame energieprojecten via crowdfundingplatform Lendahand.”