Nieuws Actueel

Restaurants kijken met argwaan naar fietskoeriers

Fietsende maaltijdkoeriers proberen in Rotterdam voet aan de grond te krijgen. Alleen al deze zomer zijn twee bedrijven gestart die zich richten op eten bezorgen van restaurants die zelf niet bezorgen, schrijft het AD. Een aantal restaurants is hier niet blij mee.

Van onze redactie 2 augustus 2016

Foodora strand

Deliveroo en concurrent Foodora, dat zichzelf aanprijst als de 'de premium fietsbezorgservice van kwaliteitsrestaurants', mikken met hun dienst op consumenten die eens wat anders willen dan typisch bezorgeten. TringTring, dat vooral actief is in Amsterdam, zint ook op uitbreiding naar Rotterdam. Hongerigen kunnen online een maaltijd bestellen bij een restaurant en een fietskoerier brengt het thuis. Via Foodora is het bijvoorbeeld mogelijk tonijn van Holy Smoke in huis te halen.

KwaliteitDe trend kwam overwaaien uit Amsterdam waar dagelijks duizenden bewoners een fietskoerier inschakelen voor hun maaltijd. In de hoofdstad zijn bij elk koeriersbedrijf ruim honderd restaurants aangesloten. Een schril contrast met Rotterdam, waar maar een handjevol restaurants er tot nu toe voor koos met de fietskoeriers in zee te gaan.

De Prins van Terbregge en Bregje behoren tot de restaurants die de fietskoeriers bewust buiten de deur houden. "Een maaltijd van de keuken naar de tafel brengen duurt dertig seconden. Langer moet je niet met eten zeulen, anders lijdt de kwaliteit eronder'', zegt Simon Wijers van de Prins van Terbregge.

ProvisieArnout Noppen van Bregje aan de Entrepothaven vult aan: "Je levert je over aan die koeriers. Ze vragen een provisie van 10 tot 15 procent van de totaalprijs en de klant moet ook nog eens betalen.''

'Smaakprofessor' Peter Klosse van de Academie voor Gastronomie snapt de kritiek. "Gerechten worden er niet lekkerder op, dat is duidelijk. Nu kun je zeggen: 'Maar Chinese restaurants bezorgen ook aan huis?' Klopt, alleen hebben klanten van een Chinees een andere verwachting dan van een goed restaurant.''

Toch denkt hij dat er een markt is voor de fietskoeriers. "Het kan werken, maar dan moeten restaurants daar wel hun kookstijl op aanpassen en communiceren dat het anders is dan eten ter plekke.''