Nieuws Retail

Amazon per februari in Nederland, prijzenoorlog verwacht

De Nederlandse retail hield lange tijd de adem in. Wanneer bestormt webwinkelreus Amazon de Nederlandse markt? Het antwoord op die vraag is eindelijk duidelijk: dit jaar. Zeer waarschijnlijk al volgende maand. Bedrijven die hun producten willen aanbieden via Amazon.nl, kunnen zich sinds dinsdag registreren bij de Amerikaanse webwinkel. Wat betekent de komst van Amazon? ,,Een prijzenoorlog. Waar vooral fysieke winkels de dupe van worden.’’

Sanne Schelfaut | Foto: ANP 16 januari 2020

Amazon februari nederland prijzenoorlog

Geen verplichting

Amazon zelf vindt dat het al lang in Nederland ‘zit’, schrijft AD. Sinds 2014 kunnen klanten via de Nederlandse website digitale boeken kopen. En voor miljoenen andere producten kunnen Nederlanders sinds 2016 terecht bij het Duitse filiaal. Niet voor alle artikelen, maar toch. Dat blijft overigens ook na de introductie van een volwaardig Amazon.nl mogelijk, het bedrijf laat weten de Nederlandse klant niet te verplichten via het Nederlandse ‘filiaal’ aankopen te doen.

Impact van Amazon

Amazon (dat volgens onze blogger Thijs van Dijk in eigen land voor het eerst te kampen heeft met echte uitdagingen) maakte woensdag dus bekend een nieuwe stap te zetten in ons land. Een stap met behoorlijk wat impact, want nog dit jaar worden miljoenen fysieke producten geïntroduceerd op Amazon.nl. Meer dan twintig categorieën zijn opengesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse ondernemers, waaronder kleding, elektronica, beautyproducten en ook levensmiddelen. Volgens Amazon is meer dan de helft van de verkochte goederen afkomstig van partners.

Extra omzet draaien

Dat de webreus zo leunt op externe partijen, kan volgens Olaf Zwijnenburg -retailspecialist van de Rabobank- voordeel opleveren voor Nederlandse retailers en merkeigenaren. ,,Zeker als je spullen verkoopt die niet vallen onder dertien in een dozijn. Als je bijvoorbeeld bijzondere schoenen maakt die je verder nergens ziet, biedt Amazon enorme kansen. Via dit platform vergroot je je markt en kun je stevig groeien. Een deel van de marge moet als commissie aan Amazon worden afgestaan, maar daar staat tegenover dat je zo extra omzet kunt draaien. Bij klanten die op eigen kracht niet bereikt zouden worden. Van lokale markt naar wereldwijd.’’

Als je artikelen verkoopt die overal verkrijgbaar zijn, wordt het volgens Zwijnenburg een lastig verhaal. ,,De prijzen zijn door het webwinkelen supertransparant en ook scherper geworden. Als er een grote jongen als Amazon bijkomt, ontstaat er nog meer druk op prijzen en marges. Er kan een prijzenoorlog ontstaan en dat kan funest zijn voor sommige retailers. Ik vrees dat vooral de fysieke winkelier de dupe wordt.’’

Amazon zet Nederlandse retailsector op z'n kop

De retailspecialist verwacht dat de Nederlandse entree van Amazon de Nederlandse retailsector hoe dan ook op z'n kop zet. ,,Dit bedrijf streeft naar marktdominantie in ieder land waar het operationeel is. Ons land zal vanuit het nieuwe distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach worden bevoorraad. Opvallend is dat de discussie over Amazon zich vaak toespitst op wat dit betekent voor Nederlandse onlinespelers zoals bol.com, Wehkamp en Coolblue. Naar onze mening is de impact veel groter, zijn de gevolgen veel breder en fundamenteler en zal Amazon daarom de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, dwingen tot actie.’’

Gaat groei Amazon ten koste van fysieke winkels?

Op korte termijn zal de groei van Amazon volgens Zwijnenburg dus vooral ten koste van fysieke winkels gaan. ,,Online kopen biedt de klant veel voordelen, waaronder gemak, de mogelijkheid tot een goede prijsvergelijking en een vrijwel onbeperkt productaanbod. Winkels stellen daar nu onvoldoende voordelen tegenover. Veel winkels zijn pakhuizen met een kassa die alleen spullen verkopen die overal te koop zijn.’’

Om te overleven, zullen fysieke winkels zich (nog) meer op service moeten richten. Zwijnenburg: ,,Ze moeten zorgen voor een combinatie van een goede online propositie en fysieke aanwezigheid in de buurt. Hierdoor krijgen klanten nog meer service en gemak en heb je een troef in handen die Amazon niet heeft.’’ Voor Amazon is Nederland in verhouding een kleine markt. In 2018 draaiden de Amerikanen een omzet van 209 miljard. Ter vergelijking: bol.com scoorde 2 miljard omzet, Zalando 1,7 miljard, Coolblue 1,4 miljard en Wehkamp haalde ook nog een omzet binnen van 0,7 miljard.

"We gaan niet opeens kleding verkopen omdat Amazon dat ook doet. Dat doen we pas als onze klanten aangeven daar behoefte aan te hebben"

Woordvoerder bol.com

Bol.com: 'Grote stappen gemaakt in markt e-commerce'

De bedrijven tonen zich niet onder de indruk van deze imposante cijfers. ,,We staan er sterk voor. Wij kijken naar Amazon niet anders dan naar andere bedrijven. We gaan niet opeens kleding verkopen omdat zij dat ook doen. Dat doen we pas als onze klanten aangeven daar behoefte aan te hebben’’, aldus een woordvoerster van bol.com. Volgens haar heeft bol.com voor een duidelijke strategie gekozen. ,,Onze communicatie en ons assortiment zijn volledig toegespitst op de lokale markt. We kunnen meer dan 23 miljoen artikelen aanbieden aan ruim 10 miljoen klanten, voor een groot deel omdat we samenwerken met ruim 25.000 lokale ondernemers. Door krachten te bundelen met andere Nederlandse en Belgische winkeliers, hebben we grote stappen gezet in de e-commerce markt.’’

Niet verpulverd door Amazon

Ook het Nederlandse Wehkamp is vol vertrouwen en weigert te geloven dat het wordt verpulverd door de internetreus. Wehkamp-baas Graham Harris zei eerder in deze krant dat er juist behoefte is aan zijn bedrijf. ,,Wij zijn interessanter, authentieker, relevanter, inspirerender, met meer services en hulp. Niet zo'n platform dat alles biedt in een soort eindeloze zoekmachine met een waanzinnig aantal producten waar je zelf je weg maar moet zien te vinden.’’

Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger van webwinkels in Nederland, denkt dat vooral de Nederlandse consument de winnaar is van de komst van Amazon. ,,Meer keuze, scherpe prijzen. De markt wordt er zeker niet saaier op. Wel is het zo dat de grote jongens nog meer gaan domineren, dat gaat ten koste van ondernemers. Voor zowel online als fysieke winkeliers is dit het signaal dat klantenbinding, kwaliteit, loyaliteit en service nog belangrijker worden.’’