Nieuws Retail

Bestedingen online shoppen met 10 procent gegroeid

De winkelstraten lopen leeg, de digitale snelweg loopt vol. Voor de middenstander oude stijl die bestaanszekerheid zoekt: zorg ervoor dat je je nering zo snel mogelijk op internet uitvent. Online winkelen is in 2018 met maar liefst 10 procent gegroeid. Dan hebben we het over een totaalbedrag van 23,7 miljard euro.

ANP/De Ondernemer | Lex van Lieshout/ANP 13 maart 2019

Pakketbezorger 1

Nederlandse consumenten hebben het afgelopen jaar 23,7 miljard euro online uitgegeven aan producten en diensten. Dat is 10 procent meer dan het jaar ervoor, zo blijkt uit onderzoek van GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. Het gaat om 242 miljoen online aankopen.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel.” Food/nearfood is met 24 procent de sterkste stijger.

Bijna 10 procent retailmarkt

Vrijwel alle Nederlanders van 15 jaar en ouder kochten in 2018 wel iets online, om precies te zijn 96 procent van de bevolking. Er werd 13,1 miljard euro aan producten uitgegeven en een iets kleiner deel aan diensten. Daarmee is online shoppen nu goed voor 9,65 procent van de retailsector. Traditionele winkels zijn dus zeker niet uitverkocht, maar het is wel zaak om van de online verkopen mee te profiteren.

De onderzoekers constateren een verdere stijging van het gebruik van smartphones bij online winkelen. Telefoons zijn nu desktopcomputers voorbij op de lijst van meest gebruikte apparaten. Laptops worden wel nog vaker gebruikt.