Nieuws Retail

Blokker lanceert eigen bezorgdienst om vertraging PostNL in te lopen

Blokker gaat eigen personeel inzetten om pakketjes bij klanten aan huis af te leveren. Volgens de winkelketen, die de bezorgdienst 'Blokker Express' heeft genoemd, is dat nodig omdat bezorgdiensten als PostNL overlopen. In het eigen distributiecentrum staan sowieso nog 18.000 pakketjes die PostNL niet heeft opgehaald. De Ondernemer peilde de reacties over het initiatief.

Redactie De Ondernemer/ AD 18 december 2020

Blokker Express foto

Blokker zet eigen personeel in om pakketten te bezorgen. Foto: Blokker

Sinds het kabinet maandag heeft aangekondigd dat fysieke winkels in Nederland massaal moeten sluiten, kunnen Nederlanders hun kerstcadeautjes eigenlijk alleen online kopen, schrijft AD. Bezorgdiensten hebben het hierdoor veel drukker dan normaal. Blokker merkte dat de verwachte bezorgtijden dreigden op te lopen tot meer dan een week. Tegelijkertijd heeft het bedrijf momenteel ruim vierduizend medewerkers van winkels en het hoofdkantoor paraat staan om pakketten te bezorgen met hun eigen fiets of auto.

Eigen winkels inzetten als verdeelcentra

De winkelketen vol huishoudartikelen heeft besloten de eigen winkels tijdelijk in te zetten als verdeelcentra om de bezorging van pakjes in goede banen te leiden. Ook heeft de keten veranderingen aan de website doorgevoerd en een app gebouwd waarmee de pakketjes kunnen worden gescand bij aflevering.

Lees ook: 'Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten'

Blokker Express begint vrijdag al met het bezorgen van de eerste pakjes. Klanten van Blokker kunnen voortaan kiezen door wie ze hun pakket willen laten afleveren. Blokker geeft aan dat pakketjes door de eigen medewerkers gemiddeld in één tot drie dagen zullen aankomen. Bij bezorging door PostNL moet volgens Blokker rekening gehouden worden met bezorgtijden tot een week.

Bezorging door winkelmedewerker uit de buurt

Ook kan er gekozen worden voor bezorging door een winkelmedewerker als de keten in de buurt zit: het bezorggebied is 5 kilometer rondom elke Blokkerwinkel in een grote plaats en 10 kilometer rondom elke Blokkerwinkel in een kleine plaats. Anders is alleen levering door de ‘normale’ bezorgdiensten mogelijk.

Blokker zegt dat er vierduizend 'enthousiaste medewerkers' uit de winkels en het hoofdkantoor paraat staan om met de fiets of de auto bestellingen te bezorgen.

Lees ook: Fietskoeriers.nl gaat winkeliers in lockdown helpen bij bezorging

PostNL: 'Soms moeten wij handrem aantrekken'

Een woordvoerder van PostNL laat aan NU.nl weten dat het inderdaad heel erg druk is. ,,Normaliter neemt de drukte even af tussen Sinterklaas en Kerst. Dat het nu zo druk blijft, heeft vermoedelijk te maken met de sluiting van de winkels." PostNL kan niet zeggen hoeveel vertraging klanten ervaren.

,,Af en toe moeten wij ook de handrem aantrekken. Ons netwerk is niet van elastiek en we moeten ook rekening houden met de RIVM-richtlijnen voor onze medewerkers in de sorteercentra en tegelijkertijd ervoor zorgen dat het netwerk wel blijft draaien".

,,Met bezorging kweek je goodwill bij klanten die dan graag daarna ook bij jou in de winkel komen"

Hans van Tellingen, winkelcentrumonderzoeker Strabo

FNV: 'Geen dwang of eigen vervoer'

Vakbond FNV kijkt het plan van Blokker nog even aan, maar ziet in beginsel geen probleem. ,,Begrijpelijk dat een ondernemer dit soort initiatieven bedenkt, maar het is wel belangrijk dat er geen druk of dwang op medewerkers wordt uitgeoefend om hieraan mee te werken", laat een woordvoerder van FNV weten. ,,Ook moet de werkgever zijn personeel de voorzieningen verschaffen om dit bezorgwerk uit te voeren. Het kan niet zo zijn dat mensen dit op hun eigen fiets moeten gaan doen. Als medewerkers dit zelf graag willen doen, is dat natuurlijk geen probleem.”

Strabo: 'Opmaat voor groots herstel na lockdown'

Hans van Tellingen, directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo, vindt de bezorgservice 'een goede zet van Witteveen (ceo van Blokker, red.)'. ,,Zijn personeel heeft op dit moment niets te doen, zo geef je ze een goed gevoel door ze nuttige activiteiten te laten verrichten. Ook is er contact met de klant. En de klant is de essentie van je bestaan."

Van Tellingen stelt bovendien dat dit 'de opmaat is voor groots herstel na de lockdown'. ,,Want het liefste winkelen mensen in de stenen winkel. Met de bezorging kweek je goodwill bij klanten die dan graag daarna ook bij jou in de winkel komen. Op deze wijze doen we het wel ‘samen’, in plaats van complete sectoren lam te leggen door disproportionele coronamaatregelen van onze regering".

'Gunfactor ligt bij eigen medewerkers'

Ook consumentenpsycholoog Patrick Wessels vindt het een goed idee om de Blokker-medewerkers zelf te laten bezorgen. ,,Zo straal je naar consumenten uit dat je er alles aan doet om ze hun pakket toch op tijd te laten ontvangen. Het lijkt me verstandig om er bij de online bestelling bij aan te geven dat de eigen medewerkers bezorgen, zowel om de gunfactor te ontvangen als om alvast aan te geven dat het misschien een andere ervaring oplevert dan met PostNL.""

,,Richting de medewerkers is het belangrijk om goed aan te geven hoe dit veilig kan en waar ze rekening mee moeten houden om geen risico's te lopen. Bij twijfels of vragen moet er natuurlijk iemand van Blokker beschikbaar zijn om ze daarmee te helpen."

'Voelt ook wel als een pr-stunt'

Marketingcommunicatie-expert Thijs van Dijk stelt dat Blokker er zeker goed aan doet bezorgtijden op eigen kracht in te korten. ,,Het bedrijf zet op deze manier een goeie eerste stap richting digitale transformatie. Het voelt echter toch ook wel als een pr-stunt."

Als dat het al is, dan zou juist extra werkgelegenheid creëren door een eigen thuisbezorgservice de boodschap verder hebben kunnen versterken. ,,Denk aan studenten. Dit zou toch een mooi vakantiebaantje voor ze zijn? Op deze manier creëer je extra werkgelegenheid en doe je ook nog eens aan verjonging. Je zou er ook voor kunnen kiezen om mensen in te zetten die door de coronacrisis net hun baan hebben verloren."

Blokker website

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.