Nieuws Retail

Blokker-eigenaar haalt woonwarenhuis Miniso naar Nederland

Blokkerbaas Michiel Witteveen heeft de retailrechten gekocht van de zeer succesvolle ‘Japanse’ winkelformule Miniso. Per 2020 openen winkels in Utrecht, Amsterdam en Eindhoven, hij mikt op maar liefst vijftig filialen.

Marie-Louise Hoogendoorn 13 november 2019

Miniso winkel grote entree 2

Miniso is een Chinese budgetketen die pretendeert Japans te zijn. ,,Eigenlijk is het een puur Chinees bedrijf. Maar ze willen niet vergeleken worden met ‘Chinese troep’”, vertelt retailexpert Fred Rutgers aan het AD. Het warenhuis heeft een assortiment van 2000 artikelen, waarvan het grootste deel onder de 5 euro en met 600 tot 700 nieuwe producten per maand. In totaal telt de populaire keten 48.000 winkels in 86 landen, per maand komen er zo’n 100 nieuwe winkels bij.

Impulsaankopen voor lage prijs

Het is het soort winkel waar je typische impulsaankopen doet voor een lage prijs. Van spullen voor je huis tot hele aparte cadeauartikelen zoals een ‘gekke kurkentrekker'. In de media wordt de winkel vergeleken met Hema en Action, maar het bedrijf is wel een stap hoger dan dat, vindt Rutgers. ,,Qua vormgeving kan het zich zeker niet meten aan Zweedse designers, maar ze hebben een leuk assortiment voor fatsoenlijke prijzen.’’

Hema

Winkelconcepten uit Azië zijn in trek, meent retaildeskundige Cor Witteveen, omdat ze 'afwijkend’ zijn. ,,Ze bieden producten die iets meer design-gedreven zijn dan de Europese varianten, zoals Action. Het zijn winkels waar je niet speciaal voor naar de stad gaat, maar waar je toch even naar binnen loopt en allerlei decoraties aanschaft.’’

Hij verwacht dat de nieuwe woonwinkel serieuze concurrentie is voor Action en Hema. ,,Ik denk dat Michiel Witteveen (foto hieronder, red.) een heel slimme zet heeft gedaan. Miniso zou best eens Hema en Action kunnen wegvegen. Action is vooral een verzameling aan spullen en Hema snap ik al helemaal niet meer. Het warenhuis verkoopt sinds een aantal maanden eigen keukenartikelen, woningdecoratiespullen en textiel die straks ook bij Jumbo ligt. Terwijl de omgeving van zo'n impulswinkel juist zo belangrijk is. Het is de context die ervoor zorgt dat je allerhande ‘prulletjes’ koopt.’’

Michiel Witteveen Blokker

Ook Rutgers deelt het vermoeden dat Hema het nog wel eens lastig kan gaan krijgen. ,,Die zullen hier zeker niet blij mee zijn. Het kan niet anders dan dat ceo Marcel Boekhoorn even wakker ligt vannacht.’’