Nieuws Retail
Buitenlandse supermarkten rukken op: 'Nederlanders komen vooral voor de prijzen’
Het aantal buitenlandse supermarkten steeg in de afgelopen 5 jaar met 11 procent naar 819 in Nederland. Ook in Brabant: waar in 2016 nog 3,5 buitenlandse supermarkten per 100.000 inwoners zaten, is dat aantal nu gestegen naar 3,8.

Klanten zoeken vlees uit van de slager in een supermarkt in Bergen op Zoom. Foto: Pix4Profs
Volgens de cijfers van de Kamer van Koophandel heeft de gemeente Roosendaal vijf buitenlandse supers, Bergen op Zoom vier en staat er nog één in Moerdijk (La Casa) en één in Etten-Leur (Alwadi). Vooral het aantal Poolse supers stijgt landelijk gezien hard, wat te maken heeft met de komst van de vele Poolse arbeidsmigranten naar Nederland. De toko’s, supermarkten met veel Aziatische producten, doen het al langer goed vanwege hun authentieke producten.
Lees ook: Chocola van Johnny Doodle verovert het snoepschap, ook in de Verenigde Staten
En dan rekent de Kamer van Koophandel een supermarkt als de Akmarkt niet eens tot de groep buitenlandse supermarkten, maar tot de reguliere supermarkten. De ‘multicultisuper’ in Bergen op Zoom verkoopt toch echt veel producten die je in de Albert Heijn of Jumbo niet vindt.
Chocolaatjes met een draadachtige inhoud genaamd Pismaniye, ingevroren baklava en groene korrels om thee in appelsmaak mee te zetten. De verscheidenheid aan merken is groot: zo verkoopt de Akmarkt pasta van fabrikant Ankara en basmatirijst van Akash.
Goedkoper door korte lijnen met leveranciers
,,Autochtone Nederlanders komen vooral voor de prijzen. Wij zijn goedkoper, omdat onze lijntjes met de leveranciers korter zijn en wij kunnen schakelen als een ander voordeliger is’’, vertelt Kemal Yildrim, de 31-jarige bedrijfsleider van de Bergse supermarkt in het AD. ,,Bij de Nederlandse supermarkten verkopen ze alleen Mora en hun eigen merk frikandellen, wij kunnen zo switchen.’’
Ook de toko's doen het goed. In Breda is Amazing Oriental aan de Belcrumweg een bekende naam geworden. Filiaalmanager Johnny ziet waar die groei door ontstaat. ,,Nederlanders reizen steeds meer naar Azië. Eerst was dat alleen Bali, maar nu ook China, Japan en Korea. Ze ontdekken tijdens hun trips de smaken van die landen.’’
Amazing Oriental is één van de buitenlandse supermarkten die zich in een toenemende populariteit mogen verheugen. Foto: Pix4Profs
Directe import vanuit Azië
Zijn ouders begonnen in 1978 met hun toko, in 2012 opende de winkel een vestiging aan de Belcrumweg. ,,De teruggekeerde reizigers proberen de smaken eerst na te maken met bijvoorbeeld een Conimexproduct uit de Nederlandse supermarkt, maar merken toch dat dat anders is. Ze willen de smaak van het land zelf. Wij importeren alles direct vanuit Azië.’’
Hij noemt sushi als voorbeeld van de populariteit van de Aziatische keuken. ,,Je kunt de sushirestaurants bijna niet meer tellen. In coronatijd waren die dicht, maar mensen wilden wel sushi eten. Toen zijn ze het zelf gaan maken, wat goedkoper is dan afhalen. Onze Japanse stellingen waren bijna helemaal leeggekocht.’’
Lees ook: Na Walmart-gerucht: gaan we onze boodschappen met bitcoins betalen?
Johnny ziet zijn winkel overigens niet als een concurrent van de Nederlandse supermarkt. ,,Sterker nog, ik sta het liefst naast een Jumbo of Albert Heijn. We versterken elkaar: wij verkopen bijvoorbeeld geen melk. En zij kunnen niet alle Aziatische producten verkopen die in ons assortiment zitten.’’
Hij zou het liefst verhuizen naar een groter winkelpand, maar de gesprekken met de gemeente daarover verlopen stroef.
Rauwe kalfsmaag en 20 kilo rijst
Eenmaal in de winkel valt de mengelmoes aan klanten op. Lang niet meer alleen de Nederlanders met Aziatische roots weten de toko’s te vinden. Mensen van allerlei komaf struinen langs de koeling met daarin een rauwe kalfsmaag en de schappen waarin zakken rijst van 20 kilo liggen. Of bestellen een maaltijd via een van de automaten die aan de zijkant van de winkel staan.
Zo loopt de 41-jarige Ilse van Heel met haar twee kinderen tussen de schappen door. ,,Wij proberen graag nieuwe dingen uit, zoals zelf sushi maken. We reizen veel naar Azië en proberen in Nederland na te maken wat we daar eten.’’ De 27-jarige Adolfo Roman komt oorspronkelijk uit Costa Rica en vindt in de Amazing Oriental meer dan in de Nederlandse supermarkt. ,,Daar kom ik twee van de tien dingen die op mijn lijstje staan tegen, hier bijna alles. En vaak ontdek ik weer nieuwe producten. Niet alleen Aziatische, maar bijvoorbeeld ook de échte tortillas.’’
"Ze hebben meer variatie in de buitenlandse producten, meer sambalsmaken bijvoorbeeld. Ik ben niet zo van de aardappels, vlees en groente"
'Geen afbakkroepoek bij de Jumbo'
Ook de 30-jarige Jeroen komt voor steeds meer boodschappen in de toko. ,,Eerst alleen voor de echte pepers, nu voor meer dingen. Ik koop hier een fles sojasaus van een halve liter voor 2 euro, dat is veel goedkoper dan in de Nederlandse supermarkt. Ze hebben meer variatie in de buitenlandse producten, meer sambalsmaken bijvoorbeeld. Ik ben niet zo van de aardappels, vlees en groente.’’
Een ouder echtpaar dat even verderop bij een stelling met kroepoek in allerlei smaken en soorten staat, is ook fan. ,,Het is lekker spul. Bij de Jumbo hebben ze geen afbakkroepoek.’’
Lees ook: Nicolette van Dam lanceert nieuw foodconcept: groente in het snoepschap
Ook leverancier ziet groeiende populariteit Aziatische supermarkt
Het Etten-Leurse bedrijf Nguyen Oriental Foods bevoorraadt al 35 jaar Aziatische supermarkten en restaurants. Ook zij zien de groeiende populariteit.
,,Vroeger kon je sushi alleen in een restaurant eten, nu ligt het bij de Albert Heijn standaard in de supermarkt’’, vertelt Kim de Klerk - Mac, een van de eigenaren. ,,De groei zit hem nu vooral in de Westerse mensen die naar de toko komen.’'