Nieuws Retail
Cor Molenaar: 'Hema gooit merk te grabbel bij Wehkamp'
Een primeur voor Hema: het oer-Hollandse warenhuis gaat voor het eerst producten verkopen via een andere winkel. Op Wehkamp.nl kunnen klanten nu kleding, babyspullen en cosmetica van Hema kopen. Het is een strategie die volgens retailexpert Cor Molenaar meer kwaad dan goed doet.

Door de samenwerking met Wehkamp, te vinden in hun webshop, hoopt het warenhuis online te groeien en uit de rode cijfers te komen, want vorig jaar draaide het warenhuis nog verlies. Eerder dit jaar kondigde Hema ook al een andere samenwerking aan: het warenhuis zou met Albert Heijn gezamenlijke winkels openen.
Hema als sterk concept
Voor de samenwerking met Wehkamp voorspelt retailexpert Molenaar in ieder geval weinig goeds. Dat begint al bij de keuze voor de webshop: Wehkamp Holding draaide vorig jaar bijna 80 miljoen euro verlies en is dus zelf ook niet zo succesvol. Daarnaast zou Hema zijn sterke concept te grabbel gooien door te verkopen via Wehkamp. Molenaar: ,,Klanten voelen zich ‘thuis’ bij de entourage en sfeer van Hema. Als je alleen de artikelen verkoopt is dat concept weg.’’ De winkel wordt zo alleen maar productverkoper. ,,En dat terwijl de producten helemaal niet zo onderscheidend zijn en je vergelijkbare producten ook ergens anders kunt kopen.’’
Lees ook: Retailexpert: ‘Maak van samenwerking Albert Heijn-Hema nieuw merk’
Volgens de retailexpert is de samenwerking met Wehkamp vooral een manier om snel en makkelijk uit de rode cijfers te komen. ,,Het is een strategie die voortkomt uit paniek en alleen op de korte termijn voor meer winst zorgt.’’
Online profilering
Aan Hema’s online profilering gaat de samenwerking volgens Molenaar ook niet bijdragen. ,,Hema heeft online nooit een sterke propositie gehad. Dat had wel gekund, als ze hun concept ook daar neer wisten te zetten. Dan had Hema een online platform kunnen worden waar andere winkels hún producten verkopen. Maar het kost jaren om zoiets op te zetten en dat past niet bij het kortetermijndenken van de winkel.’’
De nieuwe strategie heeft volgens de retailexpert ook alles te maken met Marcel Boekhoorn, de investeerder die sinds vorig jaar eigenaar is van het warenhuis en eerder winkels als Telfort en Bakker Bart kocht. ,,Het past in zijn strategie om winkels snel gezond en winstgevend te maken, om ze dan weer te verkopen,’’ zegt Molenaar daarover. ,,Maar dat is niet in het voordeel van Hema zelf en gaat tegen de marktwerking in.’’