Nieuws Retail

Dit zijn de strategische groeikeuzes van topondernemers op de Week van de Ondernemer

Op de Week van de Ondernemer Rotterdam 2017 in de Van Nellefabriek vond een serie scherpe podiuminterviews plaats. In deze compilatievideo vertellen topondernemers over de groei-ambities en strategische keuzes voor hun bedrijven en doen gevleugelde uitspraken over ondernemerschap.

Redactie De Ondernemer / MVO 2 oktober 2017

Week van de ondernemer miss publicity topsprekers ondernemers rotterdam

Clarissa Sarah Slingerland (MissPublicity) en Kees de Jong (nlgroeit)

Clarissa Sarah Slingerland (MissPublicity) sprak haar ambities uit om 'from scratch' nieuwe business op te zetten en te groeien met een overname of joint venture. Kees de Jong van nlgroeit sprak over de ondernemerspsyche: "Ondernemers zijn eigenwijs. Ze luisteren alleen naar ondernemers die het zelf ook hebben meegemaakt. Een ondernemer met 3 miljoen omzet, luistert naar iemand van 6 miljoen. Maar niet naar een ondernemer met 1 miljoen."

Henk van Maanen (Van Nelle Fabriek Events)

Henk van Maanen van Van Nelle Fabriek Events vertelde dat hij gaat inzetten op veganistisch eten. Hij liet zich inspireren door een succesvol veganistisch pop-up restaurant. "We hebben de kok gevraagd: wil je naar Van Nelle komen? We hebben een goed gesprek met hem gehad en onze doelstelling is om 50, 60 procent van de gasten veganistisch te laten eten."

Dennis Rens (Dudok Groep)

Dennis Rens heeft met Dudok Groep verschillende restaurants in Rotterdam en vertelde dat hij in de Randstad wil uitbreiden. "In Den Haag gaan we nu met ons tweede bedrijf beginnen en ook in Amsterdam hebben we ambities om een tweede restaurant te openen."

Bas van der Veldt (AFAS Software)

Bas van der Veldt had het over papierreductie. Zijn AFAS Software deed 'rücksichtloos' alle printers de deur uit: "Dan wordt het eigenlijk heel eenvoudig: je moét een alternatief voor papier vinden."

Kate Adams (Google)

Wil je je website onderhanden nemen? Ontwikkel dan eerst een goede pagina voor de smartphone. Kate Adams van Google deed uit de doeken dat de zoekmachinegigant producten in eerste instantie voor mobiel en pas daarna voor de laptop, tablet of desktop ontwerpt. "Omdat we weten dat de consument zich daar nu al meer bevindt en in de toekomst nog meer gaat bevinden."

Shengli Huang (Eazie)

Shengli Huang wil met zijn Eazie groeien met kleinere restaurants en bezorging. "We zien dat de groei van bezorging toeneemt. Daar willen we meer op gaan focussen binnen de huidige restaurants, maar ook met kleinere restaurants in bepaalde steden, zodat je daar ook nieuwe markten aanboort."

Anke Pollmann (Pollmann Servies)

Anke Pollmann van Pollmann Servies voorspelt dat de retailers die nog bestaan over vijf jaar de winkels zijn die in staat zijn om goed op verandering in te spelen.

Hans van der Linde (Van der Linde Catering)

Hans van der Linde van Van der Linde Catering is de leisure markt opgegaan. Het cateringbedrijf opent dit jaar het derde museum met horecaconcept. "We zitten in een enorm competitieve markt. Als we willen groeien, zullen we andere markten moeten opzoeken."

Eddie van der Beek (Veldboeket Lektuur)

Eddie van der Beek (Veldboeket Lektuur) zei: "75 procent van de ondernemers wil groeien. De andere 25 procent moet beter leren denken." Voor hem is groei een automatisme. "Sterker nog: we moeten afremmen om het organisatorisch aan te kunnen."

75 procent van de ondernemers wil groeien. De andere 25 procent moet beter leren denken

Eddie van der Beek (Veldboeket Lektuur)