Nieuws Retail
Eindhoven, Breda, Arnhem en Groningen: Adidas sluit merendeel Original Stores
Adidas sluit nog dit jaar vier Original Stores in ons land. De winkels bevinden zich in Eindhoven, Breda, Arnhem en Groningen. Eerder dit jaar gingen al vijf filialen dicht, alleen de zaken in Amsterdam en Haarlem blijven na de nieuwe sluitingsronde nog over.

Liefhebbers staan in Berlijn in de rij voor een nieuw model Adidas-sneakers (archiefbeeld).
Het nieuws wordt door Adidas-woordvoerder Frank Basters aan het AD bevestigd. Tijdelijke contracten van personeelsleden zijn niet verlengd, de 36 personeelsleden met een vast contract krijgen volgens de woordvoerder waar mogelijk een alternatieve functie binnen de overige winkels. Basters doelt daarmee op vestigingen in de outletcentra in Roermond, Lelystad en Roosendaal. Een nieuwe is op komst in de regio Amsterdam.
Zichtbaarder voor consument
Adidas trok ruim tien jaar geleden de Nederlandse binnensteden in. ,,We wilden het Originals-merk zichtbaarder maken voor de consument. We waren ook niet tevreden over de distributie via derden.”
Er werden in samenwerking met een franchisepartner elf winkels geopend, waaronder die in Arnhem. Na enkele jaren nam Adidas de zaken volledig over. Volgens Basters kent Adidas in geen enkel ander land winkels zoals die in Nederland.
''De noodzaak om eigen winkels te hebben om als merk toegankelijk te zijn voor consumenten is enorm afgenomen''
De situatie in winkelland is inmiddels sterk veranderd. ,,Adidas Originals is inmiddels een gevestigd merk met meer distributie via grote retailers in Nederland”, stelt Basters. Hij noemt ketens als JD Sports en Footlocker, die een uitgebreid Adidas-aanbod hebben.
,,Ook heeft de consument onlineverkoop omarmd, zowel op onze eigen site als die van retailers. Anders gezegd, de noodzaak om eigen winkels te hebben om als merk toegankelijk te zijn voor consumenten is enorm afgenomen.”
Signaal aan binnensteden
Retaildeskundige Cor Molenaar ziet in de stap van Adidas geen trend. ,,Merken willen juist hun klanten motiveren om naar hen te kijken. Zo’n ervaringswinkel is zo bezien een vorm van reclame, een kennismaking met het merk.”
Hij merkt wel op dat grote merken als Apple en Lego vooral kiezen voor ‘zeer populaire winkelgebieden’ voor hun belevingswinkels. ,,Ze trekken niet meer naar kleinere plaatsen.” Volgens hem is de sluiting een signaal aan binnensteden dat de retail sterk verandert. Nieuwe technologie, zoals 5G, gaat daarin de komende jaren een nog veel grotere rol spelen, verwacht hij.