Nieuws Retail
HEMA-franchiser Van der Weijden: 'Wij winkeliers zijn de hoeksteen van de samenleving. Niet vergeten'
Dat 2022 een bewogen jaar was, is zeker voor Rick van der Weijden een understatement van jewelste. De uitbater van tien franchises van de HEMA kreeg naast een lockdown, herstructurering van het moederbedrijf en een zinneprikkelend nieuw assortiment in de winkel het ook persoonlijk voor de kiezen. Gelukkig kan hij in 2023 doen wat hij het liefste doet: winkeltje spelen.
Laatste update: 31 december 2022 10:00

Rick van der Weijden: ,,Een winkel schept een verantwoordelijkheid. Een mooie verantwoordelijkheid, waarover ondernemers zelf en de samenleving misschien wel te makkelijk denken. Thuis hebben we het vaak over onze waarden. Natuurlijk moeten we ons brood verdienen met de winkels, maar we hebben ook te zorgen voor de mensen. Ons personeel. Onze klanten. De omgeving."Foto's: Ruud Voest.
Eindejaarsverhalen 2022
Met een serie van zeven ondernemersinterviews blikt De Ondernemer terug op een boeiend 2022. Klik op de naam hieronder, en lees ook dat Eindejaarsverhaal.
1 - Erik-Jan Ginjaar, Postillion Hotels
2- Frederiek Waninge, House of Fred/Cozy Pillow
3- Won Yip, horeca-topondernemer/Dragons' Den
5- Eric van Eerdenburg, Mojo/Lowlands
6- Jouri Schoemaker, Pieter Pot
7- Rick van der Weijden, HEMA
Aan tafel, thuis, gaat het er bij Rick van der Weijden vaak over: waarom zijn we hier op de wereld. Tuurlijk, er moet geld worden verdiend, maar ondernemen is veel meer dan alleen dat. Zeker met zijn tien HEMA-winkels in het zuidwesten van het land kan hij als ondernemer impact maken in gemeenschappen.
Over impact gesproken: wat fijn dat zijn winkels weer helemaal open zijn in de kerstperiode. Niet alleen vanwege de omzet, maar ook omdat heel veel van zijn vaste klanten het in die periode net wat lastiger hebben dan normaal: 'de oudjes', die elke dag bij hem langskomen voor een kop koffie, een HEMA-tompouce en een praatje met elkaar. Hoe belangrijk dat is, heeft hij zelf ervaren, toen hij door ziekte een half jaar buitenspel kwam te staan. Dat maakt nederig: omarm wat er komt en geniet van het leven. En probeer het goede te doen, als je toch bezig bent.
"Thuis hebben we het vaak over onze waarden. Natuurlijk moeten we ons brood verdienen met de winkels, maar we hebben ook te zorgen voor de mensen"
,,Wij Van der Weijdens zijn een echte HEMA-familie. Ik ben er zelf in 1990 begonnen met een franchise in Zwijndrecht. Nu helpen mijn vrouw en dochters mee in de zaak. Samen bestieren we inmiddels tien vestigingen, van Houten bij Utrecht tot aan Hoek van Holland aan de kust. Mijn broer heeft twee vestigingen in Hoofddorp".
,,Het leuke aan de HEMA is dat in elke stad de winkel een andere plek inneemt. Geografisch natuurlijk, maar ook in de samenleving. Reken maar dat het er in Houten anders aan toegaat dan in Oostvoorne. Ik durf wel te zeggen dat meer dan welke andere winkel een HEMA de hoeksteen is van de samenleving. Of dat nu een dorpskern is of een winkelcentrum. Niet alleen omdat je er spullen kunt kopen, maar ook omdat je er koffie kunt drinken. Elkaar ontmoeten."
Ook in de serie Eindejaarsverhalen: 2022 rollercoaster voor Won Yip: 'Veel mensen hebben niets geleerd van corona'
'Dat kopje koffie was alles voor ze. Het brak hun dag'
,,Een winkel schept een verantwoordelijkheid. Een mooie verantwoordelijkheid, waarover ondernemers zelf en de samenleving misschien wel te makkelijk denken. Thuis hebben we het vaak over onze waarden. Natuurlijk moeten we ons brood verdienen met de winkels, maar we hebben ook te zorgen voor de mensen. Ons personeel. Onze klanten. De omgeving."
,,De afgelopen jaren zag ik dat in de praktijk terug. Natuurlijk was het vervelend dat we tijdens corona de winkels moesten sluiten, of dat nou geheel of in delen was. Maar dat overleven we wel weer, wist ik. De meeste zorgen maakte ik me om 'de oudjes' die bij ons langskwamen voor een kop koffie. Ze kwamen elke dag, soms al jaren. Ze eten een saucijzenbroodje, een traditionele roze tompouce met koffie. Ze besteden niet zo veel, maar dat geeft niet. Ze zorgen wel voor gezelligheid op de rustige momenten van de dag. In de loop van de jaren zag je de vaste tafeltjes ontstaan. Dan trokken vier of vijf mensen met elkaar op. Dat kopje koffie was alles voor ze. Het brak hun dag".
,,Ineens kon dat niet meer. Wij waren dicht, of ze hadden een QR-code nodig. Terwijl heel veel mensen op die leeftijd niet eens een mobiele telefoon hebben. Daarom heb ik toen ook bij jullie aan de bel getrokken."
Terug in de tijd: HEMA-ondernemer mist ouderen in restaurant 'door QR-discriminatie'
'EasyToys? We verkochten altijd al batterijen...'
,,Gelukkig hebben we dat nu achter de rug en zie ik de oude mensen weer bij me in de winkel. Wel hebben we wat veranderd in de horeca. Minder tafels, vooral door de maatregelen natuurlijk. Inmiddels zitten we weer boven de omzet van voor corona. Dat is een goed teken: mensen voelen zich weer veilig."
,,Maar ik zie ook de klantenkring veranderen. We trekken nu meer mensen uit het midden- en hoge segment. De hoge inflatie, dure energierekening en mogelijke recessie spelen daar natuurlijk een rol in. Of ik daar blij mee ben? Natuurlijk, want de HEMA is een winkel voor iedereen. Maar de reden waarom ze hier komen geeft me natuurlijk veel minder plezier, dat snap je wel."
,,Een deel daarvan komt natuurlijk ook omdat we tegenwoordig weer positief in het nieuws zijn. Die televisiereclame van Takkie, dat is een schot in de roos. Dat teckeltje raakt de klant. En het speelgoed van EasyToys natuurlijk. Je kunt zeggen wilt maar daarmee hebben we wel de media gehaald. In zeven van de tien winkels staat een display. Zelf heb ik er geen moeite mee, hoor. We verkochten altijd al batterijen..."
"Die televisiereclame van Takkie, dat is een schot in de roos. Dat teckeltje raakt de klant"
'Contact met de klant maken, dat is het allerbelangrijkste'
,,Het assortiment is altijd in ontwikkeling. Toen ik begon hadden we nog een echt ‘mannenassortiment’: een grote verf-, behang-, sport-, auto- en fietsafdeling. Door de jaren heen is dat verschoven naar bijvoorbeeld veel meer mode, vinden mijn dochters fijn. Ook de relatie met het hoofdkantoor is enorm gegroeid. Natuurlijk, er is wel eens discussie, maar dat is in ieder huwelijk het geval. Er komt altijd wel een oplossing uit voort. Sinds HEMA begin 2021 in handen is van nieuwe eigenaren (Parcom en Mississippi Ventures – de familie Van Eerd van Jumbo/red.) is er duidelijk een richting gekozen."
,,Met mijn winkels willen we volgend jaar nog meer investeren in mensen. Onze klanten. We zijn een samenwerking met de Voedselbank gestart, om iets meer te kunnen betekenen. Ook investeren wij nog meer in het opleiden van onze medewerkers We stellen ze in de gelegenheid om te studeren en begeleiden ze daarbij. We motiveren ze om een mbo- of hbo- opleiding te volgen. En de rest van de tijd? Contact met de klant maken, dat is het allerbelangrijkste, zeker voor een warenhuis."
Nog meer Eindejaarsverhalen: Lowlands-directeur Van Eerdenburg over 2022: 'Schaam me nog altijd voor het Stromae-incident'
Ziektebed voor HEMA-ondernemer
,,Dat heb ik zelf ook het meest gemist het afgelopen jaar. Tot zeven weken geleden was ik ziek thuis. Er was chronische bloedkanker bij me vastgesteld en heb een half jaar chemo gehad. Enorm vervelend, maar gelukkig kon ik terugvallen op mijn vrouw en dochters. Het zwaarst was het toen ik na de oorspronkelijke behandeling van vier maanden te horen kreeg dat er nog een plekje zat. Moest ik nog twee maanden thuisblijven met chemo. Zo'n periode leert je ook weer heel veel. Het leven is kwetsbaar en kan zo maar voorbij zijn. Het zijn allemaal clichés, maar daarom niet minder waar. Gelukkig is het nieuws nu goed. Je begrijpt dat het heel fijn is dat ik weer lekker winkeltje mag spelen."