Nieuws Retail

HEMA-topman Jegen op LinkedIn woest om 'onethische actie' AH

Albert Heijn heeft zich afgelopen weekend de woede van HEMA-ceo Tjeerd Jegen op de hals gehaald. De supermarktketen adverteert namelijk met badmatten en handdoeken die doorgaans worden beschouwd als typische HEMA-artikelen. In een regelrechte aanval via LinkedIn richting de beleidsbepalers van Ahold Delhaize spreekt Jegen van een gebrek aan retail solidariteit tijdens de lockdown. Hij bedankt ze op cynische wijze voor hun steun, iets waar retailexpert Cor Molenaar alle begrip voor heeft. ,,Dit is een onethische actie van Ahold.”

Robbert Daalder 11 januari 2021

Tjeerd jegen hema coronacrisis jumbo overname

‘Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non food-producten in de ramsj gooien. Zie hier de promo van Albert Heijn (verwijst naar advertentie, red.) van komende week die hiermee de markt gaat afromen voordat wij weer open mogen. Dank voor jullie steun Marit van Egmond, Wouter Kolk en Frans Muller!”

Het is de tekst die Tjeerd Jegen zondag op LinkedIn plaatste. Het mag opvallend genoemd worden dat de HEMA-topman dit out in the open op social media heeft gepubliceerd.

Cor Molenaar: 'Onacceptabele actie van Ahold'

Volgens retailexpert Molenaar is het vooral veelzeggend dat het op deze manier gebeurt. ,,Dit is een onacceptabele actie van Ahold”, zegt hij stellig. ,,Ik vind het onethisch. Toen non-foodwinkels hun deuren aan het begin van deze lockdown toch openden om hun kleine assortiment aan food-producten alsnog aan te kunnen, werd er al snel schande van gesproken. En nu doet Albert Heijn precies hetzelfde, maar dan met essentiële non-food-producten als handdoeken en badmatten. Als de regering consequent is, verbieden ze dit ook per direct", aldus Molenaar, die aangeeft dat bol.com eerder deze crisis ook al profiteerde van de sluiting van dergelijke fysieke winkels.

"Van Egmond zal vooral trots zijn op haar jaarcijfers. Deze heeft ze niet gescoord met kennis en kunde, maar zijn ontstaan door de huidige bittere situatie in de retail"

Cor Molenaar, retailexpert

'Geen passende reactie van Van Egmond'

Molenaar noemt de houding van Ahold Delhaize ‘arrogant’. Hij is er dan ook zeker van de Albert Heijn-ceo Van Egmond het bericht van Jegen compleet in de wind zal slaan. ,,Zij heeft een bord voor haar hoofd en doet hier niets mee. Tenzij er een volksrel ontstaat, maar die kans acht ik niet groot. Van Egmond zal vooral trots zijn op haar jaarcijfers. Deze heeft ze niet gescoord met kennis en kunde, maar zijn ontstaan door de huidige bittere situatie in de retail. Dat laatste feit zal echter professioneel onder het tapijt worden geveegd.”

Tekst gaat verder onder de foto van retailexpert Cor Molenaar.

Cor Molenaar

Overheid heeft volgens retailexpert 'slechts oog voor viroloog'

,,Deze actie maakt mij boos”, vervolgt hij. ,,Het is inderdaad harde taal, maar dat moet misschien maar eens. Ik ken veel ondernemers en die hebben letterlijk de tranen in de ogen staan omdat er geen cent meer binnenkomt. Wanneer komt er nou eens een oplossing? AH lapt het level playing field-principe - waarbij alle spelers in de retail zich aan dezelfde regels moeten houden – compleet aan de laars. De overheid moet ingrijpen, al zeg ik dat tegen beter weten in omdat deze slechts oog lijkt te hebben voor virologen. Economen lijken gewoon niet mee te tellen en krijgen geen amper een podium.”

De retailexpert draagt zelf een oplossing aan om de pijn van winkelketens als HEMA enigszins te verlichten. Er moet volgens Molenaar een fonds worden opgezet waar essentiële winkels als Albert Heijn hun inkomsten uit badmatten en handdoeken in stoppen. ,,Er zijn al zoveel verliezers in deze crisis. Laten we elkaar nou alsjeblieft een beetje helpen.”

Reactie Albert Heijn: aanbieding was vorige week

Albert Heijn laat weten dat Tjeerd Jegen refereert aan een bonusaanbieding van vorige week. ,,Die folder was al vóór de afkondiging van de huidige lockdown gedrukt. We verkopen alleen regulier non-foodassortiment en zijn terughoudend in communicatie hierover richting klanten’’, zegt een woordvoerster.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.