Nieuws Retail

Waarom vooral de Hema kan profiteren van vrijage met Albert Heijn

Hema en Albert Heijn openen dit jaar winkels waar klanten zowel hun Hema- als Albert Heijn-boodschappen kunnen doen, schrijft het AD. Hoe gaan deze winkel eruit zien en wat hebben de twee oer-Hollandse bedrijven elkaar te bieden?

Sanne Schelfaut (AD) | Beeldbewerking: David van der Heeden 13 februari 2019

2019 hemalbertheijn

De twee maakten hun vrijage dinsdag bekend. In twee bestaande Hema-filialen komt een Albert Heijn met een volledig assortiment aan verse en houdbare producten. Wáár die winkels worden geopend, is nog niet bekendgemaakt. Het gaat om twee verschillende steden. Het is niet voor het eerst dat de twee bedrijven toenadering tot elkaar zoeken.

Droomscenario

Negen jaar geleden probeerde de Zaandamse grootgrutter de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappijen Amsterdam over te nemen. Het toenmalige Ahold-bestuur vond het een droomscenario: de bekendste Nederlandse leveranciers van food en non-food in één bedrijf. Uiteindelijk ging de koop niet door. Ahold eiste exclusieve onderhandelingen, terwijl toenmalige Hema-eigenaar KKR een open veiling wilde. Lion Capital, de durfkapitalisten uit Londen, ging er vervolgens met de buit vandoor.

Lees ook: Albert Heijn schrikt niet van stormachtige ontwikkeling concurrentie en pakt door

Overname

Inmiddels is Hema weer in Nederlandse handen (Marcel Boekhoorn is sinds vorig jaar oktober de nieuwe eigenaar) en is de kans volgens retaildeskundige Paul Moers klein dat Ahold een nieuwe overnamepoging waagt. ,,Nee, dat is niet realistisch. Het gaat hier niet om overname of een fusie, maar puur om samenwerking. En dat vind ik een verstandige stap. De Hema is al te lang aan het donderjagen met food, dat loopt gewoon niet goed. Ja ja, de rookworsten en tompoucen zijn klassiekers. Zeker. Maar het zijn wel iconen uit de vorige eeuw. Daar teren ze al veel te lang op, hoogste tijd dat er nieuwe iconen komen. En daar kan Albert Heijn op het gebied van food goed bij helpen.’’

Samenwerking

Moers verwacht dat de producten van AH alleen in de Hema-winkels te vinden zullen zijn en niet andersom. ,,Hema is gebaat bij Albert Heijn, andersom niet. De supermarkt focust zich vooral op food en veel minder op non-food. Het is totaal niet logisch als er straks in de AH-winkels kleding of potten en pannen van Hema in de schappen liggen. Die kant wil AH helemaal niet op, ze willen juist het food-assortiment uitbreiden.’’

Lees ook: Hoe Hema (met een beetje hulp van Harry Mens) weer 100 procent Nederlands werd

De retaildeskundige benadrukt dat Hema goed moet uitleggen wat de nieuwe strategie, inclusief de samenwerking met AH, wordt. ,,Er moet heel wat gebeuren met de honderden Hema-filialen, er is sprake van achterstallig onderhoud. Het is zaak dat de top van het bedrijf zeker de franchisers goed op de hoogte brengt van de plannen. Als daar te lang onduidelijkheid over bestaat, krijg je onrust.’’

Tjeerd Jegen (Hema)

Bij de Hema willen ze alleen kwijt dat het bedrijf dit voorjaar de strategie voor de langere termijn uit de doeken doet. Over de samenwerking met AH willen beide ondernemingen alleen kwijt dat ze blij zijn dat ze elkaar hebben gevonden en elkaar kunnen versterken. Tjeerd Jegen, ceo bij de Hema: ,,We willen Hema laten groeien met de hulp van innovatieve concepten en partnerships. Ik ben er van overtuigd dat we voor onze klanten hiermee het leven leuker, makkelijker en beter maken.’’

Lees ook: Dit zijn de volgende stappen van groeibriljant Jumbo

Marit van Egmond (Albert Heijn)

Marit van Egmond, de kersverse ceo van Albert Heijn is blij dat twee geliefde Nederlandse merken op één locatie gaan samenwerken en zo dichterbij hun klanten komen te staan. ,,De tijd van klanten wordt schaarser en gemak wordt steeds belangrijker. Daarom zet Albert Heijn steeds meer in op winkels in binnensteden met invulling die specifiek voor die doelgroep is, zoals Allerhande Kookt, tap to go en zelfscan. Ik kan niet wachten om later dit jaar deze pilotwinkels te openen.’’ De exacte locaties en invulling worden de komende maanden verder uitgewerkt.