Nieuws Retail
Jumbo richt pijlen nog intensiever op online groei
Supermarktketen Jumbo voert rigoureuze wijzigingen door in de top. In plaats van drie, zijn er voortaan twee bestuurslagen. Het van oorsprong Brabantse bedrijf wil zo zijn strategische koers aanscherpen, waarbij nog meer aandacht uitgaat naar de groei online.
Laatste update: 24 februari 2022 15:50

Jumbo gaat in Nederland en Vlaanderen een groot deel van haar assortiment aan Gorillas leveren. Foto: ANP
Eerder kondigde Jumbo al een samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas in Nederland en Vlaanderen. Nu wil de supermarktketen extra investeren in online boodschappen doen en de verwerking van data.
'In het FD zegt financieel topman Ton van Veen dat het hele bedrijf stappen moet maken om klantgerichter te worden'
Jumbo legt zich meer toe op ontwikkeling van HEMA en samenwerking met Gorillas
In de nieuwe opzet verdwijnt de Raad van Bestuur. In plaats daarvan blijft alleen een directie, geleid door de huidige bestuursvoorzitter Frits van Eerd, en een uitgebreide Raad van Commissarissen over.
Financieel topman Ton van Veen gaat naar de Raad van Commissarissen, zodat hij zich meer kan toeleggen op de ontwikkeling van HEMA en de samenwerking tussen Jumbo en Gorillas. HEMA werd vorig jaar overgenomen door de familie Van Eerd, die ook Jumbo bezit.
Supermarkt zou boodschappen gratis willen bezorgen en geld willen verdienen met gebruikersdata
In het Financieele Dagblad zegt Van Veen dat het hele bedrijf stappen moet maken om klantgerichter te worden. Daarbij zou Jumbo boodschappen gratis willen bezorgen en geld willen verdienen met gebruikersdata. Ook zegt Van Veen tegen de zakenkrant dat Jumbo wil verdienen aan adverteerders in zijn app en website.
Lees ook: Jumbo slaat handen ineen met flitsbezorger Gorillas
In 2021 steeg de omzet van Jumbo met 2 procent tot 9,9 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een winst van 139 miljoen euro, wat iets minder is dan in het voorgaande jaar. Het bestuur hamert er in het jaarverslag op dat er forse investeringen in onlinekanalen voor verkoop nodig zijn. De opbrengst van deze zogeheten e-commerce groeide vorig jaar met 30 procent tot 650 miljoen euro.