Nieuws Retail
Wat is Michiel Witteveen (Blokker/Mirage) van plan met BCC?
Een hoe dan ook verrassende overname: Mirage Retail Group – bekend van onder meer Blokker, Big Bazar en Intertoys – neemt de 62 BCC-winkels over van Fnac Darty. Voor 'een symbolisch bedrag', naar verluidt. Wat zou ceo Michiel Witteveen ermee van plan zijn? Retaildeskundigen Rupert Parker Brady, Hans van Tellingen en Fred Rutgers reageren.

Foto: ANP
BCC-ceo Herman Bramer zegt blij te zijn met de overname. ,,Dit is goed voor BCC. We kunnen ons nu verder ontwikkelen, BCC en Mirage Retail Group vullen elkaar ook goed aan. Ik hoop dat de deal zo snel mogelijk wordt afgerond." De overname ligt ter goedkeuring bij de ACM/Autoriteit Consument en Markt.
'Verbazingwekkend', noemt retaildeskundige Rupert Parker Brady de overname. ,,De BCC-formule is klaar, voorbij. De consument heeft gekozen. Soms moet je je verlies nemen. MediaMarkt is aan het struggelen, Coolblue is de grote winnaar."
'Witteveen heeft er vooral 62 locaties bij'
,,Voor Witteveen is het vooral een locatiespel. De formule is inwisselbaar, elektronica kun je ook in Blokker, Big Bazaar en Intertoys verkopen. Witteveen heeft er vooral 62 locaties bij. Die zijn er niet op de top A1-locaties, waardoor hij niet de hoogste prijzen aan huur heeft en ze zijn vooral groot, met veel opslagruimte. Die panden zou hij prima kunnen splitsen, hij kan de pandeigenaren er zeker van proberen te overtuigen dat de Mirage-formules voor hen veel aantrekkelijker zijn."
Het laatste waar Witteveen aan zal denken is er een warenhuis van te maken, weet Rupert Parker Brady. ,,We hebben hier net het debacle Hudson's Bay achter de rug, HEMA heeft het moeilijk, De Bijenkort heeft er terecht voor gekozen duidelijk aan de bovenkant van de markt te gaan zitten en voor verschillende afdelingen partnerships aan te gaan. Het zijn juist de ónline warenhuizen die het goed doen, daar zit de groei."
Lees ook: Retailexpert Paul Moers: 'Wat moet een investeerder als Parcom met HEMA?'
'Huishoudelijke artikelen, speelgoed, elektronica: een nieuw V&D'
,,Dit zou zomaar eens het nieuwe warenhuis kunnen worden, een nieuw soort V&D", vertelt Hans van Tellingen, directeur winkelcentrumonderzoeker Strabo. ,,Met Blokker en Intertoys zijn er al huishoudelijke artikelen en speelgoed, met BCC komt daar ook nog eens elektronica bij. Voeg daar de interesse van Mirage voor Hema bij en je bent er al bijna. Ik geloof heilig in de terugkeer van het warenhuis in het middensegment. Witteveen is goed op weg met de uitrol."
,,Een ceo als Witteveen kan BCC uit het moeras trekken. Er liggen schaalvoordelen. Voor BCC geldt dat er als formule ook veel winst valt te behalen. Expert, Electrolux en anderen bewijzen dat het kan in deze branche. CoolBlue doet dat op zijn manier ook door steeds meer op de fysieke tour te gaan. En Media Markt laat veel liggen de laatste jaren, daar ligt echt nog wel ruimte voor BCC. Witteveen is een visionair en een pragmatische doorpakker. BCC-ceo Herman Bramer wil wel. En de tandem met Witteveen zou wel eens een heel geslaagde tandem kunnen worden."
Lees ook: Zelf investeren in HEMA: burgerinitiatief HENA wil het mogelijk maken met fondsenwerving
'Er is onvoldoende synergie'
,,De BCC-keten heeft het al een hele poos erg zwaar en meerdere partijen hebben zich hier al aan vertild. Persoonlijk zie ik onvoldoende synergie en vrees ik dat Witteveen hiermee een forse bleeder in huis gaat halen", vindt retailexpert Fred Rutgers.
,,De expansiedrift van Mirage Retail Group lijkt intussen niet te stuiten. Eerst is Blokker overgenomen van de familie met een flinke bruidsschat erbij, vervolgens is Bart Smit weer terug gekocht en beide ketens lijken onder hun management weer uit de as te herrijzen. Maar dat zie ik bij BCC niet gebeuren. Symbolische overnameprijs of niet, de tijd van deze keten is voorbij."