Nieuws Retail

De pré van mondkapjes: zo helpt het winkelier en klanten

Of mondkapjes nu wel of geen medische noodzaak hebben, ze hebben in ieder geval een psychologisch effect op de drager en de omgeving. Daarom is consumentenpsycholoog Patrick Wessels, ook lid van de Raad van Advies, groot voorstander van het verplichten van mondkapjes in retail en horeca.

Tijmen de Groen 29 september 2020

Mondkapjes verplicht winkelier horeca voordelen

Een bedieningsmedewerkster van Ron Gastrobar, mét mondkapje. Foto: ANP

,,Als andere consumenten mondkapjes dragen, dan werkt dat voor jou als een reminder: ‘oeh, wat als ik te dicht bij die ander in de buurt kom?’.” Daardoor zorgt het dragen van de mondkapjes volgens Wessels ervoor dat mensen automatisch meer afstand gaan houden, en dus voor veiliger gedrag. Hij geeft daarbij direct aan dat de winkelstraat er wat minder gezellig op wordt, ‘maar misschien was de winkelstraat de afgelopen maanden ook wel weer wat té gezellig geworden’.

Daarbuiten motiveert Wessels dat het voor de winkelier niet heel vervelend is als iedereen in zijn of haar zaak mondkapjes draagt. Iedereen kan ‘gewoon’ blijven winkelen, en zo lang in heel Nederland - of in hele steden - de verplichting wordt ingevoerd, voorziet de consumentenpsycholoog geen ‘Amsterdam-effect’. Daarmee doelt Wessels op de verplichting uit het voorjaar om in enkele - drukke - straten mondkapjes te dragen. Gevolg: mensen gingen naar andere winkelgebieden in de buurt.

Rol voor grote retailers

Om de overstap van niet-mondkapjes naar mondkapjes te bewerkstelligen ligt de bal volgens de consumentenpsycholoog nu bij de grote retailers. ,,Je zag dat enkele grote spelers in de winkelstraat al eerder verder gingen dan de overheidsmaatregelen. Zo sloten zij uit zichzelf de deuren. Nu kunnen zij weer die rol spelen. Supermarktketens zouden ook een goed begin punt zijn. Voor lokale winkeliers met één winkel kan het wat lastiger zijn, uit angst dat de consument naar de buurman gaat.”

Om de verplichting goed in te voeren in retail is er volgens het Raad van Advies-lid weinig creativiteit meer nodig. ,,Ik zie het liefste een groot plakkaat op de deur of het raam met ‘hier dragen wij mondkapjes’. De tijd van 'waarom' uitleggen is voorbij. Mensen willen zelf in grote getalen al graag dat er iets met die mondkapjes wordt gedaan, de overheid lijkt er niet op in te willen of durven spelen, daarom is het nu de rol voor de winkeliers. Daarbij moet je bedenken dat als 20 tot 25 procent van de consumenten in je winkel het gebruikt je er al bijna bent, de volgende 50 procent gaat het dan ook automatisch doen. Dat zijn de ‘meelopers’. En dan houd je altijd nog wat mensen over die moeilijk willen doen.”

Horeca ingewikkelder

Voor horeca is het allemaal wat ingewikkelder. ,,Je komt er niet onderuit dat als je in een horecagelegenheid bent, het mondkapje af mag. Dus dan kom je toch in het systeem terecht dat zittend het niét verplicht is en staand wel. Dat is wat moeilijker uit te leggen, maar kan volgens mij simpelweg niet anders.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.