Nieuws Retail

Neleman opent nieuwste wijnwinkel in hartje Amsterdam

Een beetje muziekliefhebber in Amsterdam en verre omstreken weet direct waar hij moet zijn wanneer hem wordt verteld dat de nieuwste wijnwinkel van Neleman de directe buurman van de legendarische platen- en cd-zaak Concerto is. Sinds 1 november kunnen biologische wijndrinkers terecht in de Utrechtsestraat.

Bart Remmers 8 november 2022

Neleman winkel Utrechtsestraat Amsterdam

De nieuwe winkel van Neleman Wijnen is op 1 november officieel geopend. Foto's: Titia Hahne

Ondanks een pijnlijke val met zijn fiets kan niets het humeur van wijnondernemer Derrick Neleman deze dagen vergallen. Logisch, sinds een week zijn de deuren van een nieuwe Neleman-winkel geopend in hartje Amsterdam. De biowijnpionier is een vat vol enthousiasme wanneer hij vertelt over de meest recente toevoeging aan een gestaag groeiend aantal fysieke winkels.

De oprichter van de onderneming met wijngaarden in Valencia, is enorm trots op deze winkel. Qua inrichting en beleving een kroon op zijn werk, aldus de Zutphenaar. ,,Je wordt bijna letterlijk de winkel ingezogen door de kleuren en de unieke houten schappen aan de wand.’’

''Ik heb veel mensen vooraf om advies gevraagd. Wat kunnen we doen om ons verhaal nog beter te vertellen? Onder andere Bart van Olphen, de man achter Fish Tales, heeft ons met raad en daad bijgestaan''

Derrick Neleman

Straat waar Amsterdammer zelf ook nog graag komt

Wie een biologische (en vegan) wijn van Neleman wilde kopen, kon al een behoorlijk lange tijd online terecht, in andere Neleman-winkels of je treft de biologische wijnen aan in de schappen van de Bijenkorf, HEMA, Odin, Jumbo en Ekoplaza. Nu dus ook in een mooi pand aan de Utrechtsestraat nummer 50.

,,We hebben deze winkel kunnen openen mede dankzij onze community’’, benadrukt de ondernemer. ,,In een deel van Amsterdam waar een heel mooi publiek woont. Een straat waar de Amsterdammer zelf ook nog steeds graag komt om te winkelen. Mensen met een bovengemiddelde interesse in lekkere en biologische producten. Kijk maar naar de andere winkeliers in de straat. Er is een (saladebar, red.) SLA, de biologische bakker Noé en lange tijd zat er een filiaal van Marqt.’’

Lees ook: Wijnpionier Derrick Neleman minister in Ondernemerskabinet: 'Geen btw op biologische groente en fruit'

Biologische wijn voor een mooiere wereld

Voor Neleman is het niet de bedoeling dat er veel filialen van zijn wijnonderneming in elke grote Nederlandse stad te vinden zijn. Het tegendeel is volgens hem eerder waar. ,,Het gaat erom dat mensen ons binnen een grotere straal kunnen bereiken. De winkel moet aantrekkelijk genoeg zijn voor wijnliefhebbers uit andere delen van de stad of verder daarbuiten om de reis naar in dit geval de Utrechtsestraat te maken. Niet alleen vanwege de inrichting van de winkel, maar ook het verhaal dat we hebben te vertellen. Het verhaal dat we steeds beter weten te vertellen. Het bewijs is er: we zijn inmiddels een coöperatie met meer dan 5.000 aandeelhouders met een belangrijk doel: biologische wijn voor een mooiere wereld.’’

Het Neleman-verhaal mag zich als een olievlek - pardon, wijnplas - verspreiden, het betekent echter niet dat Derrick Neleman klaar is. Simpelweg een lekkere fles voor de borrel of het weekend halen in de winkel is natuurlijk geen probleem, maar de consument op een niet-opdringerige of -moraliserende wijze informeren over de productie van biologische wijn is voor de ondernemer net zo belangrijk. Informatie die volop aanwezig is in het pand, het begint al bij een QR-code op het etalageraam van de winkel. ,,Ik heb veel mensen vooraf om advies gevraagd. Wat kunnen we doen om ons verhaal nog beter te vertellen? Onder andere Bart van Olphen, de man achter Fish Tales, heeft ons met raad en daad bijgestaan.’’

''Er zijn nog heel veel winkels die te veel de consument willen sturen. Sturen naar wat ze volgens de ondernemer moeten kopen. Neleman draait het om''

Derrick Neleman

Toch weer met de billen bloot

Een nieuwe winkel openen is toch weer elke keer spannend, benadrukt Neleman. ,,Het is opnieuw met de billen bloot. Het is niet iets dat je ‘eventjes probeert’. Een nieuw filiaal gaat ook over een lang huurcontract. Je moet daarom wel zeker van je zaak zijn. De reacties tijdens het proefdraaien waren al zeer goed. Bewoners gaven aan blij te zijn met het feit dat we niet weer een internationale keten zijn die de deuren opent in hun buurt. Dat wordt enorm gewaardeerd. Maar elk concept is nieuw, een concept dat weer moet worden omarmd door de klant, de consument.’’

Online en offline moeten elkaar zo goed mogelijk versterken, aldus de wijnondernemer. Ja, de webshop moet al het gemak en informatie bieden, maar de grootste wijnbeleving vind je toch in een fysieke winkel. Je kan de wijnflessen zien, voelen en de inhoud ervan proeven. ,,Er zijn nog heel veel winkels die te veel de consument willen sturen. Sturen naar wat ze volgens de ondernemer moeten kopen. Neleman draait het om: wij moeten zorgen dat we aanwezig zijn in de funnel. Daar waar mensen ons ook willen kopen. Online, in onze eigen winkels, de natuurvoedingswinkel of bij een keten als Jumbo en HEMA.’’

Derrick Neleman voor zijn nieuwe winkel. Foto: Titia Hahne

Lees ook: Vuurzee blijft wijnondernemer Neleman bespaard: 'Brand toont noodzaak duurzame wijnbouw aan'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws