Nieuws Retail

Retailexpert Van Tellingen: 'Kansen voor V&D 2.0 op locaties Hudson's Bay'

Retailexpert Hans van Tellingen ziet op de vijftien winkellocaties van Hudson's Bay kansen voor een nieuwe V&D, een 2.0-versie, als inderdaad blijkt dat de warenhuisketen haar activiteiten in Nederland stopt. ,,Ahold met Bol.com, Wehkamp of misschien wel V&D-merkeigenaar Roland Kahn zelf zouden dat serieus in overweging moeten willen nemen".

Robert van den Ham / De Ondernemer 31 augustus 2019

Hudsons Bay Rotterdam

Een uitgelekt intern document naar de media bracht de bal eerder aan het rollen dan de directie van Hudson's Bay gewenst zou hebben: alle winkels in Nederland gaan sluiten. Zo'n 1400 medewerkers verliezen hun baan, op vijftien A-winkellocaties in meerdere steden dreigt leegstand.

Geograaf/regioloog Hans van Tellingen, tevens directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. vertelt: ,,Hudson’s Bay is ongetwijfeld al in overleg met pandeigenaren, maar die zullen hun kruit drooghouden en zeggen: afspraak is afspraak. Tja, en dan moeten ze nog jaren doorbetalen of een faillissementstruc uithalen om daaraan te komen. Maar dat zie ik niet zo eenvoudig gebeuren”.

Van Tellingen houdt de mogelijkheid open dat er reeds een koper is die de vijftien locaties gaat overnemen met een warenhuisformule onder een andere naam. ,,Dat betekent dat de huurcontracten kunnen doorlopen en Hudson’s Bay op dat gebied financieel minder grote klappen hoeft op te lopen.''

Warenhuis in middensegment

Van Tellingen is ervan overtuigd dat er voldoende bestaansrecht is voor een warenhuis in het middensegment. ,,En die dus voor 80 procent van de consumenten uitzonderlijk geschikt is. Die doelgroep noem ik de ‘Middenlanders’, een enorm grote groep consumenten die nog gewoon naar een winkel wil gaan en daar een goede koop wil doen. Action doet het goed maar we willen niet altijd en alleen maar ramsj kopen en dan is er de HEMA die het wel gaat redden maar niet breed genoeg is. Vervolgens komt er een hele tijd niks en is daar Hudson’s Bay die als een nieuwe Bijenkorf marktaandeel dachten te pakken. Dat werkt niet."

,,De vergeten consument, die ‘Middenlanders’, da’s een gigantische markt. Ik zou zeggen: Ahold, met een Bol.com als in dit geval wezenlijk onderdeel, pak de V&D-merkrechten van Roland Kahn over en start op die zestien locaties. Wehkamp zou dat ook kunnen doen, of wie weet, misschien stapt Kahn er alsnog zelf in."

V&D 2.0

,,Een 2.0-versie van V&D is absoluut winstgevend te maken, maar dan dus niet op de circa zestig locaties die er ooit waren, maar wel op zestien toplocaties. V&D is binnen die enorme groep ‘Middenlanders’ echt nog altijd een geliefd merk. Ik weet dat collega-retailexperts er anders over denken, maar ik denk dat een opgeknapte, opgefriste V&D wel degelijk toekomst heeft".

Hudson’s Bay voert momenteel gesprekken met de aandeelhouders, aldus een woordvoerster. Tot het moment dat daar een uitkomst van is, zal er volgens haar niet inhoudelijk worden gereageerd.

Ik ben ervan overtuigd dat er voldoende bestaansrecht is voor een warenhuis in het middensegment, en die dus voor 80 procent van de consumenten, de 'Middenlanders', uitzonderlijk geschikt is.

Hans van Tellingen, retailexpert