Nieuws Retail
Retailexperts verdeeld over keuze voor online van Steps en Promiss
Het grootste deel van de kledingwinkels van Steps en alle winkels van Promiss in Nederland gaat dit voorjaar dicht. Het Belgische moederbedrijf FNG gaat de kleding van de twee merken alleen nog via webwinkels verkopen. Retailexpert Paul Moers vindt het een riskante keuze, Cor Molenaar is hoopvoller.

Exterieur van een Steps-winkel in het centrum van Arnhem. Foto: ANP
Van de 50 winkels van Steps sluiten er 38 de deuren, meldt het AD. Welke filialen dat zijn, maakt FNG later deze maand bekend. Het gaat in elk geval om winkels die gelegen zijn op weinig aantrekkelijke locaties, meldt het moederbedrijf. Bij Promiss neemt de onderneming een rigoureuzer besluit: daarvan gaan alle 14 winkels dicht.
Bij de twee winkelketens werken in totaal 108 vaste werknemers en 126 mensen met een tijdelijk contract. Voor ongeveer 50 van hen is er plek bij andere ketens van FNG in Nederland, waaronder Claudia Sträter en Miss Etam. De rest van de banen verdwijnt.
Uitbreiden digitaal succes
Volgens Richard Turk van FNG Nederland is deze digitale stap nodig. ,,Wij zien wekelijks een verdere versnelling in het online-shopgedrag van onze klanten’’, luidt zijn boodschap. ,,Zij weten de eigen webshops, en de Promiss- en Steps-collectie bij andere onlinespelers, goed te vinden. Door vanaf nu volledig te focussen op dit digitale succes kunnen we onze klanten nog beter en sneller bedienen met actuele en kwalitatieve mode voor werk en vrije tijd.’’
Lees ook: Hans van Tellingen: 'Browse online, koop in de winkel. Of: bestel online, haal het op in de winkel'
Steps bestaat al ruim veertig jaar. Het merk is actief op zowel de Nederlandse als Belgische markt via de eigen webshop en online marktplaatsen als Zalando en Wehkamp. De modeketen kwam in 2014 in handen van FNG. Promiss, dat ook winkels heeft in Duitsland en België, werd in 2016 overgenomen door de Belgen.
Riskante onderneming
De helft van de verkopen van Steps en Promiss gebeurt nu via de online verkoopkanalen. ,,Een riskante onderneming om zo vol in te zetten op online’’, reageert retailexpert Paul Moers op de sluiting. Vooral voor Promiss kan dit wel eens heel slecht uitpakken, denkt hij. ,,Dat merk stelt nu al weinig voor en daar blijft straks nog minder van over. Als het uit de winkelstraten verdwijnt, dan zullen nóg minder mensen daar iets van willen kopen’’, voorspelt hij.
Lees ook: Brechtje de Leij: de fysieke winkel lacht het laatst
Over de toekomst van Steps is Moers iets positiever: ,,De ervaring leert ons dat bedrijven die inzetten op de combinatie van offline en online de grootste overlevingskans hebben. Je ziet een bedrijf als Coolblue heel bewust kiezen voor een aantal fysieke winkels, waar mensen spullen kunnen zien en uitproberen. De behoefte aan fysieke winkels blijft.’’
Slimme zet
Retaildeskundige Cor Molenaar spreekt van een ‘slimme zet’ van FNG. ,,Veel retailbedrijven houden vast aan het oude, maar de realiteit is dat behoeftes van klanten zijn veranderd. Wil je als onderneming overleven, dan zul je echt moeten inzetten op digitalisering en veel meer de samenwerking moeten zoeken met andere partijen en andere online platformen.’’