Nieuws Retail

Retailsector voorspelt: binnen twee jaar sluit kwart non-food winkels

Een grootschalige analyse onder consumenten, retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten schetst een somber toekomstbeeld voor de Nederlandse retailsector. En dan met name non-food. De verwachting is dat een kwart van alle winkels de komende twee jaar door de gevolgen van het coronavirus verdwijnt. Het Grote Stedenplan van INretail kan de pijn slechts gedeeltelijk verzachten. INretail voorzitter Jan Meerman heeft wel drie tips voor ondernemers.

Van onze redactie 21 juli 2020

Winkelstraat leegstand retail

Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Retailagenda, in samenwerking met INretail en de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW). De betrokken stakeholders schetsen een somber beeld waarbij omzetten kelderen en niet meer herstellen, veel winkels verdwijnen en de leegstand stijgt van 7 procent nu naar 19 procent volgend jaar. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten.

Retailsector holt achteruit omdat consument op vaccin of medicijn wacht en winkels mijdt

Zonder goed vaccin of medicijn gaan consumenten gemiddeld zo’n 30 procent minder vaak shoppen, blijkt uit panelonderzoek onder 4400 consumenten. Ze gaan minder winkelen in de eigen woonplaats, maar nog minder vaak shoppen in een andere gemeente. Ruim twee keer zoveel consumenten (35 procent) geven aan bij voorkeur online te kopen. Dit was voor de coronacrisis 16 procent.

  • INretail voorzitter Jan Meerman herhaalt naar aanleiding hiervan desgevraagd vandaag wat hij al eerder in zijn blog voor De Ondernemer constateerde: ,,De overheid heeft de consument bang gemaakt.” Meerman wordt daarin gesteund door Koninklijke Horeca Nederland.

Retailketens in non-food zien drukte in winkelstraat dalen

De retailketens in non-food hebben de drukte in de winkelstraten enorm zien dalen. In de periode maart tot en met juni daalde het bezoek minimaal 35 procent en in sommige winkelgebieden wel 80 procent. De grote retailers geven aan dat de hoge huurprijzen in grote steden niet meer in verhouding staan tot de omzetten die nu nog gemaakt worden. Zij verwachten dat hier een huurdaling van 30 tot 40 procent noodzakelijk is om winstgevend te blijven. Maar ze geven ook aan dat dit niet voor elke retailer voldoende zal zijn. Het grootwinkelbedrijf denkt dat 20 tot 40 procent van de non-food winkels zal verdwijnen.

  • We Fashion topman Joris Aperghis schetste dit beeld al twee maanden geleden in een interview met De Ondernemer. Omzet gerelateerde huur, waarbij verhuurder en huurder de lusten en de lasten delen zou een oplossing kunnen zijn.

Mkb-retailer: 21 procent overweegt definitief te sluiten

De grote daling in traffic zorgt ook bij de mkb-ondernemers in de non-food voor een enorm omzetverlies. Een kwart van de mkb’ers had een omzetverlies van 50 procent of meer. Daarnaast gaf nog eens 43 procent een omzetdaling aan van 20 tot 50 procent. In het komende jaar zullen veel winkels noodgedwongen moeten stoppen. Van de non-food mkb’ers met verschillende vestigingen verwacht een op de vijf zeker winkels te gaan sluiten. De coronacrisis is (deels) de reden van deze sluitingen. 21 procent van de mkb-ondernemers met één filiaal is onzeker over de toekomst en overweegt om te stoppen.

Pandeigenaren verwachten dat 15 procent van de retailondernemers verdwijnt

Vrijwel alle pandeigenaren (94 procent) verwachten dat vooral de binnensteden het hardst worden getroffen door de gevolgen van de coronacrisis. Zij denken dat gemiddeld 15 procent van de ondernemers in retail en horeca de komende twaalf maanden verdwijnt. Als gevolg van de toenemende leegstand en het dalende bezoek aan winkels geven zij aan dat een huurdaling van 15 procent noodzakelijk zal zijn in de komende een tot twee jaar.

Drie tips voor ondernemers van Jan Meerman (INretail)

Jan Meerman noemt de uitkomsten van het onderzoek 'best wel shocking'. Hij vermoedt dat een deel van het probleem bij de consument 'tussen de oren zit'. daarbij: ,,Het gaat vaak om luxe producten als schoenen en kleding, die heb je niet echt nodig. Je kunt best twee jaar zonder."

Zaak dus voor ondernemers om een optimale relatie met klanten op te bouwen. Daarvoor heeft Meerman drie tips:

  1. Geef je klant een reden om naar je winkel te komen. ,,Ik hoorde van een Hema-franchiser die kinderen een gratis ijsje geeft. Dat kost hem inkoop 18 cent. En die kinderen willen de volgende dag weer met hun ouders naar de Hema."
  2. Pas je winkeltijden aan aan de wensen van je klant. ,,Veiligheid is een belangrijke reden waarom ze nu niet komen. Communiceer daarover en luister naar hun wensen. En als extra bij aankoop: regel lunchbonnen bij een horecazaak in de buurt. Die zal ook blij zijn met de klanten."
  3. Zorg dat je online goed vindbaar bent. ,,Iedereen oriënteert zich online. Zorg dat je daar bent en dat je opvalt met acties. Reinig het verkochte pak eens in de drie maanden, maak die schoenen elk half jaar weer als nieuw. Geef ze een reden om naar jou te komen."

Gemeenten denken dat 16 procent winkels verdwijnt

Gemeenten zitten grotendeels op dezelfde lijn als vastgoedeigenaren; zij verwachten dat gemiddeld 16 procent van de ondernemers in retail en horeca het komend jaar zal verdwijnen. Ook gemeenten maken zich grote zorgen om de centrumgebieden: 67 procent van hen verwacht in deze gebieden meer leegstand dan voor de crisis. Ruim de helft van de gemeenten geeft aan dat door de impact van coronacrisis de detailhandelsvisie/centrumvisie op korte termijn moet worden herzien.

INretail: 'Grote stedenplan maakt problemen kleiner'

Branchevereniging INretail bespreekt deze weken met dertien grote gemeenten het Grote Steden plan. Hierin trekken brancheverenigingen, winkelketens, mkb-ondernemers en vastgoedeigenaren gezamenlijk op om in nauw overleg met gemeenten zo snel mogelijk diverse aanpassingen door te voeren. INretail voorzitter Jan Meerman verwacht dat het plan, mits snel uitgevoerd, kan helpen om de hierboven geschetste problemen tenminste kleiner te maken.

  • Verruiming van openingstijden, aangepast parkeerbeleid, data over winkelend publiek. Dat zijn oplossingen uit het Grote Stedenplan van INretail. Meer daarover in deze blog van Jan Meerman.

Hans van Tellingen, directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo en strijder voor het voortbestaan van stenen winkels, is optimistischer. Dat Corona veel impact heeft, is volgens hem helder. ,,Maar het is niet louter negatief. Wijkcentra, dorpen, meubelboulevards en kleine steden doen het op dit moment vaak beter dan vóór Corona. Het zijn de grotere binnensteden waar de pijn zit. Of dat zo blijft? Deels misschien. Maar kijk ook eens naar zaken die wél goed gaan.”

Fysiek winkelen is bijna onderdeel van het menselijk DNA

,,En is de verschuiving naar online definitief? Dat is maar de vraag. Kijk naar de rijen bezoekers die staan te popelen om binnen te mogen bij populaire winkels als Zara. Fysiek winkelen is bijna onderdeel van het menselijk DNA. Daarbij is het onlineaandeel van supermarkten slechts gestegen van 3 naar 4 procent. Zelfs in tijden van corona is het bijna nooit mogelijk voor webshops om winst te maken."

Van Tellingen verwacht dat de leegstand naar hooguit 10 á 12 procent (landelijk) zal gaan. ,,Ja, niet fijn. Maar het drama dat sommigen zien is onnodig. De maatschappij herstelt zich sneller dan menigeen denkt.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.