Nieuws Retail

Populariteit Hudson’s Bay vergroten? 'Maak er een V&D van'

Het blijft opvallend rustig in de filialen van Hudson's Bay. Hoelang houdt het Canadese warenhuis het nog vol? ,,Maak er weer een winkel van voor de gewone Nederlander'', klinkt het. Vandaag gaat de winkel in Amstelveen open, volgende week die in Utrecht, meldt AD.

Sanne Schelfaut | Emiel Muijderman Fotografie 14 maart 2019

Hudsons bay twee nieuwe winkels

De directie van Hudson's Bay kan niet wachten om de vestiging in Amstelveen te openen. Ze ziet Amstelveen als koopkrachtig walhalla met een winkelcentrum dat van verre bezoekers trekt. Of deze mensen tijdens hun dagje shoppen massaal Hudson's Bay zullen bezoeken, is de vraag. In alle andere winkels van Hudson's Bay blijft het na anderhalf jaar nog pijnlijk rustig.

Het van oorsprong Canadese warenhuis wil maar niet populair worden in Nederland. Op het hoogtepunt van het cadeauseizoen eind vorig jaar draaiden de draaideuren van de Amsterdamse Bijenkorf op volle kracht, maar was het in het nabijgelegen kwartet panden van Hudson's Bay aan het Amsterdamse Rokin opmerkelijk rustig.

Weinig drukte

En het loopt nog steeds geen storm, zo blijkt uit een rondgang van deze krant langs vijf van de huidige dertien filialen.

Hudson Bay Company wil niets meer zeggen over de gang van zaken, sinds het afgelopen september ruim de helft van zijn Europese activiteiten verkocht en eind vorig jaar uitlekte dat het bedrijf in haar eerste Nederlandse jaar 80 miljoen euro had verloren. Ook niet over de inmiddels ingezette koersverandering met meer toegankelijke producten, lagere prijzen en regelmatige prijsacties. Bij de opening in Amstelveen worden vragen over iets anders dan Amstelveen niet op prijs gesteld.

Maatregelen

Grote vraag is welke maatregelen de directie verder neemt om het verlies te verzachten. Is het nieuwe warenhuis van Nederland nog te redden?

Retaildeskundige Hans van Tellingen denkt van wel. ,,Maar dan wel onder een andere naam: V&D! Koop die merkrechten op van Roland Kahn. En maak er weer een winkel van voor de gewone Nederlander. Een hele grote groep heeft geen warenhuis meer om te winkelen. Zij vinden De Bijenkorf gewoon te duur en kopen geen polo voor 120 euro. Hudson's Bay heeft de fout gemaakt tegen De Bijenkorf aan te willen schurken, waardoor de oude V&D-klanten niet zijn teruggekeerd. Daarnaast richt het warenhuis zich te veel op de jonge consument. Moet je niet doen: jongeren worden al bediend door een hoop andere (online) winkels.''

Terugkeer

V&D terug in het straatbeeld; Van Tellingen weet zeker dat het werkt. ,,In die prachtige panden die door de vastgoedeigenaren en Hudson's Bay waanzinnig goed zijn gerenoveerd. Met een goede prijs-kwaliteitsverhouding ben je in staat om een goede deal met een hele groep Nederlanders te maken. Richt je met name op de 40- en 50-plussers. Deze groep wil een acceptabele kwaliteit, voor niet al te veel geld. Van alleen ramsj van de Action wordt niemand gelukkig.''

In de filialen

Op de derde verdieping van Hudson's Bay in Rotterdam is het druk. Mensen staan in de rij bij de kassa. Niet de kassa's van het warenhuis zelf, maar van La Place dat een deel van de hoogste verdieping bezet. De caissière overziet de rij en besluit haar collega erbij te roepen om een tweede kassa te openen.

Deze maatregel is niet nodig in de winkel zelf. Want het is stil in het warenhuis. Zelfs zo stil dat het ongemakkelijk aanvoelt als je langs de prachtige, nieuwe collecties schoenen en kleding loopt. Want mooie spullen verkopen ze zeker bij Hudson's Bay. Lentedeals (onder meer de damesvesten van Superdry en dinersets van Villeroy&Boch zijn in de aanbieding) vliegen je om de oren.

Het is kennelijk niet genoeg om de klant te verleiden. Bij De Bijenkorf is het deze dinsdag wel druk. Hudson's Bay zit ook anderhalf jaar na de opening nog steeds niet in het programma van het winkelend publiek. Het lijkt wel alsof het warenhuis overal tussenvalt. Ze proberen het wel in Rotterdam. Op de tweede verdieping (herenmode) is een hippe barbershop te vinden, maar alle stoelen zijn leeg. Ook op de begane grond een poging: je kunt je hier uitgebreid laten opmaken, maar ook hier staan de medewerkers samen duimen te draaien. Ze zeggen allemaal vriendelijk gedag, om vervolgens weer verder te kletsen.

Provinciaal museum

Qua drukte lijkt de Hudson's Bay in Breda meer op een provinciaal museum dan een warenhuis. Ondanks de tekst 'It's good to see you!' op de muur telt elke afdeling maar een handjevol shoppers. Deze sereniteit in het hart van het Bredase winkelgebied heeft ook zijn uitwerking op het personeel van de Canadese multinational. Wie een paar seconden stilstaat bij een kledingstuk, krijgt direct hulp, advies en een glimlach aangeboden. Ook wanneer we op de kinderafdeling vragen naar een herenhoed staat er, een telefoontje later, direct een winkelmedewerker op de mannenafdeling te wachten bij de roltrap. ,,U bent de meneer van de hoed?''

Waarom de Hudson's Bay er zo verlaten bij ligt, is moeilijk te zeggen. Het is modern ingericht, er zijn kindercorners met tablets en de keuken van La Place ziet er smaakvol uit. Ook klant Marjanne Nieuwenhoven snapt niets van de rust. ,,Het is een prachtige, ruim opgezette winkel met mooie kleuren. Misschien dat de Hudson voor sommige mensen wat te duur is.'' De winkel hangt volgens haar nu tussen de Bijenkorf en de V&D in en bereikt daardoor geen van beide doelgroepen.