Nieuws Retail

V&D nu definitief op het modekerkhof

Voor de naam V&D telden Coolcat-eigenaar Roland Kahn en voormalig HEMA-directeur Ronald van Zetten een half miljoen euro neer. De plannen voor een 'sociaal modeplatform' die ze gisteren presenteerden, hebben echter niks meer met het oude warenhuis te maken. Daarmee is V&D definitief beland op het merkenkerkhof. Dat schrijft het AD.

Annemieke van Dongen 20 april 2017

Jaco Scheffers Roland Kahn en Ronald van Zetten VD

Doodzonde, vindt merkendeskundige Richard Otto. Na het faillissement deed hij samen met Marc Vroom, een nazaat van de oprichter van het roemruchte warenhuis, ook een poging om het merk te kopen. ,,Dat de naam V&D niet geschikt is om op een hip nieuw modeplatform te plakken, hadden Kahn en Van Zetten van tevoren ook wel kunnen bedenken'', zegt Otto, die een boek schreef over de geschiedenis van V&D. Dat neemt echter niet weg dat V&D nog altijd een sterk merk is, zegt hij. ,,Zelfs in het laatste jaar trok V&D nog miljoenen klanten. Het merk staat voor goede kwaliteit voor een nette prijs.'' Prima geschikt als merk voor onderbroeken, sokken en bijvoorbeeld beddengoed, vonden Vroom en Otto. Ook wilden ze V&D voortzetten als webshop.

Mislukt

Dat waren ook eigenaren Roland Kahn en Jaco Scheffers van CoolCat, America Today en Sapph van plan, nadat hun poging om de warenhuizen te redden was mislukt. Ze sloegen de handen ineen met voormalig HEMA-topman Ronald van Zetten. Het voortzetten van V&D als webshop is niet gelukt, verklaren ze nu. ,,De kwaliteit van de ict-infrastructuur bleek te gammel. Daar komt bij dat we uiteindelijk geen gat in de markt zagen voor een V&D-webshop, naast webwinkels als Wehkamp en Zalando die er al zijn'', zegt Van Zetten.

Frendz

De opvolger van V&D die ze gisteren lanceerden heet Frendz. De naam V&D past niet bij dat 'fast fashion'-platform voor jonge modeliefhebbers. ,,V&D had niet de reputatie een voorloper op het gebied van mode te zijn.'' Die naam gebruiken ze alleen nog voor het overkoepelende bedrijf waar meerdere startups onder komen te hangen: V&D Concepthouse.

Miskoop

Het merk V&D was dan ook een miskoop, stelt merkendeskundige Paul Moers. ,,Dat associëren mensen met mislukt, van gisteren, net te laat. Het is niet slim om het in verband te brengen met een origineel en fris nieuw modeplatform.''

Grote waarde

Zelf vinden de winkelondernemers echter niet dat ze een kat in de zak hebben gekocht. Want in de koop zat meer, verklaart Van Zetten: ,,123 namen, waaronder Prijzencircus, Schoolcampus, Soho en Liv. Die merken vertegenwoordigen wel een grote waarde.''

Opvolger van V&D online heet Frendz

Frendz, het nieuwe 'sociaal modeplatform', is gericht op 19 tot 35-jarigen. ,,Wat we doen is nieuw'', zegt zakenman Roland van Zetten. ,,Je maakt een profiel aan. Vervolgens kun je vrienden en influencers volgen die een collectie samenstellen. Als je iets leuks vindt, klik je op bestellen.''

Influencers

De twaalf 'influencers' die Frendz heeft gestrikt, zijn blogger, vlogger of bekend van Instagram en Snapchat. Zo kunnen zij de klant die een zwart jurkje zoekt verrassen met een cool merkje dat ze op eigen houtje nooit had gevonden, legt de voormalige HEMA-directeur uit. ,,Maar het kan ook een jurkje uit de collectie van Zalando of Wehkamp zijn.''

Geld verdienen

Frendz heeft geen voorraad, maar verdient aan de bestellingen die worden doorgesluisd naar andere webshops. Ook met de klantgegevens moet geld worden verdiend.

Dat de naam V&D niet geschikt is om op een hip nieuw modeplatform te plakken, hadden Kahn en Van Zetten van tevoren ook wel kunnen bedenken

Richard Otto, merkendeskundige