Nieuws Retail

Volop groeikansen in online tuinbranche

Ondanks de groei in online bestedingen in dit segment blijft de tuinbranche een uitdaging voor retailers: het weer én het seizoen spelen een grote rol. Bovendien zijn de trends grillig.

Barbara Willems | Foto: ANP 18 mei 2017

Online tuinbranche

Online winkelcentrum beslist.nl en online tuincentrum Warentuin hebben de kansen en ontwikkelingen in de branche onderzocht. Ze zien volop groeikansen en constateren dat de consument juist bij tuinartikelen volop gebruik maakt van online winkelen.

Maandag is volgens het onderzoek de populairste dag voor het online kopen van tuinartikelen. Hoewel tuinieren niet tot de populairste hobby's behoort, beschikt toch 70% van de Nederlanders over een tuin. Vooral in het weekend verdiept men zich in de inrichting hiervan. Van impulsaankopen is dan ook vrijwel geen sprake; men zoekt heel specifiek naar producten.

Trends: gemak en aanbod

De meest gekochte tuinartikelen online zijn tuinmeubelen, potten en parasols; producten die de hogere gemiddelde besteding online per aankoop verklaren (gemiddeld 115 euro online ten opzichte van 28 euro bij tuincentra). Gemak lijkt een belangrijke reden voor de populariteit van deze artikelen: men hoeft de grotere producten niet zelf te vervoeren.

Bovendien is het aanbod online groter dan in de winkel. De rol van het internetkanaal neemt dan ook toe, zo blijkt uit trendrapport Rabobank Cijfers & Trends. In 2015 was het online aandeel ruim 16,6% van alle aankopen van tuinartikelen, een groei van bijna 3% ten opzichte van 2014. Beslist.nl en Warentuin verwachten dat dit aandeel in 2020 zeker 25 tot 30% zal zijn.

De plant als groeimarkt

Buiten de natuurlijke groei zijn er volop kansen en ontwikkelingen. Zo is er enerzijds de invloed van de online shopping platforms en anderzijds de potentie van 'levende' waren zoals planten. Online maakt de plant nu namelijk nog maar 2,8% uit van alle tuinaankopen, tegenover 23% in het fysieke tuincentrum. Aangezien gemak een steeds belangrijkere aankoopmotivatie wordt en men steeds meer verschillende producten online koopt liggen hier kansen.

Een succesvol voorbeeld is de snijbloem die door deze reden online een enorme boost kreeg door de marketingstrategie van sites zoals Topbloemen en Fleurop. Positief is dat er op beslist.nl in 2017 al een groei van 70% te zien is in het zoekgedrag naar planten ten opzichte van vorig jaar. Een voordeel voor de Nederlandse online retailer is dat ze bij de verkoop van planten weinig tot geen last hebben van internationale spelers.

Extra saleskanaal

Met de groei van het internetkanaal neemt ook het belang van online vindbaarheid en zichtbaarheid toe. De invloed van het online shopping platform als extra saleskanaal is al zichtbaar. Op beslist.nl was er alleen al in de maand maart dit jaar een stijging van 10% ten opzichte van 2016 te zien in het aantal mensen dat naar tuinartikelen zocht. Dit is de reden dat Warentuin zich sinds vorig jaar heeft aangesloten bij online shopping platforms.