Nieuws Retail

Winkelketen COEF legt de lat hoog: 'retail is een vak’

Modezaak COEF, winnaar van de Dutch Retail Experience Award, heeft op 1 september een nieuwe vestiging geopend in Arnhem. COEF gaat als een trein, maar dat gaat niet vanzelf. Eigenaar Coen Burgers let op elk detail en noemt ‘winkelieren’ een werkwoord. Een gesprek over COEF, het creëren van succes en de retail.

Aurora Peters | Foto: COEF 21 september 2016

COEF Arnhem?

“We zijn best tevreden over de eerste weken, ondanks het warme zomerweer. De winkel is volgepakt met najaarsmode en toch is het redelijk gegaan. Behalve met de omzet zijn we vooral blij met de reacties van klanten.De officiële opening vindt pas plaats op 14 oktober. Er valt nog zoveel te finetunen als de deuren voor het eerst opengaan. Je moet de winkel leren kennen en de details aanpassen. Pas na een aantal maanden is een winkel echt klaar. We geven tijdens de opening wat meer reuring aan de zaak dan een gemiddelde winkel doet. Behalve klanten en kennissen, nodigen we ook mensen uit het vak en bloggers uit.”

Coen?

“Ik doe dit vanuit passie. Ik heb 19 jaar bij de Sting gewerkt, ben begonnen als weekendhulp en ben weggegaan als verkoopleider. Daarna ben ik voor mezelf begonnen. Ik vind de retail een heel mooi vak. In onze concept store hebben we bijvoorbeeld 10 kappers. Officieel valt dat onder dienstverlening, maar we verkopen ook kappersproducten. Dat heeft weer met retail te maken en daar bemoei ik me dus ook mee.”

Uitbreiding?

“We hebben op dit moment geen concrete plannen, maar als je me vraagt of COEF is uitgegroeid, zeg ik nee. Voorop staat dat we kwaliteit willen blijven garanderen. Wij doen aan “slow retail”, of eigenlijk retail zoals retail bedoeld is. Klanten moeten blij zijn als ze de winkel verlaten. Wij stellen eisen aan het personeel en leggen de lat hoger dan gemiddeld. Wij maken van retail een vak. Als je dat nastreeft, kun je groeien. Kwaliteit mag nooit ten koste gaan van expansie.”

Winkelieren?

“Winkelieren is een werkwoord. Dit is wat er vaak gebeurt bij veel winkels: er is een vaste formule, het personeel heeft een taak en dan is het afwachten. Valt het tegen? Dan waren er niet genoeg klanten. Wij gaan niet zitten wachten en zijn altijd op zoek naar verbeterpunten. We kijken naar de cijfers en lopen fysiek door de winkel om te kijken wat er anders kan. Dat noem ik winkelieren.Ik heb veel ondernemers voor hun winkel in de zon zien zitten de afgelopen weken, maar wij lopen over van het werk. De winkel moet zo optimaal mogelijk zijn zodra de weersomstandigheden omslaan. En dat moet ook zo in de decembermaanden. Als de winkel op een succesvolle dag overhoop is getrokken, kijk je ’s avonds naar wat er veranderd moet worden voor de volgende dag.”

Social media?

“Voor een lokale speler besteden we veel tijd aan social media. We hebben bijvoorbeeld budget vrijgemaakt om advertenties te pushen via Facebook. Dat deed ik eerst zelf, maar we hebben er uiteindelijk intern iemand voor aangesteld. We werken ook samen met een bedrijf dat advertenties zo stuurt dat ze gezien worden door een specifieke doelgroep.Ik vind het altijd interessant om te kijken wie onze volgers zijn. Dan zie ik dat we veel fans buiten de regio hebben. Dat is op een natuurlijke manier gegaan. De foto’s van de opening van de winkel zijn bijvoorbeeld flink gedeeld. Daardoor haal je een gigantisch bereik, in dit geval van boven de 100.000.”

Succes?

“Succes is opgebouwd uit heel veel factoren: de juiste producten, goed opgeleide mensen, locatie, passie en de juiste instelling. Het was voorheen veel te makkelijk voor de retail. Er was weinig concurrentie van het internet, er waren nog geen sociale media en het hebben van een degelijke website was geen noodzaak. Het was een kwestie van je winkeltje vullen en wachten op de klant. Maar die tijd is al lang voorbij. Mensen die nu worstelen, hebben moeite om het succes dat ze hadden vast te houden. Ze kunnen de drive niet meer opbrengen om te veranderen. Ik heb mezelf opgelegd: kijk en luister naar wat er om je heen gebeurt.”

Tips?

“Ten eerste, investeer in je personeel. Stap af van dat je zo min mogelijk loonkosten wilt hebben en zet niet alleen maar meisjes van 17 of 18 jaar in je winkel. Zorg voor een goede leeftijdsopbouw.Ten tweede, speel in op de wensen van de klant. We leven in een 24-uurs economie. Ik vind het verbazingwekkend dat retailers nog twijfelen of ze wel op zondag open moeten. Die kans moet je grijpen. Als restaurant ga je toch ook niet in het weekend dicht? Heb je een kleine winkel en lukt het je niet om alle dagen open te zijn? Overweeg dan om in het weekend wel open te gaan en ga op maandag en dinsdag dicht.”