Nieuws Retail

De Winkelstraat: geloof in de Roosendaalse Raadhuisstraat

De Raadhuisstraat in Roosendaal geldt als de oudste en mooiste winkelstraat van de stad. Karakteristieke gevels sieren het straatbeeld. Grote winkelketens vind je er niet, wel speciaalzaken en ambachtelijke winkels met een eigen uitstraling en aanbod. Ondanks de enthousiaste inzet van de winkeliers kampt de straat met leegstand en concurrentie van het internet.

Sandra van den Nieuwenhof 1 augustus 2019

Winkelstraat zaterdag leegstand Roosendaal

Op een zomerse zaterdagmiddag ligt de Raadhuisstraat er verlaten bij. De enkele aanwezigen laten zich enigszins somber uit over de aantrekkingskracht. Mevrouw Jansen uit Roosendaal: ,,Vaak kom ik teleurgesteld thuis. Dan wil ik iets kopen, maar dan moet het eerst besteld worden. Natuurlijk, een grote voorraad aanhouden is een kostenpost. Maar bestellen kan ik ook thuis zelf, daar kom ik niet voor naar de stad.” Bep Niehot uit Roosendaal: ,,Het is een kale boel, het trekt niet aan. De winkeliers doen wel hun best en een aantal winkels in deze straat zijn leuk.”

De leegstand springt vooral in het oog door het afgesloten overdekte winkelcentrum De Biggelaar, waarvoor nu plannen zijn om dit te ontwikkelen tot een multimediacomplex.

Compacte binnenstad

Roosendaal heeft fors geïnvesteerd om de leegstand in het centrum aan te pakken. In de afgelopen jaren werd stedenbouwkundige Riek Bakker ingehuurd, een groot plein - de Nieuwe Markt - opgeknapt en een nieuwe centrumring aangelegd. Ook werd er een binnenstadsorganisatie opgetuigd met een bestuur en directie.

‘Roosendaal creëert een binnenstad die grootstedelijk oogt maar tegelijkertijd compact en sfeervol aanvoelt’, aldus de website Hart voor de Binnenstad. Met Hart voor de Binnenstad werken de gemeente Roosendaal, vastgoedpartijen, ondernemers en bewoners samen om de stad te verbeteren. Deze aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen, volgens Samantha van Rooij, lid van de tweekoppige binnenstadsdirectie.

Groei online shoppen en vergrijzing

,,Dat het nu economisch beter gaat, zie je het minst terug in de winkelstraten. De groei van het online shoppen en de vergrijzing in Roosendaal zijn aanwijsbare oorzaken. Ouderen kopen immers minder spullen, ze besteden wel meer aan horeca en cultuur. Winkels hebben het overal moeilijk, en middelgrote steden zoals Roosendaal hebben het extra zwaar. Mensen zijn mobieler geworden. Voor een dagje funshoppen gaan ze eerder naar Breda, Antwerpen of Rotterdam. Er zijn aanwijzingen dat er straks in Nederland maar tien echte winkelsteden overblijven.’’

Van Rooij: ,,Onze oplossing is om naar een nog compactere binnenstad te gaan dan waar we in de afgelopen periode al op inzetten. Nog minder vierkante meters aan winkelruimte en meer woningen. De investeringsbereidheid van vastgoedeigenaren is hier goed. Dit vind ik een positieve ontwikkeling. Winkels verliezen is pijnlijk voor degenen die het aangaat maar dat gebeurt nu eenmaal. Ik zie een nieuwe aanwas van eigentijdse ondernemers in de binnenstad, ook in de Raadhuisstraat. Vastgoedeigenaren denken nu bij hun acquisitie meer vanuit de ondernemer. Ik ben positief gestemd, maar de pijn is er wel. Wij geloven in de Raadhuisstraat. Wij doen er alles aan om meer loop in de straat te krijgen.“

Creatieve ondernemers

Martine van Dommele, samen met haar zus Mieke eigenaar van damesmodezaak Rubia, zet zich met hart en ziel in voor de Raadhuisstraat. Opmerkelijk, want haar zaak ligt niet in deze straat, maar wel heel dichtbij. ,,Het is de mooiste en oudste winkelstraat. Als ik naar een stad ga, zoek ik altijd naar een dergelijke straat met creatieve ondernemers. De loop werd hier minder door de sluiting van de Biggelaar, en dat vond ik zonde. Ik wil de schouders eronder zetten, samen met andere ondernemers. Ik wil met elkaar de verbinding zoeken en de straat promoten. Ik hoor goede reacties. Klanten vinden het een leuke straat en merken op dat wij goed samenwerken.”

Van Dommele ziet de economische opleving in haar omzet terug. ,,We hebben moeilijke jaren gehad maar het gaat weer beter. Wij zijn een specialistische winkel met ook veel klanten buiten Roosendaal. En we hebben onze webshop. Mensen willen wel rijden om onze kleding te passen en te voelen.''

Ook Mirjam van der Poel, samen met haar partner Gerben Maléé eigenaar van Caffè Dono, merkt vooruitgang. ,,Nu even niet, want het is vakantietijd. Maar we hebben niets te klagen. Steeds meer mensen ontdekken ons. Vooral via mond-tot-mondreclame. En hier zit een leuke club ondernemers bij elkaar die samen willen werken om de straat aantrekkelijker te maken. We organiseren evenementen. En we maakten flyers om bezoekers naar onze straat te trekken. We verwijzen ook naar elkaar. Als ik iets niet heb, hebben de buren het misschien wel.”

Detaillist komt terug

Gerben Malée, voorzitter van de winkeliersvereniging van de Raadhuisstraat: ,,De detaillist komt weer terug. Veel ondernemers durven het aan om zich in deze straat te vestigen. Hier zitten ondernemers die hun eigen verhaal vertellen. We moeten af van de malaise van De Biggelaar en niet meer wachten op wat er met De Biggelaar gebeurt. We moeten ons richten op de eigen kracht van onze winkels.”

Eén van de nieuwkomers in de straat is Gerald van Binsbergen. Hij opent eind augustus een kappers- en interieurzaak. Hij is druk in de weer met de verbouwing van het pand. ,,Ik heb zes panden in Roosendaal bekeken. Ik kies voor deze straat vanwege de sfeer, de uitstraling van de panden. De Raadhuisstraat heeft een eigen identiteit.”

De Ondernemer kijkt in deze nieuwe serie naar de staat van de aloude stenen winkelstraat in grote en kleinere Nederlandse gemeenten. Hoe goed of slecht is het daarmee gesteld en wat doen ondernemers om klanten naar hun straat te lokken?

Wij geloven in de Raadhuisstraat

Samantha van Rooij, lid binnenstadsdirectie