Nieuws Actueel

'Bloggen is voor mij meer dan schriftelijke communicatie’

De Ondernemer wordt dagelijks verrijkt met de kennis van diverse bloggers. Allemaal ondernemers met een eigen verhaal. Elke maand stellen we een blogger uitgebreid aan je voor middels een interview. Deze maand: Richard S.T. de Vries, blogger voor De Ondernemer sinds 2014.

Aurora Peters | Foto: Richard S.T. de Vries 8 februari 2017

Richardst 1065

S.T.?

“Sjoerd Theodorus. Daar heb ik bewust voor gekozen. Er zijn veel Richard de Vriessen in Nederland. Dit valt op en het is handig voor Google. Je komt meteen bij mij uit.”

De Vries Advies en Training?

“Ik ben ruim 27 jaar actief als ondernemer. Ik besloot na mijn studie voor mezelf te beginnen. De focus op coaching is gaandeweg ontstaan. Het was geen beredeneerd plan, maar ik kwam er door vallen en opstaan achter dat dit werkt. Ik ben ooit begonnen door als zzp’er cursussen te geven over alcohol in het verkeer. Als je aangehouden werd met een slok op, moest je verplicht een cursus volgen om je rijbewijs te behouden. Uiteindelijk ben ik gaan uitbreiden en focussen op telefoontrainingen, acquisitietrainingen en elevator pitches. Dat doe ik nu 15 jaar.”

@bedrijfstrainer?

“Ik zet in op online en offline zichtbaarheid. Er zijn ondernemers die focussen, zoals marketinggoeroe Jos Burgers die al zijn klanten offline werft. Daar heb ik groot respect voor, maar voor mijzelf werkt het om alle verschillende elementen bij elkaar te houden. Als ik met ondernemers om de tafel ga voor advies, heb ik het ook over online zichtbaarheid. De mate waarin je actief bent op social media, moet bij je passen.”

Bloggen?

“Ik heb in 2014 besloten om actief te gaan bloggen. Ik heb destijds een cursus gevolgd bij het BlogAtelier waar ik leerde om me te verplaatsen in de lezer. Ik schrijf in spreektaal, een stijl die bij mij past: toegankelijke, in spreektaal geschreven teksten die snel te scannen zijn met ronkende titels. Bloggen is een zaak van de lange adem. De meeste ondernemers zijn heel ad hoc, dus het past niet bij iedereen. Bloggen is voor mij meer dan schriftelijke communicatie. Door te schrijven leer ik te verwoorden wat ik van mijn klanten hoor. Het leert me de dingen duidelijk op een rijtje te zetten. Dat kan ik later ook weer gebruiken bij acquisitiegesprekken. Daarnaast is het natuurlijk een extra podium voor naamsbekendheid. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld een mooi succesje door een pittige kop: vinden klanten een telefoongesprek een warm bad of een koude douche? Naar aanleiding van die blog werd ik gebeld door een ziekenhuis. Zij wilden leren hoe je van een telefoongesprek met een patiënt een warm bad maakt.”

Facebook Live?

“Sinds een paar maanden ben ik ook actief op Facebook Live. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, bijvoorbeeld over het cameraperspectief. Ik ben ervan overtuigd dat het potentie heeft, maar het staat bij mij nog in de kinderschoenen. Ik wil toe naar vaste dagen met een vooraankondiging. De charme van Facebook Live is dat je de opnames nu ook kunt opslaan om ze vervolgens te delen op social media. Ik geloof in alles wat met beeld te maken heeft. De schermgeneratie wordt steeds belangrijker. Ik heb zelf ook drie pubers thuis. In het afgelopen jaar heb ik geëxperimenteerd met vlogs, maar dat kost me te veel tijd. Facebook Live is veel actiever. Of ik tips heb? Een cameraman heeft me ooit aangeraden om tegen de camera te praten alsof er iemand achter staat. Dat gaat me steeds makkelijker af. Verder moet je natuurlijk zorgen voor goede belichting, rekening houden met je kleding en zorgen dat je verhaal een kop, midden en staart heeft.”

Toekomst?

“Ik wil meer de nadruk leggen op zakelijke dienstverlening en zowel online als offline blijven ondernemen. Zo wil ik meer trainingen geven die drie tot zes maanden duren. Dat kan online, via Skype, afgewisseld met telefoongesprekken en persoonlijke afspraken. Ook wil ik meer webinars gaan geven, gefocust op acquisitie en de elevator pitch.”