Actueel

Rituals gaat 10 procent van winst aan goede doelen doneren: ‘Impact maken buiten bedrijf om’

Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals. Marco Okhuizen | Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals.
Marco Okhuizen | Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals.
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

‘Al 25 jaar inspireert Rituals klanten om meer balans in hun leven te vinden door dagelijkse routines om te zetten in betekenisvolle momenten. Helaas is de wereld vandaag de dag uit balans en is het aan ons allen om dit te verbeteren zolang we kunnen. We willen meer verantwoordelijkheid nemen en daarom heroverwegen we onze manier van zakendoen. Daarom hebben we de Profit Pledge geïntroduceerd’, valt te lezen op de website van het bedrijf.

Lees ook: Hoe Raymond Cloosterman Rituals liet uitgroeien tot miljardenbedrijf

Met deze belofte wil Rituals zijn positieve impact op mens en planeet vergroten. Rituals verwacht de komende tien jaar tussen de 300 en 400 miljoen euro te kunnen bijdragen. Een van de eerste projecten die Rituals zal steunen is een grootschalig herbebossingsproject in Colombia. Oprichter en ceo Raymond Cloosterman zegt zich hierbij te hebben laten inspireren door A Life On Our Planet, een documentaire van David Attenborough over de destructieve impact van de mens op de natuur.

Lees verder onder de advertentie

Patagonia als voorbeeld voor Rituals

Volgens Cloosterman is het besluit ingegeven door een gevoel van verantwoordelijkheid dat gepaard gaat met succes, zegt hij in het AD: ,,We beseffen dat succes gepaard gaat met verantwoordelijkheid. We zijn vastbesloten ook buiten ons bedrijf een positieve impact te maken. Hopelijk inspireren we hiermee anderen om ons hierin te volgen.”

Voor mij is dit ondernemerschap van de 21ste eeuw

In het FD laat Cloosterman optekenen Patagonia als voorbeeld te zien, een Amerikaans kledingmerk dat 1 procent van de omzet aan natuurbescherming doneert, en dat al sinds 1985. Rituals kiest er echter voor om een deel van de winst te doneren, omdat dit volgens Cloosterman past bij een goede bedrijfsvoering en een grotere uitdaging vormt. ,,Voor mij is dit ondernemerschap van de 21ste eeuw.”

Cloosterman wil voorbeeld zijn voor andere bedrijven

Rituals is in 2000 begonnen met een eerste winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam en is sindsdien uitgegroeid tot een wereldwijd merk met meer dan 1100 winkels en 4200 shop-in-shops in 36 landen. In 2023 behaalde het bedrijf een nettowinst van 183,5 miljoen euro op een omzet van 1,7 miljard euro.

Lees verder onder de advertentie

Cloosterman hoopt dat Rituals andere bedrijven zal inspireren om hun voorbeeld te volgen en zo gezamenlijk bij te dragen aan een betere wereld.

Lees ook: Juriën en Maarten kiezen voor betekenisvol ondernemen in hun tuincentrum: ‘Het moet meer zijn dan een geldmachine’

Lees verder onder de advertentie