Actueel

Rob Schalker van A Fish Named Fred: ‘Ondernemer, sta vaker in je eigen winkel’

Rob Schalker, oprichter van A Fish Named Fred Foto: Eva Plevier
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het was niet vanwege personeelsgebrek dat hij woensdag 28 augustus zelf in de winkel van A Fish Named Fred in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam stond. ,,Het was een weddenschap”, zegt Rob Schalker, oprichter en directeur van het mannenmodemerk. ,,Ik had lopen bluffen dat ik minimaal dezelfde omzet zou halen als mijn collega’s in de winkel.”

Anderhalf keer de omzet in zijn eentje

En zo geschiedde. Afgelopen woensdag was het zover. Het was een warme dag, maar daar was in The Mall weinig van te merken. ,,Het was hartstikke warm en ik denk dat sommige mensen kwamen afkoelen in het winkelcentrum. Maar het gaat niet eens om hoeveel mensen je winkel binnenkomen. Het gaat erom of je mensen weet te enthousiasmeren met jouw verhaal. Ik sta niet achter de toonbank af te wachten en vind het leuk om iets te vertellen over het merk aan mensen die het niet kennen. Ik draaide in mijn eentje anderhalf keer de omzet op een gemiddelde dag. Overigens heb ik niks gewonnen met de weddenschap, het ging om de eer.”

Ik sta niet achter de toonbank af te wachten en vind het leuk om iets te vertellen over het merk aan mensen die het niet kennen

Rob Schalker Oprichter A Fish Named Fred

Rob kondigde zijn actie op Linkedin aan, waar hij op veel reacties kon rekenen. ,,Maar daardoor heb ik die omzet niet gehaald, want ik heb zeker niet alleen verkocht aan bekenden. Ik kreeg een man uit Frankfurt in de winkel, die de deur uitging met een hele garderobe. Ik vond het superleuk en ga het zeker vaker doen. Ik kan het alle bedrijfseigenaren aanraden om af en toe in de eigen winkel te staan.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Rob Schalker: ‘Met A Fish Named Fred geef ik keihard gas voor werelddominantie’

Waardevolle feedback van klanten

Voorheen draaide hij ook al wel eens mee in de winkels van het merk. Het levert hem namelijk waardevolle feedback op. ,,Ik zag in de praktijk dat onze nieuwe business-gerelateerde lijn Fred’s Thread’s aanslaat. En je ziet hoe mensen reageren op bepaalde items, kleuren, prints en details. Je krijgt zo veel meer feedback binnen dan via een onderzoek. Als je zelf een dagje winkel draait komt je toch tot nieuwe inzichten die je verder helpen bij het creëren van nieuwe zaken.”

Als je zelf een dagje winkel draait komt je toch tot nieuwe inzichten die je verder helpen bij het creëren van nieuwe zaken

Rob Schalker Oprichter A Fish Named Fred

Nieuwe zaken komen er genoeg aan. ,,We doen steeds meer corporate producties. Vanaf 150 stuks kunnen we series maken voor bedrijven en events. We zijn bijvoorbeeld in gesprek met gitaarbouwer Gibson en met de familie Kesbeke voor een augurkenhemd. Daarnaast hebben we merchandise gemaakt voor North Sea Jazz en de Sneekweek. En in The Mall kreeg ik ook al mensen binnen die op zoek waren naar het shirt dat we voor Leidens Ontzet gemaakt hebben. Dat wordt echter alleen bij ons verkooppunt in Leiden verkocht.”

Lees verder onder de advertentie
De winkel in The Mall. Foto: eigen beeld

Nieuwe A Fish Named Fred-winkels in samenwerking met partners

A Fish Named Fred heeft momenteel eigen winkels in The Mall in Leidschendam en in de Negen Straatjes in Amsterdam. Daarnaast zijn er partnerstores in Maastricht en Groningen, de laatste is deze maand geopend. Volgende maand opent een winkel in Roermond.

,,We zijn goed op koers met winkels openen. We zijn naar andere plekken in Nederland aan het kijken om winkels te openen, in samenwerking met partners. Dat vinden we belangrijk. Onze partners staan vaak zelf in de winkel en dat heeft een positief effect op de omzet. Het is lastig een goede toko te draaien zonder de juiste mensen. Onze eigen winkel in Amsterdam is ook alleen maar succesvol omdat we goede medewerkers hebben gevonden. Onze store manager Leo is zo bevlogen en draait de winkel alsof het zijn eigen winkel is.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Winkelcentra landelijk in zwaar weer, maar Mall of the Netherlands breekt ‘alle records’