Nieuws Actueel

Rotterdamse bedrijven ondersteunen Familiehuis Daniel den Hoed

Niet alleen winst maken, maar ook iets bijdragen aan de samenleving. Voor steeds meer ondernemers is maatschappelijk verantwoord ondernemen een vast onderdeel geworden van hun bedrijfsvoering. Niet alleen omdat ze iets voor een ander willen betekenen maar ook omdat de samenwerking met een goed doel aantoonbaar zakelijk voordeel oplevert in de vorm van nieuwe contacten en profilering.

De Ondernemer | Foto: MXDMedia 17 juli 2017

MX Dmedia

Dat beamen Jeroen Bontje, marketing manager bij crowdfunder Symbid, en Nik Lijnis Huffenreuter, mede-eigenaar van communicatiebureau ZwartWit010. Beide Rotterdamse bedrijven zetten zich in voor het Familiehuis Daniel den Hoed, een logeerhuis voor familie van kankerpatiënten.

“Er zijn maar weinig mensen die niet direct of indirect met kanker in aanraking komen. Wanneer je met iemand spreekt die dezelfde ervaring heeft, voel je al snel een connectie. Ook wij hebben familie aan kanker verloren en weten dus goed hoe ingrijpend de ziekte is voor de patiënt en de familieleden. Daarom zetten wij ons graag in voor het Familiehuis” zegt Lijnis Huffenreuter.

Bontje onderstreept het belang van connectie. “Symbid heeft sinds 2011 ruim 160 bedrijven succesvol aan financiering geholpen voor ruim 18 miljoen euro, geïnvesteerd door een netwerk van ruim 47.000 aangesloten investeerders. Verbinden staat bij ons dus centraal, en die expertise passen wij graag ook toe voor het Familiehuis.“

Goed doel

Onder de naam ZwartWit010 maken Nik Lijnis Huffenreuter en zakelijk partner Echart Verweij zwart-witfoto’s van Rotterdamse gebouwen, bruggen en evenementen. Voor iedere verkochte foto doneren de bevlogen ondernemers één overnachting in het Familiehuis Daniel den Hoed. Binnen dit concept combineren ze hun liefde voor Rotterdam, fotografie en het goede doel .
Bedrijven kopen volgens Lijnis Huffenreuter steeds vaker bij ondernemingen die zich inzetten voor het goede doel. “De tijd dat alles uitsluitend om winstmaximalisatie draaide, lijkt voorbij. Steeds meer bedrijven willen een bijdrage leveren aan een betere wereld. En dan vinden ze het fijner om iets te kopen van een bedrijf dat een goed verhaal heeft en zich inzet voor een goed doel, zoals het Familiehuis.”

Zakelijke kansen

De werkzaamheden voor het Familiehuis leveren voor beiden naast veel voldoening ook nieuwe zakelijke contacten en mogelijkheden op. “Via het ambassadeursnetwerk van het Familiehuis kwamen wij in contact met ABN Amro. Met regelmaat worden nu ZwartWit010 foto’s aangeschaft als relatiegeschenk” zegt Lijnis. En Symbid is dankzij hetzelfde netwerk in gesprek geraakt met een ondernemer die ook iets met aandelen crowdfunding wil gaan doen. “Waardevolle contacten die dankzij het Familiehuis tot stand kwamen.”

Volgens Bontje zijn er meerdere redenen waarom Symbid zich voor honderd procent achter het doel van het Familiehuis schaart. “Het is een zichtbaar en concreet project in Rotterdam. Daar verbinden wij graag ons merk aan.”

Financiering

Bontje raadt andere ondernemers aan om zich ook in te zetten voor het Familiehuis. “Ik vind dat iedereen een bijdrage kan leveren. Het is leuk en inspirerend om naast alle targets die nu eenmaal gehaald moeten worden, iets goed te doen voor een ander. Bovendien levert het een hoop positieve energie op om met andere ondernemers na te denken hoe we de benodigde financiering voor elkaar kunnen krijgen. Verder werkt het enthousiasme van mensen in het Familiehuis bijzonder aanstekelijk. Het is toch geweldig dat wij mee kunnen bouwen aan een nieuw Familiehuis waardoor mensen elkaar kunnen steunen in een moeilijke tijd.”

9 miljoen

In het Familiehuis in Rotterdam-Zuid waar familieleden van kankerpatiënten dichtbij het ziekenhuis logeren, is men erg blij met deze steun. Medio 2020 opent een nieuw en groter Familiehuis haar deuren op Little Coolhaven en om dat te realiseren is nog aardig wat geld nodig.

Petra van Rijn van het Familiehuis : “De totale kosten voor het nieuwe huis bedragen circa 9 miljoen euro. Een deel daarvan wordt gefinancierd vanuit het eigen gespaarde vermogen van de stichting en een gift van de Roparun. Het resterende bedrag van circa 2 miljoen euro hopen we met behulp van particulieren, bedrijven en vermogensfondsen te vergaren.”

Campagne

Daarvoor zijn we in 2016 de fondsenwervende campagne Niet Zonder Jou gestart. Het Familiehuis ontvangt géén financiering vanuit ziekenhuis of overheid; we zijn dus afhankelijk van donateurs en vrijwilligers om het verblijf voor gasten betaalbaar te houden. We kunnen echt iedere euro gebruiken voor ons goede doel: mensen dichtbij elkaar te laten zijn in een zware periode van ziekte en behandeling.”

www.nietzonderjou.nl

Het is een zichtbaar en concreet project in Rotterdam. Daar verbinden wij graag ons merk aan

Jeroen Bontje