Nieuws Actueel

Deze Rotterdamse startup is meer dan alleen een ticketboer

Mike van Gaasbeek begon zes jaar geleden puur vanuit eigen frustratie met het opzetten van Stager: een systeem om het organiseren van evenementen makkelijker te maken, schrijft het AD Rotterdam Stad. Inmiddels is Stager uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf met zes werknemers in een hip kantoor in Rotterdam. ,, Van de beschikbaarheid van het personeel tot het versturen van een bedankmail na het evenement, alles kan via Stager."

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 27 februari 2018

Stager

'Terwijl jij je helemaal de pleuris werkt tot diep in de nacht, wordt er iemand aan die grachtengordel stinkend rijk. Wat er allemaal ken met Stager? Volop veel. Je kijk je ogen uit.' Met zo'n tekst op je website is een verdere introductie overbodig. Waar het doorsnee bedrijf Nederlands en Engels als opties voor de taal van de site biedt, doet Stager dat anders. Daar is naast Nederlands het Rotterdams de andere mogelijkheid.

En zoals hierboven te lezen is, laten die teksten duidelijk zien waar het bedrijf van Mike van Gaasbeek (43) voor staat: makkelijker en goedkoper een evenement organiseren. ,,We waren bezig met het meertalig maken van onze nieuwe site, toen het idee voor een Rotterdamse variant op een vrijdagmiddag ontstond. We hebben er veel positieve reacties op gehad. Ja, ook uit Amsterdam.

Eigen frustraties

Veel Rotterdammers zullen de naam, kleuren en het stokstaartje weleens hebben gezien bij het online bestellen van een ticket voor de Museumnacht010, Theater Walhalla of een concert bij Bird. Maar Stager is veel meer dan alleen 'een ticketboer', aldus Van Gaasbeek. Met het bedrijf wil hij met zijn collega's het leven van organisatoren van evenementen makkelijker en goedkoper maken. Zijn eigen frustraties waren dan ook de reden om zes jaar geleden aan de slag te gaan.

,,Ik was zakelijk directeur van WORM (galerie/theater/ (pop)podium aan de Witte de Withstraat, red.). Vanwege mijn RSI was ik letterlijk en figuurlijk allergisch voor dingen overtypen. Excelsheets, formuliertjes, systeempjes, ik werd er gek van. Daarom bedacht ik een systeem waarmee ik niet alleen makkelijk kaarten kon verkopen, maar waarmee ik ook tien andere programma's die ik gebruikte in één klap kon vervangen. Van de beschikbaarheid van het personeel tot het versturen van een bedankmail na het evenement, alles kan via Stager."

Hip kantoor

Ruim twee jaar geleden richtte Van Gaasbeek zijn focus volledig op Stager en met succes. Inmiddels zit hij met zes collega's in een hip kantoor boven Annabel en de Biergarten. ,,Het idee sloeg vanaf het begin aan, en Rotterdamse organisatoren werkten al snel met ons systeem, maar we deden Stager de eerste jaren wel een beetje erbij. Sinds we echt vol aan de slag zijn gegaan met het verkondigen van ons verhaal, gaat het boven verwachting goed."

De Rotterdamse regio is al lang niet meer het enige gebied waar het systeem van Van Gaasbeek wordt gebruikt. ,,We groeien al een tijd vooral buiten Rotterdam. De organisatoren van concerten en festivals ons ook steeds beter te vinden."

Stappen

Om ook in de rest van het land stappen te kunnen maken, dient Stager het wel op te nemen tegen enkele grote internationale ticketbureaus die de evenementenbranche domineren.

,,Dat is David tegen Goliath. Die hebben een enorme oorlogskas. Maar dat is ook de kick voor ons. Dat zijn bedrijven die naar mijn mening jarenlang veel te veel hebben gevraagd voor de verkoop van tickets en niet meer te bieden hebben dan dat. Hoe mooi is het als je van hen kunt winnen. We zijn geen salesclub die alleen uit is op zoveel mogelijk verdienen aan servicekosten. We houden zowel van de cultuursector als van de techniek."

Pingpongtafel

In de toekomst wil Van Gaasbeek, naast het verder ontwikkelen van het systeem, zich ook richten op andere branches. ,,De theaterbranche is iets waar we naar kijken. Maar dat komt volgend jaar. We zijn heel tevreden hoe het nu gaat. Eigenlijk zijn we ook pas twee jaar bezig. Toen kwam namelijk pas de pingpongtafel en dan mag je jezelf een start-up noemen."

We zijn geen salesclub die alleen uit is op zoveel mogelijk verdienen aan servicekosten. We houden zowel van de cultuursector als van de techniek

Mike van Gaasbeek, Stager