Nieuws Actueel
Sanae Orchi begint eigen kledinglijn: 'Qifesh'
Nieuwslezer, journalist, actrice, model - Sanae Orchi (27) is het allemaal, volgens het Parool. En nu heeft ze ook een eigen kledinglijn: Qifesh.

Tegendraads. Zo omschrijft Sanae Orchi zichzelf. De Amsterdamse laat zich niet graag in een hokje plaatsen, vertelt ze in de Leidsestraat op het kantoor van Qifesh: het kledinglabel dat ze net heeft gelanceerd.
Hard werken
"Als ik iets wil, kan ik er heel hard voor werken, maar het moet wel op mijn manier. Ik vind het helemaal niet fijn om beperkingen te voelen en ik kan ook niet zo heel goed tegen autoriteit. En ik weet dat veel jongeren dat hebben." Enter Qifesh. Een label waarvan het logo een ster is met priemende oogjes die je récht aankijken. Het is kleding voor de jongere tussen de vijftien en dertig jaar oud die niet op zijn of haar mondje is gevallen. De naam komt van de Marokkaanse uitdrukking 'kifesh'. Dat betekent zoiets als 'hoezo?' of 'hoe bedoel je?', maar ook 'wat is er?' Het wordt hier veel gebruikt als straattaal.
Collectie
De eerste collectie van Qifesh bestaat uit jeans voor heren, een sneaker in drie kleurcombinaties, drie caps, sweaters, slippers en shirts. De prijzen liggen tussen de 45 en 165 euro. Op termijn komt er ook een vrouwenlijn, vertelt Orchi, die de ontwerpen niet tekent en maakt, maar wel de concepten bedenkt. "Het leek me makkelijker om me eerst op mannen te richten, omdat vrouwen het dan ook kunnen dragen." De kleding laat Orchi maken in Italië, Portugal en China. De bedoeling is dat het label ook in het buitenland zal worden gelanceerd.
Zakenvrouw
Orchi, opgegroeid in Den Bosch, waar ze commerciële economie studeerde, is van nogal wat markten thuis. Ze presenteert het nieuws bij RTV Noord-Holland, acteert (ze zat in een Andrélonreclame) en schrijft als freelance journalist. Haar Instagramaccount heet niet voor niets @busynesswoman. Orchi heeft een kleine 15.000 volgers. Ze is op haar account te zien in de sportschool, op de motor, aan het werk of op vakantie. De naam @busynesswoman is een verwijzing naar Orchis drukke bestaan- "Ik ben altijd bezig" - al zijn er uiteraard ook veel mensen die er zakenvrouw in lezen.
Lees ook: Noosa: successtory van een opmerkelijk accessoiremerk
Dertig winkels
Die kwalificatie is inmiddels overigens prima van toepassing. De collectie van Qifesh mag dan net gelanceerd zijn: het merk ligt al in dertig winkels door heel Nederland. Kwestie van overal langsgaan en het verhaal van Qifesh vertellen. Voor de lancering sloeg Orchi de handen ineen met Sevn Alias, een van dé straatrappers van dit moment. Hij maakte een videoclip en nummer bij het label (Alias had toevallig al een ander nummer, dat ook Kifesh heet).
Combinatie
Orchis entree op de modemarkt betekent niet dat ze de media vaarwel zegt. "Ik blijf het combineren. Ik ben niet gemaakt om één ding te doen," zegt ze. "Meer dingen doen houdt me creatief en echt veel scherper. Dat is ook het voordeel van werken als freelancer. Werken op evenementen of als ik stukken schrijf: ik bepaal het zelf." De journalistiek rolde ze bij toeval in. Orchi deed mee aan een missverkiezing en werd geïnterviewd. De interviewer van de NTR vroeg haar of ze zelf ook interviews deed. Orchi antwoordde ontkennend, waarop de journalist vroeg: "Waarom neem je mijn gesprek dan over?"
Een auditie bij de NTR volgde ("Ik kon het eigenlijk helemaal niet") en van het een kwam het ander. "Als ik iets wil, werk ik er heel hard voor. Dus toen ben ik mediatraining gaan volgen, radio gaan doen. Alles om mezelf bij te spijkeren. Ik vond het leuk en dan werkt het."
Fashion- en lifestylelabel
Orchi werkte onder andere voor FunX en voor Powneds PowNews, waar ze reportages maakte. Bij AT5 presenteerde ze het ochtendnieuws. "Ik heb eigenlijk nooit geweten wat ik wilde als kind. De journalistiek is op mijn pad gekomen en dan grijp ik dat aan." Hetzelfde geldt in zekere mate voor Qifesh. Orchi zocht iets nieuws om te doen dat bij haar karakter past, maar het moest tegelijkertijd ook die ándere tegendraadse jongeren aanspreken. Het werd mode.
Ze wil echter dat het label groter wordt dan dat. "Als we hier over vijf jaar zitten en je zegt Qifesh, hoop ik dat je niet zo snel denkt aan een fashionmerk, maar aan een fashion- en lifestylelabel. Het moet een begrip zijn geworden onder jongeren. Misschien doen we er dan ook wel evenementen bij."