Afgelopen week maakte de Nederlandse datingapp bekend dat het uitbreidt naar Zuid-Amerikaanse landen Argentinië en Brazilië. Twee groeimarkten volgens oprichter Vermeulen. “We zien dat steeds meer hoogopgeleide, jonge professionals ‘Tinder-Tired’ zijn”, zegt hij. “In dat opzicht maakt het weinig uit of die ambitieuze mannen en vrouwen in New York of Amsterdam wonen, of in opkomende steden zoals Rio de Janeiro en Sao Paulo.”
Borrels en feesten
Inner Circle, dat naar eigen zeggen wereldwijd zo’n 1,6 miljoen leden telt, werd zeven jaar geleden opgericht in Amsterdam. Vermeulen haalde niet veel later zakenpartners Krayenhoff en Serge Samusya erbij. Inmiddels is het bedrijf actief in meer dan 30 landen, waaronder Berlijn, Dubai en Sydney.
Anders dan concurrent Tinder organiseert Inner Circle geregeld evenementen die alleen bezocht mogen worden door leden van de app. Lid worden van de app kan alleen via een uitnodiging van een bestaande 'member'. Door deze ‘exclusieve’ selectie onderscheidt het bedrijf zich naar eigen zeggen van andere datingapps.
Het eerste evenement in Zuid-Amerika vond op 4 april plaats in Sao Paulo, de miljoenenstad waar zich naar verluidt al zo'n 40.000 Brazilianen hadden geregistreerd op Inner Circle.
Omzetgroei
In 2017 behaalde de datingapp volgens zakenblad Quote een omzet van ongeveer 5 miljoen euro, waarvan slechts 5 procent uit evenementen. De overige 95 procent komt van betalende leden en daar zit ook het groeipotentieel. Dagelijks melden zich tussen de 3000 en 4000 vrijgezellen aan, die eerst nog wel even worden goedgekeurd. Het bedrijf boekte sinds de oprichting volgens adviesbureau Deloitte een omzetgroei van 3460% en behoort daarmee tot de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland.