De kaasfrikandel van snackbareigenaar Ronald uit Wageningen ging viral nadat influencer Snackpert het hapje verorberde en zijn liefde ervoor toonde in een filmpje. Snackbar Kruimig kreeg er honderden extra klanten door en de snack is momenteel bijna uitverkocht. Monica Geuze kocht bij Chocolatier De Bonte Koe de Dubai-reep en prees de chocolade aan op TikTok. De bestellingen schoten vervolgens omhoog van 20 naar 2000 orders per dag. En voor de deur van Van Stapele op het Rokin in Amsterdam staat dagelijks een enorme rij mensen voor die ene koek die je bij de koekmakerij kunt kopen. Op TikTok zijn er filmpjes van toeristen met wel 669 duizend views.
Wat is het geheim? Toeval of kun je dit zelf ook regelen? Foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer heeft een stappenplan opgezet op ook viral te gaan op social media.
Stap 1 Het product
,,Daar begint het allemaal mee. Zorg dat je een leuk en goed product dat Instagrammable is. Dus dat het product het goed doet op foto’s. Maar ook liefst gewoon lekker, en betaalbaar en dus bereikbaar.” Opvallend is dat het vaak gaat om snacks of zoetigheid.
Lees hieronder verder.
Stap 2 Bereik
,,Zorg dat jouw product bij mensen komt die voor bereik zorgen. Soms gaat dat vanzelf, zoals Monica Geuze die zelf een chocoladereep kocht en fan was van het product. Je kunt een pr-bureau in de arm nemen om je erbij te helpen. Ook kun je influencers betalen om een post van jouw product te maken. Daar gaan trouwens grote bedragen in om. Iemand als Monica Geuze met 1,4 miljoen volgers op Instagram en ruim een half miljoen op TikTok, vraagt daar minimaal een bedrag met vier nullen voor. Kleinere influencers zijn tevreden met een bedrag van rond de duizend euro.”
Stap 3 Spray & Pray
,,Zet alles op alles en hoop dat het wordt opgepakt door influencers op het algoritme van TikTok of Instagram. Op TikTok maakt het niet uit wie je volgt, het algoritme laat filmpjes zien waarvan hij denkt dat jij het leuk vindt. Op Instagram heb je een feed waarin het algoritme berichten toont waarvan ook wordt gedacht dat het interessant is voor jou om te zien. Spray and pray, dus”
Aandacht vasthouden op social media
Je hebt aandacht bereikt voor je product, hoe houd je vervolgens dat vast? ,,Het helpt door veel hetzelfde te blijven doen, het algoritme van Instagram en TikTok houdt niet van creativiteit”, legt Gijsbregt uit. ,,Never change a winning team. Laat de kracht van je product keer op keer zien.” En volgens Gijsbregt is het belangrijk dat je genoeg mensen en voorraad hebt. ,,Vraag desnoods familie om bij te springen en bestel bij je leverancier wat extra voorraad. Het zou zonde zijn als niet iedereen je product kan kopen. Maar maak er niet meteen een nieuw businessmodel van, want dan kan het tegenvallen.”
Lees ook: Ronalds snackbar ging viral na bezoek van ‘snack-influencer’: ‘Honderden extra klanten’
Een mooie brug naar The Avocado Show, het restaurant dat bij uitstek een hit op social media was, maar onlangs failliet ging. Hoe voorkom je dat? Brouwer legt uit: ,,Een goedlopend bedrijf gaat niet zomaar failliet. Een combinatie van ‘strategische fouten’ en naweeën van de coronacrisis zijn de oorzaak zijn van het faillissement. Dat heeft niet zoveel met social media te maken.” Het is niet dat je in één keer succesvol bent, het blijft ondernemen volgens de foodtrendwatcher: ,,Vera van Stapele had haar gelijknamige koekmakerij eerst tien jaar lang in een steeg voordat zij op Rokin haar winkel opende. Het blijft bouwen.”
Geniet van de aandacht, maar onthoud wel dat het eindig is
De eigenaar van snackbar Kruimig in Wageningen genoot van de aandacht voor zijn kaasfrikandel, maar bleef er overigens nuchter onder: dit gebeurt hem niet nog een keer. Brouwer lacht: ,,Zo kun je er inderdaad het beste in staan. Geniet ervan, maar onthoud wel dat het eindig is.”