Actueel

Van onderwijsassistent naar schoenmaker: Femke is dé sneakerspecialist

Schoenmaker Femke Dix Schoenmaker Femke Dix
Schoenmaker Femke Dix
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Als jonge, vrouwelijke, Surinaamse schoenmaker valt Femke Dix op in een branche waarin steeds meer vakgenoten stoppen. Enerzijds door een gebrek aan opvolging, anderzijds doordat mensen vaker goedkope schoenen kopen en minder geneigd zijn om die te laten repareren. Met haar passie voor schoenen zorgt Femke voor een fris tegengeluid. ,,Ik haal er voldoening uit om iets wat bijna uit elkaar valt weer als nieuw te maken. Daarnaast houd ik van de gesprekken met klanten. Iedereen is welkom en ik spreek zoveel verschillende soorten mensen.”

Van onderwijsassistent naar schoenmaker

Het was niet van kinds af aan een droom om schoenmaker te worden. Ze deed opleidingen richting onderwijsassistent, logopedist en fotografische vormgeving. Toen kwam haar moeder in contact met een schoenmaker in Hilversum, die vertelde een opvolger te zoeken. Haar moeder koppelde Femke aan hem. ,,Ik was net klaar met mijn studie en het bedrijf waar ik een bijbaan had ging failliet, dus ik was toch vrij. Daarom besloot ik mee te gaan lopen in zijn bedrijf. Ik ben iemand die graag wil creëren en met haar handen werkt.” Het bleek een schot in de roos. ,,Ik vond het geweldig en wilde alles leren over het vak. Ik kon de zaak overnemen, maar het overnamebedrag kon ik destijds niet betalen. Dus daar hield het op.”

Ik had meer ervaring, wat spaargeld en mijn ouders wilden mij helpen

Femke Dix

Ze ging aan de slag bij een schoenmakerij in haar woonplaats Amsterdam. Hier kon ze het vak verder leren en de schoenmakersopleiding volgen. Anderhalf jaar lang ging ze een dag per week naar school. ,,En toen belde die schoenmaker uit Hilversum weer. Of ik nog interesse had. Hij zakte met zijn prijs en mijn onderhandelingspositie was verbeterd: ik had meer ervaring, wat spaargeld en mijn ouders wilden mij helpen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Josh V wilde absoluut geen winkel, nu opent ze een tweede: ‘Omzetgroei boven verwachting’

Sole is specialist in sneakers

Zo nam ze de zaak in maart 2021 over en veranderde ze de naam in Sole. Ze hield veel aspecten hetzelfde, waaronder de prijzen. Die lagen weliswaar hoger dan in Amsterdam, maar nog steeds lager dan het landelijk gemiddelde. ,,Ik wilde mijn klanten niet wegjagen door meteen de prijzen omhoog te gooien. Ik vond het sowieso spannend hoe ze mij zouden ontvangen als nieuwe eigenaar: ik ben een vrouw, van kleur en uit de LGBTQ-gemeenschap. Gelukkig werd ik met open armen ontvangen. Ik heb veel vaste klanten behouden en zelfs een nieuwe, jongere, doelgroep aangesproken.”

Mensen weten dat ze voor sportschoenen bij mij moeten zijn

Femke Dix

Ze specialiseerde zich namelijk in sneakers, iets waar haar voorganger weinig mee deed. ,,In Amsterdam had ik al ervaring opgedaan met het reinigen en restaureren van sneakers. De afgelopen jaren heb ik die specialisatie verder uitgebouwd. Het is een van mijn favoriete bezigheden. Mensen weten dat ze voor sportschoenen bij mij moeten zijn.” Sneakers zijn volgens haar een interessante business voor schoenmakers. ,,Jongeren zijn duurzamer dan we denken. Ze zijn gehecht aan hun sneakers, sommige paren kosten meer dan 800 euro. Die gooi je niet weg, die laat je reinigen of repareren.”

Lees verder onder de advertentie
Schoenmaker Femke Dix Schoenmaker Femke Dix
Schoenmaker Femke Dix

Sneakers vormen inmiddels het grootste deel van de schoenen die ze behandelt. Sommige klanten komen van ver met hun sneakers, tot Rotterdam en Culemborg aan toe. Hoe ze aan al die sneakerkennis komt? ,,Veel is gewoon veel uitproberen en kijken of het werkt. Ik leer ook veel van YouTube. En ik wissel kennis uit met collega’s. Een jaar geleden ben ik een Whatsapp-groep begonnen met 24 collega-schoenmakers en daarin delen we onze kennis, onder andere over sneakers en nieuwe materialen.”

Vernieuwing in een traditioneel vak

Hoewel veel schoenmakers stoppen, ziet Femke juist kansen. ,,Sommige oudere schoenmakers zijn blijven hangen in klassieke schoenen en hakjes en hebben zich niet verdiept in nieuwe materialen. Maar er is een nieuwe generatie schoenmakers die wél innoveert. Onze WhatsApp-groep heet dan ook 'Next Gen Schoenmakers'. Ik geloof in de toekomst van dit vak. Onder consumenten zie je ook een beweging richting duurzaamheid en bewustwording.”

Lees verder onder de advertentie

Ik wil jongeren meegeven dat de schoenmakerij geen stoffig beroep is

Femke Dix

Daarnaast vernieuwt ze het traditionele businessmodel door klanten de mogelijkheid te bieden hun schoenen per post naar haar op te sturen voor reparatie. ,,Hiermee bereik ik een nog grotere doelgroep. Alhoewel het opsturen nog niet op grote schaal gebeurt. Dat zou nog wel uitgebreid kunnen worden. Daar wil ik social media voor inzetten, maar dat schiet er door de drukte vaak bij in.”

Social media wil ze ook inzetten om jongeren te inspireren en interesseren voor het vak. ,,Het imago van de schoenmakerij is niet heel stoer of sexy. Toen ik in 2018 afstudeerde, waren we maar met z’n tweeën. Ik wil jongeren meegeven dat de schoenmakerij geen stoffig beroep is. Het is juist een creatief, duurzaam en waardevol vak.”

Haar grootste uitdaging momenteel is de werkdruk, want ze heeft meer werk dan ze qua tijd aankan. ,,Mijn wachttijd is nu twee weken en dat vind ik eigenlijk te lang. Daarom werk ik samen met een collega-schoenmaker in Eemnes die wat werk van me overneemt. In de toekomst hoop ik iemand aan te kunnen nemen. Maar goede schoenmakers zijn dus moeilijk te vinden en iemand aannemen is nu nog te duur voor mij.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Lage kosten en geen webshop: hoe Edward in 10 jaar groeide naar bijna 100 kledingwinkels