Straks komt de grote vakantie er weer aan, dus onze bolide gaat veel kilometers maken, of krijgt in de bergen flink wat hoogtemeters te verstouwen. Wie denkt een weekje van tevoren even een grote beurt te kunnen boeken bij de autogarage zou weleens bedrogen kunnen uitkomen. ,,Ik zou het niet proberen”, zegt Hans de Waal, woordvoerder van branche-organisatie Bovag, tegen het AD. ,,Er zijn vast verschillen per bedrijf en per regio, maar je moet niet verbaasd zijn als je pas over drie weken terecht kan.”
Er wordt aan alle kanten aan die mensen getrokken
Hans de Waal Branche-organisatie Bovag
De oorzaak is bekend: er is een groot tekort aan automonteurs. ,,Op zich is de instroom van nieuwe techneuten uit het vakonderwijs best aardig”, zegt De Waal. ,,Maar er wordt aan alle kanten aan die mensen getrokken. Installatiebedrijven voor zonnepanelen en warmtepompen, door bedrijven als ASML. Technisch personeel is zeer gewild.”
En als er zo aan deze – veelal jongere – techneuten wordt getrokken, wordt het ook moeilijker om ze vast te houden. ,,Wij houden hier een congres over. Hoe hou je die jongeren binnen? Niet door je als een autoritaire werkplaatschef te gedragen, da’s geen verstandige aanpak.”
‘Het wagenpark groeit, dus het werk groeit ook’
Een andere oorzaak van personeelgebrek in de autobranche is vergrijzing. ,,En het wagenpark groeit”, voegt De Waal toe. ,,Dus het werk groeit ook. We zitten nu op 9,4 miljoen auto’s, waarvan enkele honderdduizenden elektrisch. Op de lange termijn verwachten we dat garages veel minder sleuteluren gaan draaien, doordat elektrische auto’s veel minder bewegende delen hebben. Dan gaat het om tientallen procenten, maar dan zijn we decennia verder. Tegelijkertijd zullen dan juist meer IT-gerichte arbeidskrachten nodig zijn.”
De tips van de Bovag voor de doorsnee automobilist zijn dan ook simpel: ,,Wees er op tijd bij! Ga je de bergen in? Plannen. Ook voor een bandenwissel of apk. Last minute? Gaat ’m niet worden. Zorg dat je op tijd bent.”
Er is zeker een personeeltekort, gelukkig lukt het ons iedere keer weer om een vacature in te vullen, maar het kost wel veel moeite
Marcel van de Wouw Autobedrijf Van de Wouw, Waalwijk
Bij Marcel van de Wouw, van het gelijknamige autobedrijf in Waalwijk, kan een ervaren automonteur ‘vandaag nog’ beginnen. ,,Er is zeker een personeelstekort. Gelukkig lukt het ons iedere keer weer om een vacature in te vullen, maar het kost wel veel moeite.” Lange wachttijden? ,,Wij verkopen niet graag nee, zeker niet bij vaste klanten. Bij nieuwe klanten proberen we mee te denken. Wij hebben het geluk dat we een grote huurvloot hebben, dan vinden we wel een oplossing.”
Van de Wouw ervaart ook dat er flink aan monteurs wordt getrokken. ,,Ik hoor inderdaad ook dat ASML in dezelfde vijver vist.”
In de regio Eindhoven is het zo dat ASML nog net niet voor de deur gaat liggen om anderhalf keer meer salaris te bieden
Martijn Gijsbrechts Garage Ekelschot, Kaatsheuvel
Martijn Gijsbrechts van Garage Ekelschot in Kaatsheuvel heeft het geluk dat hij een ‘lokale held’ is. ,,Ik heb een goeie relatie met mijn monteurs en zij met mij. Wij zijn een hecht team. Maar ik hoor van de concullega’s dat ze veel moeite hebben om personeel te vinden. In de regio Eindhoven is het zo dat ASML nog net niet voor de deur gaat liggen om anderhalf keer meer salaris te bieden.”
Werk heeft hij zat. ,,Ik ben net 2,5 jaar geleden gegroeid van drie naar zes man op een nieuwe locatie. Ik zou nu alweer kunnen groeien als ik dat zou willen.” Hij denkt ook dat de huidige instromende automonteurs een andere mentaliteit hebben. ,,Ik ben nog van zes dagen per week, plus twee avonden. Nu willen jongeren meer vrije tijd en vinden ze vier dagen van acht tot vijf wel genoeg.”
Uit cijfers van het UWV van begin dit jaar blijkt dat de helft van de ondernemers in de autobranche last heeft van personeelstekorten. Daarbij speelt mee dat zowel het aantal personenauto’s tussen 2019 en 2023 gegroeid is, als het aantal beladen kilometers in het goederenvervoer. Dit zorgt ook voor extra werk. In 2019 stonden er gemiddeld per kwartaal 4.500 vacatures in de sector open. Eind 2023 was dit aantal bijna twee keer zo hoog en waren er gemiddeld 9.000 vacatures per kwartaal.
‘Een garage waar je meteen kan komen ... daar is iets mis’
Als je geen vaste klant bent, moet je bij Vakgarage Tilburg toch echt een nummertje trekken, meldt Joren Verver. ,,Dan moet je wel denken aan twee, drie weken. Een garage waar je meteen kan komen ... daar is iets mis.” Ook hij ervaart dat er meer werk is, maar dat de instroom van jeugd tegenvalt. ,,Ze zijn blij als ze naar huis mogen. Van de twintig jongens die van school komen, mag je blij zijn als er een of twee overblijven. Voor goede monteurs is altijd werk.”
Jongeren willen ook ruimte om van het leven te genieten! Dat hebben ze goed geleerd. Geef ze eens ongelijk
Susan Timmermans Directeur scholengemeenschap De Overlaat, Waalwijk
Over die mentaliteit heeft Susan Timmermans, directeur van Scholengemeenschap De Overlaat in Waalwijk, wel wat te zeggen. ,,Het heeft niet zozeer iets met mentaliteit te maken ... het is de huidige tijdgeest, de nieuwe generatie. De jongeren willen ook ruimte om van het leven te genieten! Dat hebben ze goed geleerd. Geef ze eens ongelijk.”
Dat jonge, technische krachten gewild zijn ervaart ze dagelijks. ,,Onze leerlingen beginnen vroeg met sleutelen. In het derde jaar gaan ze op stage. Het moet wel heel gek lopen willen ze daar niet blijven hangen, door die bedrijven wordt al flink aan die stagairs getrokken. En dan heb je het over 14- of 15-jarigen, die eigenlijk al een baan hebben.”
Zij heeft wel gehoord over de ASML-belangstelling, maar dat is voor de afstudeerders van De Overlaat te ver weg. ,,Wij willen echt opleiden voor de lokale regio; kleine autobedrijven die ook goed begeleiden. Vaak hebben grote bedrijven een dusdanig personeelstekort dat ze ook daar geen mensen voor hebben.”
Lees ook: Zo komt deze fietsenmaker aan personeel in een markt met amper werkzoekenden