Actueel

Wederopstanding failliet Stella een feit: ‘Had negatieve reacties verwacht’

 
Monteur Elly Hofman sleutelt aan een Stella-fiets in de heropende winkel in Nunspeet. Monteur Elly Hofman sleutelt aan een Stella-fiets in de heropende winkel in Nunspeet. Foto: Henri van der Beek
Monteur Elly Hofman sleutelt aan een Stella-fiets in de heropende winkel in Nunspeet. Foto: Henri van der Beek
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

De wederopstanding van het failliete Stella is een feit. Met vallen en opstaan, dat wel. Maar de elektrische fietsen gaan eindelijk weer over de toonbank. We nemen een kijkje in Nunspeet, het dorp waar het allemaal begon.

Lees verder onder de advertentie

,,Ik had negatieve reacties verwacht op de eerste dagen. Maar iedereen is nu vooral superblij dat we weer open zijn’’, zegt Elly Hofman aan het AD, terwijl ze sleutelt aan een Stella-fiets. Het is een beeld dat we lang niet meer hebben gezien. Eind vorig jaar ging de elektrische fietsenfabrikant uit Nunspeet failliet. Stella liet een miljoenenverlies achter. Honderden werknemers kwamen op straat te staan.

Lees ook: ‘Failliete’ Stella-winkels zijn weer open (maar er zijn nog maar 12 over)

Quote 500-ondernemer nam failliet Stella over

Het magazijn en de fabriek aan de Oosteinderweg stonden vol met fietsen en onderdelen. Winkels sloten plotseling. Klanten konden nergens meer terecht voor een onderhoudsbeurt. De boodschap ‘Leuk dat je er was, tot ziens!’ op een van de grote zuilen op het bedrijventerrein gaf een wrange bijsmaak.

Lees verder onder de advertentie

Lang was onzeker of én hoe Stella verder zou gaan. Uiteindelijk nam een Quote 500-ondernemer uit Beverwijk voor bijna 10 miljoen de boel over. Sinds 1 maart draait het bedrijf weer. Er is een hoop veranderd, maar toch ook weer niet.

Slechts 12 van de 48 winkels zijn overgebleven, verspreid over heel Nederland. Een broodnodige inkrimping om de kosten te drukken, zegt nieuwe eigenaar Dick Burger van Scheybeeck. Alle locaties zijn open, op Amersfoort na. ,,We hebben daar nog geen monteurs’’, vertelt Jules Klessens, de nieuw aangestelde manager van het fietsenmerk. Binnen een paar weken verwacht hij dat de winkel in Amersfoort ook weer draait. Volgens hem zijn het de opstartproblemen die horen bij de herstart van zo’n groot bedrijf.

Volgens Jules Klessens, de nieuwe manager, kampt Stella met wat opstartproblemen. Volgens Jules Klessens, de nieuwe manager, kampt Stella met wat opstartproblemen. Foto: Henri van der Beek
Volgens Jules Klessens, de nieuwe manager, kampt Stella met wat opstartproblemen. Foto: Henri van der Beek
Lees verder onder de advertentie

In Nunspeet, waar het allemaal begon voor Stella, draait de winkel op volle toeren. Althans, als we Klessens moeten geloven. Monteurs hebben dus werk genoeg. Achterstallige service- en garantievragen worden weggewerkt.

Lees ook: Fietsdealers zien toekomst in herrezen VanMoof: ‘Faillissement weinig invloed op verkoop’

Klanten helpen is nog een uitdaging

Stella-bezitters moeten (nu al) een dag of tien wachten tot ze hier terecht kunnen voor een onderhoudsbeurt. Als er echt iets mis is, moeten ze volgens Klessens langer wachten. Niet alle onderdelen zijn beschikbaar. Scheepscontainers uit China zijn onderweg. Overzicht van wat er wél in de magazijnen ligt, moet nog beter, weet Klessens. Maar mensen kunnen geholpen worden, en dat is volgens hem al best een uitdaging.

Lees verder onder de advertentie

We hebben nog wel een paar maanden nodig om alles weer op orde te krijgen

Jules Klessens Stella

,,Gelukkig werkten alle nieuwe mensen (enkele tientallen, red.) op een uitzondering na hiervoor ook voor Stella. Dat zorgt ervoor dat we een vliegende start hebben. Maar we hebben nog wel een paar maanden nodig om alles weer op orde te krijgen.’’

Nieuwe hoofdkwartier Stella in Beverwijk

Beverwijk wordt het nieuwe hoofdkwartier van Stella. De assemblagefabriek, waar de fietsen in elkaar worden gezet, en de grote opslag verhuizen naar de Noord-Hollandse stad. Voor Nunspeet verandert het nodige, beseft Klessens. Een van de prominentste bedrijven van het dorp verdwijnt grotendeels. De winkel in Nunspeet blijft dus open, maar de kenmerkende showroom zien we niet meer terug.

Het hart van Stella zit straks bij het hoofdkantoor van de nieuwe eigenaar. Slechts de grote, stalen fietsen op een van de rotondes naar de A28 herinneren nog aan de grootsheid van het bedrijf. Klessens weet dat mensen in Nunspeet niet alleen voor een uitgestelde onderhoudsbeurt komen. Zelfs nieuwe klanten stromen binnen, om een fiets te kopen. ,,Wij zien dat er echt behoefte is.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: VanMoof herstelt imago na faillissement: ‘Maar als het nu misgaat is het echt gebeurd’

Stella wil 40.000 fietsen per jaar verkopen

Het vernieuwde Stella hoopt op termijn 30.000 tot 40.000 fietsen per jaar te gaan verkopen. In de succesvolste jaren verkocht het bedrijf het dubbele aantal. ,,We weten dat het lastiger is geworden om naar een fysieke winkel te komen’’, zegt Klessens. Maar met deze twaalf filialen ‘die het beste liepen’ denkt Stella alsnog een goede ‘dekking’ te hebben over het land.

Manager Jules Klessens hoopt dat andere fietsenmakers ook Stella-fietsen gaan repareren. Manager Jules Klessens hoopt dat andere fietsenmakers ook Stella-fietsen gaan repareren. Foto: Henri van der Beek
Manager Jules Klessens hoopt dat andere fietsenmakers ook Stella-fietsen gaan repareren. Foto: Henri van der Beek
Lees verder onder de advertentie

Anders dan voorheen gaan Klessens en zijn collega’s gesprekken voeren met andere fietsenwinkels. Bedoeling is dat zij Stella-onderdelen in huis hebben, zodat ze ook aan de fietsen kunnen sleutelen.

Stella gaat minder modellen verkopen

Ook gaat het vernieuwde Stella minder modellen verkopen. Dat maakt het goedkoper om de fietsen te onderhouden, om onderdelen in te kopen, en de concurrentie aan te gaan met andere merken. Stella-fietsen onderhouden vergt specialistische kennis. Hofman kan het weten. Ze werkte de afgelopen zes jaar al voor Stella in Nunspeet. Nu is ze opnieuw in dienst als monteur. Tot haar grote vreugde.

Toen ik mijn bedrijfskleding inleverde, en ik hoorde dat de winkel hier bleef, heb ik me natuurlijk direct gemeld

Elly Hofman Monteur Stella

,,Ik dacht dat Nunspeet dicht zou gaan. Ik kon al aan het werk bij een andere fietsenmaker hier. Toen ik mijn bedrijfskleding inleverde en hoorde dat de winkel hier bleef, heb ik me natuurlijk direct gemeld.’’ Voorlopig wil Hofman hier niet weg. Manager Klessens heeft er alle vertrouwen in. ,,De focus ligt nu echt op de toekomst. Al zullen we de komende twee jaar nodig hebben om de erfenis die we hebben meegenomen op te lossen.’’

Lees verder onder de advertentie
De Stella-winkel in Nunspeet is tegenwoordig een flink stuk kleiner. De Stella-winkel in Nunspeet is tegenwoordig een flink stuk kleiner. Foto: Henri van der Beek
De Stella-winkel in Nunspeet is tegenwoordig een flink stuk kleiner. Foto: Henri van der Beek

Dick Burger, nieuwe eigenaar Stella

Ondernemer Dick Burger is de grote man achter investeringsmaatschappij Scheybeeck. Volgens de Quote 500 heeft hij een vermogen van 460 miljoen euro. Dit vermogen vergaarde hij onder meer met transportbedrijf Buko en de verkoop van bedrijven.

Scheybeeck wilde samen met ‘t Fietshokje Stella een nieuw leven inblazen. Dat Noord-Hollandse bedrijf handelt in nieuwe en vooral opgeknapte tweedehands fietsen, waaronder de ‘Stella’s’. Volgens Klessens is eigenaar Ilias Salhi uiteindelijk toch afgehaakt. Scheybeeck doet het nu helemaal zelf.

Lees verder onder de advertentie