Hoe zat het ook alweer met VanMoof? Het fietsenmerk werd in 2009 in Amsterdam opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Hun eerste e-bike uit 2016 werd goed ontvangen, maar het merk kampte later met problemen bij het S3-model. De e-shifter vertoonde gebreken, wat leidde tot veel reparaties, terwijl VanMoof hier niet op was voorbereid.
Doordat klanten alleen bij VanMoof terecht konden voor onderhoud, stegen de kosten snel en namen de wachttijden toe. Deze problemen, gecombineerd met bestaande financiële moeilijkheden, resulteerden in het faillissement van het bedrijf in juli 2023. Nog datzelfde jaar kwam er een doorstart dankzij een overname door Lavoie, een e-stepfabrikant die deel uitmaakt van het Britse McLaren Applied.
Lees ook: Fietsmerk VanMoof in nieuwe handen: ‘Faillissement vaak onderdeel van succesverhaal’
Dealermodel brengt vertrouwen terug in VanMoof
,,We hebben direct contact gezocht toen we hoorden dat VanMoof overgenomen werd door McLaren”, vertelt Henk van Rooij, van de gelijknamige fietsendealer in Helmond, die sinds december 2023 dealer is van het merk. ,,De fietsen zijn goed en we hebben vertrouwen in de nieuwe eigenaren.”
Het belangrijkste verschil met de oude VanMoof-strategie zit in de verkoopkanalen. In tegenstelling tot het oude businessmodel, waarbij verkoop en service vanuit één centrale locatie werden geregeld, werkt VanMoof nu samen met fietsspecialisten door heel Nederland. Dit netwerk van experts biedt niet alleen meer servicepunten, maar ook persoonlijk advies.
‘Klanten willen een verkoper kunnen aankijken’
Deze aanpak slaat volgens fietsdealers aan bij de Nederlandse consument. ,,Klanten willen een verkoper kunnen aankijken”, stelt Van Rooij. ,,Als je via internet koopt en er is wat mis, dan weet je niet bij wie je moet zijn. Met een fiets in deze prijsklasse willen mensen gewoon persoonlijk advies krijgen.”
De problemen van voor het faillissement lijken weinig invloed te hebben op de verkoop nu
Fietsendealer Auke de Vries
Naast de nieuwe verkoopstrategie zijn er ook verbeteringen aan de fietsen zelf doorgevoerd. ,,De nieuwe modellen zijn veel stabieler en betrouwbaarder dan de oude”, benadrukt Auke de Vries van Fietsen bij Auke in Amsterdam. ,,McLaren heeft de software verbeterd en er zijn ook mechanische aanpassingen gedaan die het product aanzienlijk beter maken.”
De Vries, die naar eigen zeggen ongeveer zestig VanMoof-fietsen heeft verkocht sinds hij dealer werd, merkt dat de negatieve publiciteit rondom het faillissement weinig invloed heeft op de huidige verkoop. ,,Op een of andere manier lijken de problemen van voor het faillissement weinig invloed te hebben op de verkoop nu”, vertelt hij verrast.
Regionale verschillen in verkoop VanMoof-fietsen
Toch is het succes niet overal in Nederland even groot. Waar sommige dealers enthousiast zijn over de verkoopcijfers, is er in andere regio’s nog weinig animo. Christian Schattevoet van Grootstal Tweewielers in Nijmegen ziet bijvoorbeeld nauwelijks belangstelling. ,,We hebben er vier op voorraad staan, maar er komt geen enkele klant voor binnen”, vertelt hij.
In het noorden van het land lijkt de verkoop wel aan te trekken. Bij Jan Terpstra Cycling World in Leeuwarden loopt het goed: ,,We hebben al een aantal fietsen verkocht en de reacties zijn positief. De monteurs hebben verschillende cursussen gevolgd over storingen en reparaties, dus we zijn goed voorbereid.”
Wantrouwen bij klanten vanwege verleden
De fietsexperts zijn het erover eens dat VanMoof een specifieke doelgroep aanspreekt. ,,Dit is voor mensen die design belangrijk vinden, die een minimalistische uitstraling willen”, legt een medewerker van De Gouden Spaak in Beverwijk uit. ,,Iemand die elke dag boodschappen doet, kiest niet voor VanMoof. Maar voor woon-werkverkeer in de stad is het een perfecte fiets.”
We hebben vier VanMoofs op voorraad staan, maar er komt geen enkele klant voor binnen
Fietsendealer Christian Schattevoet
Een medewerker van Roto Tweewielers in Deventer rijdt zelf op een VanMoof en is overtuigd van de kwaliteit. ,,Het is een ideale stadsfiets. Ik gebruik hem dagelijks voor mijn werk en ben zeer tevreden.” Hij merkt wel dat er nog steeds wat scepsis bestaat bij potentiële klanten. ,,Klanten zijn positief verrast dat we VanMoof verkopen, maar er is nog wat wantrouwen vanwege het verleden.”
‘Emotie verkoop je niet digitaal’
De mislukking van VanMoof 1.0 en andere gefailleerde e-bikemerken zoals Stella en Amslod, biedt belangrijke inzichten voor ondernemers. ,,Ze hadden de aftersales niet op orde”, legt Van Rooij uit. ,,De fietsen werden in de markt gezet terwijl ze al wisten dat ze niet goed waren. Dat is vragen om problemen. Zorg dat je serviceniveau aansluit bij de verwachtingen die je creëert.”
De dealers zien nog een duidelijke les: emotie verkoop je niet digitaal. Voor persoonlijke producten zoals fietsen willen consumenten advies van experts, een proefrit maken en persoonlijke ervaringen horen. ,,Uit dat draadje van een computer komt geen monteur”, zegt Van Rooij stellig. ,,Een fiets heeft onderhoud nodig, en als er iets mis is, willen mensen dat het snel gemaakt wordt.”
VanMoof gaat productie opvoeren
Eliott Wertheimer, co-ceo van VanMoof, spreekt met vertrouwen over de toekomst. ,,De zaken gaan goed”, benadrukt hij, hoewel hij geen concrete cijfers wil noemen. ,,Wat ik wel kan zeggen, is dat we met een bescheiden productie zijn gestart, een paar honderd per maand, want we willen de servicevragen bij kunnen benen. We gaan het nu opvoeren.”
Het is de bedoeling dat het aantal dealers dit jaar fors groeit
Eliott Wertheimer Ceo VanMoof
Mede daarom wordt ook het aantal dealers opgevoerd: ,,We hebben nu 110 dealers in Nederland, en het is de bedoeling dat dit aantal dit jaar fors groeit, ruim boven de 200.” De co-ceo hint tot slot nog op ‘spannend nieuws’ dat eind maart bekendgemaakt wordt op een dealerbijeenkomst.