Actueel

Bol niet langer sterkste retailmerk, ingehaald door prijsvechter Kruidvat

Op de envelop staat bol en geen bol.com Op de envelop staat bol en geen bol.com Foto: ANP
Op de envelop staat bol en geen bol.com Foto: ANP
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Kruidvat is in het afgelopen jaar flink gegroeid in merkkracht, die gemeten wordt op de pijlers bekendheid, waardering en binding. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Kruidvat grijpt het 50-jarig bestaan aan voor een stevig reclameoffensief. Het merk wordt na Albert Heijn door de Nederlandse consument het meest geroemd om zijn reclame-uitingen.

Kruidvat heeft jarenlang geïnvesteerd in een imago als prijsvechter. Dat betaalt zich nu uit

Merkenonderzoeker Hendrik Beerda

Merkenonderzoeker Hendrik Beerda: ,,Merkkracht is een belangrijke indicator voor een hogere merkwaarde en omzetpotentieel. Interessant om te zien is dat Kruidvat jarenlang heeft geïnvesteerd in een imago als prijsvechter. Dat lijkt nu ook echt uit te betalen.”

Blokker sterkste verdwenen merk sinds 2015

Blokker is het enige merk dat is verdwenen uit de top-10 van sterkste retailmerken van Nederland. Vorig jaar stond het merk nog op de 9e plaats, maar na het faillissement in november 2024 is het nu zelfs niet meer in de top-100 terug te vinden. Tientallen miljoenen euro’s aan merkwaarde dreigen gaandeweg te verdampen doordat in het verleden is verzuimd om de keten mee te laten gaan met zijn tijd. Bouwmarktketen Praxis neemt de top-10 plaats van Blokker in.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Het gaat ‘best oké’ met de Blokker-franchisenemers: ‘We werken goed en hard samen’

Sterkste dalers: Expert en Xenos

Sinds het eerste Retail Merkenonderzoek in 2015 handhaafden 64 merken zich in de top-100. Ondanks de woelige tijden van toenemende e-commerce, de coronacrisis en hoge inflatie, wisten zij hun merkkracht meestal knap op peil te houden. Dat geldt niet voor de merken Expert, Schoonenberg HoorSupport en MS Mode. Zij zagen hun merkkracht met zo’n twintig procent dalen. De mindere zichtbaarheid bij de consument tast vooral hun naamsbekendheid aan.

Opvallend is ook de dramatische daling van de naamsbekendheid van Xenos. Nóg zorgelijker is dat ook de waardering én de klantenbinding van het merk een forse knauw hebben gekregen. Volgens onderzoeker Beerda stond Xenos tien jaar geleden bekend om zijn verrassende, dynamische en aantrekkelijk geprijsde assortiment, maar zorgt de concurrentie van Action nu voor een sterk verval in dit imago. De verwachtingen voor de toekomst worden dan ook steeds somberder voor Xenos.

Lees verder onder de advertentie

Top-5 dalers merkkracht 2015-2025

  1. 01.

    Expert

  2. 02.

    Schoonenberg HoorSupport

  3. 03.

    MS Mode

  4. 04.

    Xenos

  5. 05.

    OTTO

Blokker ging vorig jaar failliet Blokker ging vorig jaar failliet Foto: ANP
Blokker ging vorig jaar failliet Foto: ANP

Sterkste stijger: Coolblue

Het in 1999 opgerichte Coolblue moest tien jaar geleden nog genoegen nemen met de 74e positie op de ranglijst van sterkste retailmerken. Anno 2025 staat de elektronicawinkel op plek twaalf. Ondanks de enorme media-investeringen in de afgelopen jaren zitten de groeikansen van dit merk nog steeds vooral op de naamsbekendheid. Als mensen eenmaal bekend zijn met Coolblue, en zeker als ze gebruikmaken van de diensten, zijn ze helemaal om en is het een top-10 speler wat betreft de waardering en binding. Samen met bol staat Coolblue bekend als de vrolijkste webexpert van Nederland.

Lees verder onder de advertentie

Top-5 stijgers merkkracht 2015-2025

  1. 01.

    Coolblue

  2. 02.

    Amazon

  3. 03.

    Rituals

  4. 04.

    JYSK

  5. 05.

    Superkeukens

Lees ook: Action, Zeeman, Primark, Wibra en SHEIN steeds populairder bij het grote publiek

Temu en Shein gooien hoge ogen, ondanks negatieve publiciteit

Terwijl e-commerceplatform Temu pas sinds dit jaar behoort tot de groep van 100 grootste retailers, staat het merk direct in de top-10 van verwachte stijgers. Ook de Chinese collega Shein behoort tot deze kopgroep als het gaat om de toekomstverwachting, hoewel dit merk ook nog maar twee jaar een top-100-speler is in de Nederlandse markt. Dankzij de dynamiek van het assortiment, met lage prijzen en steeds aantrekkelijke aanbiedingen, hangt er een zeer positieve vibe rond de twee merken. De negatieve publiciteit die de merken krijgen, schuiven veel consumenten moeiteloos aan de kant.

Lees verder onder de advertentie

Top-10 groeiverwachting 2025 (+positie in 2015)

  1. 01.

    (2) Action

  2. 02.

    (1) bol

  3. 03.

    (3) Lidl

  4. 04.

    (10) ALDI

  5. 05.

    (6) Kruidvat

  6. 06.

    (27) Amazon

  7. 07.

    (-) Temu

  8. 08.

    (-) SHEIN

  9. 09.

    (4) IKEA

  10. 010.

    (5) Primark

Onderzoek onder 17.500 respondenten sinds 2015

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 17.500 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= gewogen gemiddelde van bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Lees ook: Action-concurrent Kik aast op de panden van Blokker: ‘Gewacht op de klap’

Lees verder onder de advertentie