Actueel

Hoe strandpaviljoens omzet behouden ondanks slecht weer: ‘Creativiteit is belangrijk’

 
Hoe strandpaviljoens omzet weten te behouden ondanks slechte zomer. Foto: ANP Hoe strandpaviljoens omzet weten te behouden ondanks slechte zomer. Foto: ANP
Hoe strandpaviljoens omzet weten te behouden ondanks slechte zomer. Foto: ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Steeds een paar warme dagen tussen de buien door, maar écht zomers wil het nog niet worden. Een fikse tegenvaller voor strandtent-eigenaren die het moeten hebben van goedgevulde terrassen. Hoe ga je als ondernemer om met een tegenvallend seizoen en (hoe) kun je je hierop voorbereiden?

Lees verder onder de advertentie

Met een natte lente en letterlijk frisse start van het zomerseizoen is het aan de kust tot dusver weinig aantrekkelijk vertoeven. Voor veel strandtenthouders betekent dit dat de verwachte drukte uitblijft en de omzet tegenvalt. Dan zul je soms uit een ander vaatje moeten tappen.

Lees ook: Ondanks uitdagingen kiest restaurant De Zeeuw voor groei: ‘Nuchter nadenken en niet bang zijn’

Theo van Alphen, samen met broer Niels eigenaar van Bombaai Strandbar in Westkapelle, legt uit hoe zij anders werken dan de meeste, vaak seizoensgebonden, strandpaviljoens. ,,Wij focussen ons op bijzonder eten en drinken, niet alleen voor toeristen maar ook voor de locals”, vertelt hij aan De Ondernemer. ,,Dit maakt dat wij minder afhankelijk zijn van mooi weer en toeristen. Door een breed scala aan gerechten aan te bieden, van Latijns-Amerikaans en Aziatisch tot Arabisch en Mediterraans, weten wij een divers publiek aan te trekken.”

Lees verder onder de advertentie

Bombaai richt zich op mix aan activiteiten om jaarrond in beeld te blijven

De ligging aan de Zeeuwse kust, vlakbij het dorp, helpt ook. ,,Bezoekers hoeven geen lange strandwandeling te maken om bij ons te komen”, zegt Theo. ,,Hierdoor kunnen mensen ook makkelijk langskomen als het weer tegenzit.”

Om mensen te blijven trekken, organiseert Bombaai regelmatig activiteiten. ,,Tijdens het EK hebben we extra schermen geplaatst en dat trok veel bezoekers, daarnaast organiseren wij themaweekenden zoals Fiesta Mexicana, waarbij het hele paviljoen omgetoverd wordt in Mexicaanse sferen met bijpassend eten, cocktails en live muziek. Dat soort evenementen helpt om het hele jaar door in beeld te blijven en steeds weer nieuwe mensen aan te trekken.”

Ook open in de wintermaanden

Bombaai vindt het daarom belangrijk te blijven vernieuwen. Bij een natte lente, minder warme zomer, maar ook in de winter. ,,We hebben bijvoorbeeld een boozy brunch geïntroduceerd, wat ook in de wintermaanden veel mensen trekt”, legt Theo uit. ,,Bij dit concept kunnen klanten onbeperkt genieten van wijnen, bieren of cocktails in combinatie met een lunchgerecht. Zo blijft je paviljoen ook buiten het zomerseizoen aantrekkelijk voor bezoekers.”

Lees verder onder de advertentie

De hotels zitten gewoon vol en door onze samenwerking profiteren wij daarvan

In de winter is Bombaai vier dagen per week open. ,,We hebben goede afspraken met onze medewerkers gemaakt”, zegt Theo. ,,Sommigen werken parttime ergens anders in de wintermaanden, zodat ze toch hun uren kunnen maken en Bombaai gezond blijft. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat ons paviljoen efficiënt kan blijven draaien, ongeacht het seizoen.”

Noordduine populair voor feesten en partijen

Mark van Wijngaarden, mede-eigenaar van Strandpaviljoen Noordduine in het Zeeuwse Domburg, herkent de uitdagingen zoals Theo ze beschrijft: ,,Ook wij hebben het geluk dat we veel vaste gasten hebben, wat ons een bepaalde garantie qua drukte geeft.”

Hoewel Noordduine in de zomermaanden geen evenementen organiseert vanwege de drukte, zijn ze in het voor- en najaar juist erg populair voor dergelijke events. ,,In het voorjaar hebben we veel feesten en partijen, zoals bruiloften, verjaardagen en bedrijfsfeestjes. Dit zorgt voor extra drukte buiten de zomermaanden om”, zegt Mark. Daarbij is ook Noordduine het hele jaar door open, op een paar weken per jaar na. ,,Op Walcheren blijft in de wintermaanden eigenlijk alles wel staan.”

Lees verder onder de advertentie

We maken bijna alles vers en zelf. Van de sauzen tot de salades. Ondanks dat we iets uit de route liggen, komen mensen hiervoor naar ons toe.

Mark en zijn compagnon Danny namen het paviljoen in 2017 over en hebben sindsdien veel geïnvesteerd in kwaliteit en flexibiliteit, ook in de keuken. ,,We maken bijna alles vers en zelf”, vertelt Mark. ,,Van de sauzen tot de salades. Ondanks dat we iets uit de route liggen, komen mensen hiervoor naar ons toe.”

Bedrijfsbreed kwaliteit bieden

Social media is wat Mark betreft onmisbaar om in de picture te blijven. ,,We hebben iemand die onze social kanalen beheert met content van onze producten, feestjes en partijen. En livemuziek op de donderdagen trekt altijd veel mensen. Kortom, we proberen de kwaliteit op alle vlakken hoog te houden, ook wat betreft ons personeel, waardoor we altijd efficiënt kunnen blijven draaien.”

Alleen het weer, daar doe je nu eenmaal weinig tegen. ,,Ja, maar ondanks dat het weer minder goed was, mogen wij niet klagen over de drukte.”

Lees verder onder de advertentie
Ook in juli houdt het nog niet over op de terrassen langs de stranden. Foto: ANP Ook in juli houdt het nog niet over op de terrassen langs de stranden. Foto: ANP
Ook in juli houdt het nog niet over op de terrassen langs de stranden. Foto: ANP

Deals De Waterreus met hotels

Ook andere strandtent-eigenaren zien zich geconfronteerd met de grillige zomer. Lennard Smit, manager van de Waterreus aan het Scheveningse strand, baalt ervan dat het weer tegenzit, maar ziet dat ook hun evenementen en feesten goed bezocht worden, wat het eventuele omzetverlies in de mindere maanden opvangt.

,,Op een regenachtige maandag hadden we toch vier partijen met een totaal van tweehonderd man”, geeft Smit als voorbeeld. De Waterreus profileert zich ook volop via sociale media om de aandacht van de bezoekers vast te houden of aan te trekken en werkt samen met lokale hotels. Door arrangementen of andere vormen van promotie, krijgt strandpaviljoen een vaste stroom aan klanten vanuit de hotels. ,,Die hotels zitten gewoon vol en door onze samenwerking profiteren wij daarvan. Bezoekers weten ons sneller te vinden.”

Lees verder onder de advertentie

Nazomeren bij De Dam

Hessel Kodde van De Dam in Vrouwenpolder blijft vooral nuchter onder de weersomstandigheden. ,,Slechte zomer? Het is net begonnen, toch? Als strandtent ben je nu eenmaal afhankelijk van het weer.” Wat hem betreft een ‘risico van het vak’. Toch merken ze ook bij De Dam dat de vakanties het bezoek weer doen aantrekken, en dat is toch prettig. ,,Nu de grote vakanties zijn begonnen, zitten we weer vol”, beaamt Hessel.

Personele probleem kent hij gelukkig niet. ,,Wij hebben op dit moment een vaste pool, ik maak geen gebruik van derde partijen of zo. Iedereen is direct in dienst bij ons. Je kunt het over iedereen verdelen als er minder uren in te vullen zijn. En op het moment dat de zon gaat schijnen heb je ze gewoon allemaal nodig.”

We blijven investeren in zichtbaarheid en klantgerichtheid. Dat helpt een stabiele inkomstenstroom te behouden en je positie te versterken

Bij een tegenvallende zomer is er wellicht een nazomer om eventueel misgelopen omzet wat in te lopen. De Dam hoeft, net als De Waterreus, Noordduine en Bombaai, niet af te breken in de winter. ,,We houden dan evenementen en daarnaast hebben we geregeld feesten en partijen. Dat doen we in de maanden dat het wat rustiger is, dat vangt natuurlijk veel op.”

Lees verder onder de advertentie

,,Creativiteit in ondernemerschap is belangrijk”, wil Theo van Alphen van Bombaai tot slot nog maar eens benadrukken. ,,Ondanks de mindere seizoenen blijven wij investeren in zichtbaarheid en klantgerichtheid. Dat helpt om een stabiele inkomstenstroom te behouden en je positie te versterken.”

Lees ook: Horeca-imperium Khalid Oubaha staat op omvallen: hoe nu verder?

Lees verder onder de advertentie