Nieuws Actueel

'Streekmarkt gedijt bij goed samenwerken'

De organisatie van de Woerdense streekmarkt juicht groei van de markt zeer toe. ,,Maar daarbij hebben we wel hulp van de gemeente nodig'', zegt kersenboomgaardeigenaar Ariën Smorenburg in het AD.

Marco Gerling 12 januari 2017

Kersenboomgaard

Veertig in plaats van twintig kramen vol ambachtelijke streekproducten: de organisatie van de streekmarkt is daar een groot voorstander van. "Daar denken en praten we al lange tijd over. Wij zijn altijd op zoek geweest naar groei'', zegt medeorganisator en kersenboomgaardeigenaar Ariën Smorenburg.

Ambachtelijke producten

Hij juicht toe dat de marktverordening daarom is aangepast, maar voor uitbreiding van de markt komt volgens hem meer kijken dan het beleid aanpassen. "Wij zijn geen warenmarkt, met altijd hetzelfde aanbod. Bij ons moet nieuw aanbod passen binnen de sfeer: ambachtelijke producten met een verhaal.''

Daar komt volgens Smorenburg bij dat de juiste voorwaarden om onder te werken onmisbaar zijn. En juist daar schort het volgens hem het laatste half jaar op zaterdag tijdens de markt nogal eens aan. "Die uitvoering laat te wensen over.''

Flexibiliteit

Volgens Smorenburg zijn de ambtenaren die betrokken zijn bij deze uitvoering nog niet zover om de markt te laten groeien. "Verbreding en verdieping van de markt met specifieke producten juichen we zeer toe, want dat trekt meer mensen. Dan krijgen we hier op de streekmarkt een superformule voor de hele regio. Maar nieuwe aanbieders komen alleen als ze de ruimte krijgen en creatief kunnen werken.''

Dit vraagt volgens hem om flexibiliteit van alle kanten. "Wij hebben de afgelopen dertien jaar bewezen flexibel te zijn, met bijvoorbeeld meerdere verhuizingen. Nooit hebben we een klacht gehad van winkels om ons heen. Bovendien werken we al jaren met een wisselende omvang.'' In het voorjaar en de zomer voegt zich bijvoorbeeld de kaasmarkt bij de streekmarkt.

Overleg

Smorenburg: "Wij hebben als organisatie de gemeente nodig maar de gemeente ons andersom ook. Samenwerking en goede communicatie is nodig. En dat is bijvoorbeeld niet op vrijdagavond mail sturen met verplichtingen voor zaterdag. Overleg!''

Voor het professionaliseren van de markt is volgens de gemeente soms een zetje in de goede richting nodig. Smorenburg: ,,Natuurlijk zijn regels nodig maar die maak je samen en zijn er niet om alleen maar strikt na te leven. We moeten elkaar helpen.''

Gerelateerde artikelen 'Iedere milimeter is nu te veel'Koeiemart in Woerden bestaat al 606 jaarPlannen voor overdekte markthal in WoerdenGraskaasdag Woerden bijzonder ondernemersinitiatief