Nieuws Actueel

Succesvol bedrijf in adviesbranche opent derde vestiging in Eindhoven

Het gaat goed in de adviesbranche. Dat geldt ook voor Bureau Stedelijke Planning. Onlangs opende het bureau, dat advies geeft aan diverse instanties en bedrijven over stedelijke ontwikkeling, een derde vestiging in Eindhoven. Het aandeel dat dit bedrijf in het zuiden van het land heeft, zal alleen nog maar groeien, meldt het Eindhovens Dagblad.

Michel Theeuwen | Foto: Michel Theeuwen 30 november 2017

BSP

Stedelijke dynamiek

,,Daar waar veel stedelijke dynamiek is, daar werken wij. Dus ook in Eindhoven. Dat het hier goed gaat, is de belangrijkste reden om hier onze derde vestiging, naast Gouda en Amsterdam, te openen." Dat zegt dr. Pieter van der Heijde, algemeen directeur van Bureau Stedelijke Planning (BSP). Sinds kort zetelt dat bureau onder leiding van Anita van Limpt aan de Schootsestraat in Eindhoven.

BSP adviseert overheden, instanties en bedrijven over stedelijke ontwikkeling en doet (markt)onderzoek op het gebied van winkels, wonen, werken en vrije tijd. In deze regio kreeg het bureau bekendheid door een kritisch rapport over de Brainport Industries Campus. ,,We zijn absoluut een voorstander van de BIC", stelt Van der Heijde.

,,Maar er ligt in de directe nabijheid zoveel bedrijventerrein braak, daar zou je het BIC ook kunnen vestigen." Hij ontkent dat in de adviesbranche geldt 'wie betaalt, bepaalt'. ,,Wij werken de ene keer voor bedrijven, de andere keer voor een gemeente. We moeten onafhankelijk zijn, anders zijn we ook geen knip voor de neus waard."

Groei

In twintig jaar is BSP gegroeid tot dertig mensen. De algemeen directeur verwacht dat dat er binnen enkele jaren zestig zullen zijn. Het gaat dan ook goed in de adviesbranche. Ook in crisistijden was er voldoende werk, bijvoorbeeld in de vorm van advisering over leegstand van winkels of op bedrijventerreinen. ,,En we hebben in die tijd al vast een team opgetuigd om klaar te zijn als de woningmarkt aantrekt. Toen konden we gelijk aan de slag."

Grote projecten van BSP waren onder meer winkelcentrum Leidschenhage in Leidschendam, de bedrijventerreinenstrategie voor de gemeente Den Haag en de woonwijk Havenstad in Amsterdam met 50.000 tot 70.000 nieuwe woningen. Belangrijke thema's zijn bedrijventerreinen die onder druk komen te staan omdat gemeenten ruimte zoeken voor woningen en stedelijke verdichting.

Regio

In de regio werkt BSP voor bedrijven op De Run in Veldhoven. Daar is behoorlijk wat leegstand en verloedering dreigt. ,,Vernieuwbouw kan hier de boel activeren. Daar is dan wel een flexibeler beleidsplan en goede bereikbaarheid voor nodig", aldus Van Limpt. ,,Ook De Kade bij het Eindhovensch Kanaal met het Campina-terrein, en De Hurk krijgen te maken met andere functies die er een plek krijgen", aldus de vestigingmanager.

https://youtu.be/A4dSdD44pe4

Van der Heijde waarschuwt wel: ,,Als je zomaar alles binnenhaalt om leegstand tegen te gaan, kan een bedrijventerrein minder aantrekkelijk worden voor de bedrijven."

Winkelcentra

Ook over winkelcentra adviseert het bureau regelmatig. Hoe hou je ze aantrekkelijk, is dan de vraag. Volgens Van der Heijde hebben de meeste binnensteden voldoende potentie om bezoekers te trekken. ,,Het probleem zijn de wijkcentra. Het is enorm belangrijk dat we daar mee aan de slag gaan omdat anders verloedering van de omliggende wijken dreigt. De oplossing? Meer vrijetijds- en zorgvoorzieningen, gestapelde woningbouw. Want hoe meer leven in de brouwerij, hoe beter. Al zullen we van sommige kwijnende winkelcentra afscheid moeten nemen."

Voor de nabije toekomst ziet Van der Heijde veel werk in advisering over verduurzaming (ook van bedrijventerreinen), toch weer noodzakelijke nieuwbouw van kantoren, ontwikkeling van verloederende stationsgebieden en in zijn algemeenheid het metropolitaan gebied in Nederland. Dat bestaat niet alleen uit de Randstad, maar ,,direct aansluitend ook de Brabantse stedenrij met Eindhoven, die is er onlosmakelijk mee verbonden."

Als je zomaar alles binnenhaalt om leegstand tegen te gaan, kan een bedrijventerrein minder aantrekkelijk worden voor de bedrijven.

Pieter van der Heijde, algemeen directeur