Nieuws Actueel

Ted, de internethit van Gemertse filmmakers

Verdienen doen ze er nog niet mee. Maar Nick Janssen en Wout Kanters ‘werken zich helemaal kapot’ aan het maken van de Ted-video’s, schrijft het Brabants Dagblad.

Mieke Bon 18 april 2016

Tednieuws

%VIDEOWIDGET%Je moet het lef maar hebben: een baan bij het grote mediabedrijf Endemol afwijzen. De twee Gemertse filmmakers Nick Janssen en Wout Kanters hebben het gedaan. "Ze zeiden: Jullie moeten weg tussen de varkens", zegt Nick verontwaardigd. Wout: "Amsterdam is leuk, maar wat wij doen, kunnen we beter hier doen. Hier hebben we de gunfactor en de connecties. Amsterdam is alleen maar money money money."

GeldGeld, daar maken ze zich op dit moment niet druk om. Met hun internetfilmpjes van Ted, de drugsgebruikende en vloekende brombeer, verdienen ze niets. Wel hebben ze wereldwijd miljoenen views, kijkers. Hun eerste Ted-video werd eind december binnen twaalf uur twee miljoen keer bekeken. Internationale aandacht krijgen de twee Gemertenaren ook. Ze zijn liefst elf keer genomineerd voor een prijs door het LA Web festival, zeg maar een soort web-Oscar. De meeste nominaties zijn voor hun Ted-films. Dat de webfilm-industrie groot is, blijkt wel uit dat festival. Er waren de afgelopen jaren films te zien uit 36 landen. Volgend weekeinde, in de Amerikaanse Warner Bros- studio’s vlakbij Hollywood, worden de prijzen uitgereikt. Daar proberen ze bij te zijn. Nick en Wout, beiden 23, hebben net een webserie voor de jeugd gemaakt in opdracht van AvroTros, Het Spel, waarmee ze wat hebben verdiend. "Daar teren wij heel lang op. We leven van een minimum", zegt Nick. Het maken van de Ted-films kost niet veel. Wout: "Het is geen low-budget maar no-budget. Alles wat we gebruiken voor de films komt uit eigen tès." Wat ook scheelt, is dat ze allebei nog bij hun ouders wonen en daar ook een werkruimte hebben. De webserie voor de AvroTros was overigens een proef. De omroep is er zo tevreden over dat hij in zijn geheel op televisie wordt uitgezonden. Nick: "Als ze vragen of we meer kunnen maken, doen we dat niet." "We gaan nu niks anders doen dan Ted-filmpjes maken", vult Wout aan.Te makkelijk Ze hebben inmiddels vier ultrakorte films gemaakt met de beer in de hoofdrol. In de nieuwste krijgt Ted een broer. Het duo vindt de YouTubevideo’s van anderen maar niks. "Te makkelijk. Je filmt jezelf terwijl je iets aan het doen bent. Iedereen kan dat", zegt Nick. Wout: "Zoals die filmpjes waarin ze babymelkpoeder over Chinezen heengooien. Die worden gevreten, maar wij gaan die shit niet doen." Nick: "We doen wat we héél leuk vinden en werken ons er daarom helemaal kapot aan."De twee vrienden zijn vanaf de middelbare school geobsedeerd door film. Na het vwo (ze zaten samen op het Commanderij College) dacht Nick eerst nog aan geschiedenisleraar worden, Wout ging ‘iets’ aan de universiteit doen. Nick: "Dat hebben we precies een week volgehouden. Toen zijn we in Amsterdam een filmcursus gaan volgen." Hij heeft in 2014 en 2015 twee documentaires gemaakt over de Italiaanse motorcrosser Tony Cairoli, die in de Europese bioscopen werden vertoond. Wout kluste bij in het commerciële circuit, onder meer met het maken van bedrijfsfilms. En ineens was daar vorig jaar juni het succes met Minion Dave, figuur uit de kinder-tekenfilms Verschrikkelijke Ikke en Minions. Met de knuffelvariant ervan maakten ze vier grappige YouTube-video’s. "Maar Dave kan niet praten, dus heel veel viel er verder niet mee te doen", zegt Nick. En toen kwam Ted, gebaseerd op de brombeer in de gelijknamige speelfilm uit 2012. Nick: "De werkwijze van onze Ted hebben we helemaal zelf bedacht en ontwikkeld, daar zijn we trots op. Niemand in de wereld doet het zoals wij, real life animation. Anderen zouden de beer helemaal in 3D-animatie maken. Daar heb je een heel team voor nodig. Wij doen het met een echte knuffelbeer en kunnen het daarom met z’n drieën doen." Jawel, drie. Sinds februari loopt een stagiair mee: Wouter Bijnen uit Veldhoven. Hij studeert audiovisuele vormgeving aan het Sint Lukas in Eindhoven en is net als Nick en Wout helemaal gek van film. Ze proberen hem dan ook na zijn stage voor hun bedrijfje te behouden. Wellicht kunnen ze zich dat binnenkort permitteren. Wout: "We hebben een investeerder uit Amsterdam. Hij ziet potentie voor ons om internationaal door te breken." Zijn naam houden ze geheim. Naar Amsterdam verhuizen ziet het duo niet zitten. Naar Amerika wel. "Wie weet zitten we daar wel over een jaar", zegt Wout hoopvol. Eerst die webOscars maar eens gaan ophalen.